Do znanego towarzystwa tzw. minivanów: Renault Scenic, Opel Zafira, Fiat Multipla, Citroën Picasso i Toyota Corolla Verso, niebawem dołączy Honda FR-V. Europejska prapremiera tego pojazdu odbyła się w ośrodku badawczo-rozwojowym Hondy w Offenbach. Oficjalna premiera będzie miała miejsce prawdopodobnie na paryskim salonie samochodowym we wrześniu.
Hondę FR-V zbudowano z wykorzystaniem elementów uterenowionego modelu CR-V: m.in. płyty podłogowej, koncepcji zawieszeń przedniego i tylnego. Nadwozie ma wyróżniającą się sylwetkę o kształcie prawie jednobryłowym, z dynamicznie wyglądającym przodem i bardzo interesującym tyłem. Ścianę tylną - od dachu do zderzaka - łukowo wygięto tak, że po otwarciu drzwi umieszczonych w tej ścianie, tworzą one wycinek koła. Część tylną nadwozia wzmocniono ustawioną pionowo, prostokątną ramą, wykonaną z profili zamkniętych. Rama spełnia ważną rolę usztywniającą nadwozie. Nadwozie zbudowano z uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa i to tego na wysokim poziomie.
Zgodnie z założeniem konstrukcyjnym samochód jest wielkopojemny, ma dużą objętość użyteczną wnętrza, przy umiarkowanych wymiarach zewnętrznych. Dużo uwagi poświęcono funkcjonalności
wnętrza. Umieszczono w nim 6 indywidualnych foteli, ustawionych w dwóch rzędach. Fotele środkowe w obu rzędach są węższe, a ich przesunięcie nieco do tyłu sprawia, że mogą na nich siedzieć wygodnie osoby dorosłe. Wszystkie fotele mogą być różnie konfigurowane, np. środkowe - po złożeniu tworzą miejsce do przewozu długich przedmiotów. Fotele tylnego rzędu składają się jednym ruchem ręki, na co pozwala "hondowskie" rozwiązanie stosowane wcześniej w wersji kombi najnowszego Accorda.
Wrażenia z krótkich jazd mogą być tylko pozytywne. Na taką ocenę składa się wyjątkowa
stateczność pojazdu w ruchu, uzasadniona zastosowaniem nowoczesnego zawieszenia z Hondy CR-V, pojazdu wyżej osadzonego nad nawierzchnią niż FR-V. Na słowa uznania, kierowane pod adresem twórców nadwozia, zasługuje też rozwiązanie miejsca kierowcy. Niezależnie od wzrostu, kierowca może przyjąć wygodną pozycję, dzięki regulacji ustawienia fotela i dwupoziomowej regulacji kolumny kierownicy. Sterowanie samochodem jest przyjemne, gdyż wszystkie urządzenia działają precyzyjnie, a umieszczona w konsoli środkowej dźwignia zmiany biegów, ułatwia szybką zmianę przełożeń.
Jeśli do wyżej wymienionych zalet pojazdu dodamy wysoką jakość wykonania, to model FR-V (produkowany tylko w Japonii) będzie poważnym konkurentem dla innych aut tej klasy. Na rynkach europejskich Honda FR-V pojawić się ma na przełomie października i listopada 2004 r., na w Polsce na przełomie roku 2004/2005. Na początku pojazd będzie oferowany z silnikiem 1,7 l, nieco później z 2,0 l, a od 2005 r. z dieslem 2,2-litra.
Rodzaj silnika | Benzynowy | wysokoprężny | |
Oznaczenie handlowe | 1,7 VTEC | 2,0-VTEC | 2,2i-CTDi |
Pojemność skokowa (cm3) | 1668 | 1998 | 2204 |
Moc maksymalna (KM-obr/min) | 125-6300 | 150-6500 | 140-4000 |
Moment maks. (Nm-obr/min) | 154-4800 | 191-4000 | 340-2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,3 | 10,5 | b.d. |
Prędkość maksymalna (km/h) | 182 | 195 | b.d. |
Średnie zużycie paliwa (dm3/100 km) | 8,0 | 8,9 | b.d. |
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?