Nowa Corolla Cross. Toyota poszerza gamę w konkurencyjnym segmencie C

Stanisław Rochowicz
Wraz z nową Toyotą Corollą Cross po raz pierwszy do rodziny Corolli, najlepiej sprzedającego się samochodu na świecie, dołącza wariant z segmentu SUV, który oferuje przestrzeń i praktyczność, a także atrakcyjny design. Nowy model nie tylko uzupełnia gamę Corolli, w której są już odmiany hatchback, TS kombi oraz sedan, ale sprawia też, że oferta Toyoty w segmencie SUV jest najszersza na europejskim rynku. Model trafi do klientów jesienią 2022 roku.Fot. Toyota
Wraz z nową Toyotą Corollą Cross po raz pierwszy do rodziny Corolli, najlepiej sprzedającego się samochodu na świecie, dołącza wariant z segmentu SUV, który oferuje przestrzeń i praktyczność, a także atrakcyjny design. Nowy model nie tylko uzupełnia gamę Corolli, w której są już odmiany hatchback, TS kombi oraz sedan, ale sprawia też, że oferta Toyoty w segmencie SUV jest najszersza na europejskim rynku. Model trafi do klientów jesienią 2022 roku.Fot. Toyota
Wraz z nową Toyotą Corollą Cross po raz pierwszy do rodziny Corolli, najlepiej sprzedającego się samochodu na świecie, dołącza wariant z segmentu SUV, który oferuje przestrzeń i praktyczność, a także atrakcyjny design. Nowy model nie tylko uzupełnia gamę Corolli, w której są już odmiany hatchback, TS kombi oraz sedan, ale sprawia też, że oferta Toyoty w segmencie SUV jest najszersza na europejskim rynku. Model trafi do klientów jesienią 2022 roku.

Samochód powstał w architekturze TNGA Toyoty. Za bazę posłużyła najnowsza odmiana platformy GA-C, co miało wpływ na stylistykę auta, jego wnętrze, zastosowane technologie, a także właściwości jezdne.

Nowa Corolla Cross. Stylistyka i wnętrze

Wraz z nową Toyotą Corollą Cross po raz pierwszy do rodziny Corolli, najlepiej sprzedającego się samochodu na świecie, dołącza wariant z segmentu SUV,
Wraz z nową Toyotą Corollą Cross po raz pierwszy do rodziny Corolli, najlepiej sprzedającego się samochodu na świecie, dołącza wariant z segmentu SUV, który oferuje przestrzeń i praktyczność, a także atrakcyjny design. Nowy model nie tylko uzupełnia gamę Corolli, w której są już odmiany hatchback, TS kombi oraz sedan, ale sprawia też, że oferta Toyoty w segmencie SUV jest najszersza na europejskim rynku. Model trafi do klientów jesienią 2022 roku.
Fot. Toyota

Wyraziste i masywne nadwozie nowego SUV-a Toyoty zostało stworzone z myślą o europejskim rynku. Corolla Cross ma 4 460 mm długości, 1 825 mm szerokości, 1 620 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2 640 mm. Wymiarami plasuje się pomiędzy modelami Toyota C-HR oraz RAV4, czyli w samym sercu segmentu C-SUV, oferując wygodę, praktyczność i wszechstronność, które są tak ważne dla rodzin z dziećmi.

Każdy z pasażerów ma doskonałą widoczność, a przestrzeń nad głową i na nogi jest wystarczająco obszerna. Tylne drzwi otwierają się szeroko, a opcjonalny panoramiczny dach zapewnia poczucie przestrzeni i dodatkowe doświetlenie kabiny. Dostęp do bagażnika jest wygodny za sprawą niskiego progu załadunkowego i wysoko otwieranej klapy bagażnika, dzięki czemu umieszczenie sporych przedmiotów jak wózki czy rowery nie będzie problemem.

Nowa Corolla Cross. Piąta generacja napędu hybrydowego

Wraz z nową Toyotą Corollą Cross po raz pierwszy do rodziny Corolli, najlepiej sprzedającego się samochodu na świecie, dołącza wariant z segmentu SUV,
Wraz z nową Toyotą Corollą Cross po raz pierwszy do rodziny Corolli, najlepiej sprzedającego się samochodu na świecie, dołącza wariant z segmentu SUV, który oferuje przestrzeń i praktyczność, a także atrakcyjny design. Nowy model nie tylko uzupełnia gamę Corolli, w której są już odmiany hatchback, TS kombi oraz sedan, ale sprawia też, że oferta Toyoty w segmencie SUV jest najszersza na europejskim rynku. Model trafi do klientów jesienią 2022 roku.
Fot. Toyota

Corolla Cross jest pierwszym globalnym modelem Toyoty, w którym zastosowano napęd hybrydowy piątej generacji.

Nowa generacja niewymagającego ładowania układu hybrydowego Toyoty w wersji z napędem na przód lub z inteligentnym napędem na cztery koła (AWD-i) korzysta z atutów poprzednika, ale ma większy moment obrotowy, większą moc silnika elektrycznego. Napęd ten jest bardziej wydajny i przyjemniejszy w prowadzeniu niż jego poprzednik. 

Układ przeniesienia napędu został przeprojektowany wraz z nowymi układami smarowania i rozprowadzania oleju, które wykorzystują olej o niskiej lepkości. Przyczynia się to do poprawy wydajności i zwiększenia mocy poprzez zmniejszenie strat elektrycznych i mechanicznych.

Korzystając z najnowszych rozwiązań w dziedzinie baterii litowo-jonowych, zestaw baterii jest mocniejszy i aż o 40 procent lżejszy niż wcześniej.

Zwiększyła się zarówno moc silnika spalinowego jak i elektrycznego, czego efektem jest większa o 8 procent łączna moc całego układu. W wersji z napędem na przednie koła napęd hybrydowy 2.0 wytwarza 197 KM (146 kW) mocy i zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 8,1 sekundy. 

Wariant AWD-i ma dodatkowy silnik elektryczny montowany przy tylnej osi o imponującej mocy 40 KM (30,6 kW). Tylny silnik dołączany jest automatycznie, zwiększając trakcję i dając większe poczucie bezpieczeństwa na nawierzchniach o niskiej przyczepności. Wersja z napędem AWD-i ma takie same osiągi podczas przyspieszania jak auto z napędem na przód.

Napęd hybrydowy piątej generacji ma jeszcze bardziej dopracowane właściwości jezdne. Przyspieszanie jest bardziej liniowe, przewidywalne i kontrolowalne. System lepiej też dopasowuje obroty silnika do prędkości auta, by dawać bardziej intuicyjne i naturalne wrażenia z jazdy. Osiągnięto to dzięki przekalibrowaniu zależności między wciśniętym pedałem gazu a reakcją układu napędowego.

Nowa Corolla Cross. Zaawansowane technologie

Wraz z nową Toyotą Corollą Cross po raz pierwszy do rodziny Corolli, najlepiej sprzedającego się samochodu na świecie, dołącza wariant z segmentu SUV,
Wraz z nową Toyotą Corollą Cross po raz pierwszy do rodziny Corolli, najlepiej sprzedającego się samochodu na świecie, dołącza wariant z segmentu SUV, który oferuje przestrzeń i praktyczność, a także atrakcyjny design. Nowy model nie tylko uzupełnia gamę Corolli, w której są już odmiany hatchback, TS kombi oraz sedan, ale sprawia też, że oferta Toyoty w segmencie SUV jest najszersza na europejskim rynku. Model trafi do klientów jesienią 2022 roku.
Fot. Toyota

Corolla Cross jest wyposażona w wiele zaawansowanych technologii. Samochód wykorzystuje ulepszony układ HMI (Human Machine Interface) z najnowszymi multimediami oraz zaprojektowany z myślą o Europie układ deski rozdzielczej, który zawiera Digital Cockpit, 12,3-calowy cyfrowy wyświetlacz na tablicy zegarów oraz 10,5-calowy ekran systemu multimedialnego.

12,3-calowy cyfrowy wyświetlacz na tablicy zegarów ma zupełnie nowe oprogramowanie oraz sprzęt. Jest to największy tego rodzaju wyświetlacz w segmencie, dzięki czemu jest w stanie pokazać jednocześnie dużą liczbę danych. Jest też elastyczny – można go spersonalizować np. pod kątem zużycia paliwa, pracy układu hybrydowego czy nawigacji.

System multimediów z 10,5-calowym, dotykowym wyświetlaczem HD ma nowy, szybszy procesor. Łączy się bezprzewodowo z Apple CarPlay® i przewodowo z Android Auto™ oraz udostępnia funkcje pakietu Toyota Smart Connect. System multimedialny został rozbudowany o nawigację w chmurze, informacje o ruchu drogowym, agenta głosowego oraz aktualizacje przez internet. Co więcej, wraz z aplikacją MyT auto oferuje bogaty zestaw usług na telefon jak np. analiza stylu jazdy, lokalizacja auta, a także możliwość zdalnego sterowania klimatyzacją czy zamykaniem drzwi.

Nowa Corolla Cross. Bezpieczeństwo

Wraz z nową Toyotą Corollą Cross po raz pierwszy do rodziny Corolli, najlepiej sprzedającego się samochodu na świecie, dołącza wariant z segmentu SUV,
Wraz z nową Toyotą Corollą Cross po raz pierwszy do rodziny Corolli, najlepiej sprzedającego się samochodu na świecie, dołącza wariant z segmentu SUV, który oferuje przestrzeń i praktyczność, a także atrakcyjny design. Nowy model nie tylko uzupełnia gamę Corolli, w której są już odmiany hatchback, TS kombi oraz sedan, ale sprawia też, że oferta Toyoty w segmencie SUV jest najszersza na europejskim rynku. Model trafi do klientów jesienią 2022 roku.
Fot. Toyota

Nowa Corolla Cross jest wyposażona w zestaw systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy Toyota T-Mate, który łączy najnowszą generację pakietu Toyota Safety Sense z innymi asystentami jazdy oraz parkowania. Systemy te nie tylko sprawiają, że podróżowanie staje się łatwiejsze i bezpieczniejsze, ale także zapewniają ochronę wszystkim pasażerom oraz innym użytkownikom ruchu drogowego w wielu sytuacjach.

Po raz pierwszy układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) zawiera system ograniczania przyspieszania przy małych prędkościach (Acceleration Suppression), system ostrzegania o pojazdach włączających się do ruchu (Intersection Cut-In Traffic Assist), a także poprawiony układ detekcji nadjeżdżających pojazdów (Oncoming Traffic Detection) oraz asystenta skrętu na skrzyżowaniach (Intersection Turn Assist).

Wśród funkcji pakietu Toyota Safety Sense jest również układ awaryjnego zatrzymania pojazdu (EDSS), a także aktualizacje online, które aktualizują funkcjonowanie systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy oraz dodają nowe elementy przez cały okres eksploatacji pojazdu. Udoskonalono też adaptacyjny tempomat działający w pełnym zakresie prędkości (FSR ACC), a także systemy utrzymania pasa ruchu (LTA) oraz rozpoznawania znaków drogowych (RSA).

Wraz z nową Toyotą Corollą Cross po raz pierwszy do rodziny Corolli, najlepiej sprzedającego się samochodu na świecie, dołącza wariant z segmentu SUV,
Wraz z nową Toyotą Corollą Cross po raz pierwszy do rodziny Corolli, najlepiej sprzedającego się samochodu na świecie, dołącza wariant z segmentu SUV, który oferuje przestrzeń i praktyczność, a także atrakcyjny design. Nowy model nie tylko uzupełnia gamę Corolli, w której są już odmiany hatchback, TS kombi oraz sedan, ale sprawia też, że oferta Toyoty w segmencie SUV jest najszersza na europejskim rynku. Model trafi do klientów jesienią 2022 roku.
Fot. Toyota

T-Mate wspomaga kierowcę przy pomocy monitora martwego pola w lusterkach (BSM) wraz z asystentem bezpiecznego wysiadania (SEA), automatycznych świateł drogowych (AHB), asystenta parkowania Toyota Teammate Advanced Park, kamery panoramicznej 360 stopni (PVM), systemu ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu z automatycznym hamowaniem (RCTAB) oraz układu detekcji przeszkód podczas manewrów (ICS).

Wysoki poziom bezpieczeństwa biernego nowej Corolli Cross zapewnia sztywna platforma GA-C, a nowa poduszka centralna między fotelami zapobiega zderzeniu się kierowcy z pasażerem w przypadku uderzenia w bok auta.

Od premiery modelu Corolla w 1966 roku sprzedano ponad 50 mln egzemplarzy tego auta na całym świecie. Corolla Cross wzmocni pozycję Toyoty w segmencie C i pomoże w osiągnięciu celu sprzedaży 400 tys. kompaktowych aut do 2025 roku, co odpowiada 9-procentowemu udziałowi w najbardziej konkurencyjnym segmencie w Europie.

Nowa Corolla Cross trafi do pierwszych klientów w Europie jesienią 2022 roku.

Specyfikacja Toyoty Corolli Cross: 

Silnik benzynowy

 

FWD

AWD

Typ

 

Dynamic Force 2,0 l, 4 cylindrowy, rzędowy

Mechanizm zaworów

 

DOHC, 4 zawory

Układ dolotowy VVT-iE

Układ wylotowy VVT-i

Pojemność skokowa

 

1987

Stopień sprężania

(:1)

13,0

14,0

Moc

KM (kW) / obr/min

171 (126) / 6 600

152 (112) / 6 600

Maksymalny moment obrotowy

Nm / obr/min

202 / 4 400-4 900

188-190 / 4 400-5 200

 

 

 

 

 

Napęd hybrydowy

 

FWD

AWD

Bateria

 

Litowo-jonowa

Liczba ogniw

 

180

Napięcie znamionowe

V

3,7

Pojemność

kWh

4,08

Przedni silnik

 

 

Napięcie znamionowe

V

-

Moc

KM (kW)

113 (83)

Maksymalny moment obrotowy

Nm

206

Tylny silnik

 

 

Moc

KM (kW)

 

41 (30)

Maksymalny moment obrotowy

Nm

 

84

Łączna moc układu hybrydowego

KM (kW)

197 (146)

Przekładnia

 

eCVT

 

 

 

 

 

Osiągi

 

FWD

AWD

Prędkość maksymalna

km/h

Brak danych

Przyspieszenie 0-100 km/h

s

8,1

Współczynnik oporu powietrza Cx

Brak danych

 

 

 

 

 

Zawieszenie

 

FWD

AWD

Przednie

 

MacPherson

Tylne

 

Podwójne wahacze

 

 

 

 

 

Wymiary zewnętrzne

 

FWD

AWD

Długość

mm

4 460

Szerokość

mm

1 825

Wysokość

mm

1 620

Rozstaw osi

mm

2 640

Przedni zwis

mm

955

Tylny zwis

mm

865

Zobacz także: Nowa Toyota Mirai. Auto na wodór oczyści powietrze podczas jazdy!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty