Nissens dla ochłody

Mikołaj Krupiński
Klimatyzacja przynosi ulgę w upalne dni, pod warunkiem, że pamiętamy o jej należytym serwisowaniu.

 "Klima" zapewnia komfort jazdy latem oraz prawidłową cyrkulację powietrza również w chłodne dni. Jest to coraz częściej spotykane udogodnienie w pojazdach, które niestety nie jest niezawodne, dlatego wymaga rzetelnej i fachowej obsługi warsztatu. Warto zatem pamiętać o regularnych przeglądach, szczególnie przed rozpoczęciem okresu letniego, gdy chętnie sięgamy po magiczny przycisk A/C (Air Conditioning) - przekonuje Marcin Tkaczyk, właściciel warsztatu Auto Max s. c. w Warszawie.

Okresowy test układu pomoże zdiagnozować, czy klimatyzacja jest sprawna i wymaga tylko "dobicia" czynnika chłodzącego, czy też konieczne będą konkretniejsze zabiegi serwisowe - konkluduje Marcin Tkaczyk.

Koniecznie przegląd!

Kontrolę klimatyzacji powinniśmy powierzyć wyspecjalizowanemu warsztatowi. Tylko fachowcy są w stanie obiektywnie ocenić faktyczny stan mechanizmu pod kątem prawidłowej pracy, szczelności, wydajności i stanu zanieczyszczenia przez elementy stałe oraz bakterie i grzyby.

Pierwszym etapem jest ocena ilości czynnika chłodzącego (R134a), który ma tendencję do ulatywania z układu (w ciągu roku nawet do 15% obj.). To niezmiernie istotne, ponieważ klimatyzacja pracuje pod ciśnieniem przekraczającym nierzadko 15 bar. Jakiekolwiek ubytki chłodziwa odbijają się na sprawności chłodzenia. Należy przypomnieć, iż czynnik chłodzący jest również nośnikiem oleju smarującego kompresor. Niedobory czynnika R134a oznaczają znaczne obciążenie sprężarki, która niedostatecznie smarowana może się zatrzeć. Awarie agregatu zazwyczaj kończą się wymianą, a jego cena może sięgać nawet 2 tysięcy zł. Mniej kosztowne w eksploatacji są pozostałe elementy układu.

Technicy w warsztacie sprawdzą i wymienią także filtry, w tym kabinowy i filtr osuszacza, którego zadaniem jest wyłapywanie wszelkich nieczystości oraz drobin wody, wywołujących korozję układu klimatyzacji. Uwaga, osuszacz nie nadaje się do regeneracji i jak każdy inny filtr "brudzi się", dlatego należy wymieniać go mniej więcej co 2 lata, zalecają producenci aut.              

Końcową czynnością po przeglądzie jest proces odkażania, w celu pozbycia się rozmnażających się bakterii i grzybów za pomocą popularnych środków chemicznych, tudzież ozonu.

Typowe usterki

Chłodnica klimatyzacji częstokroć okazuje się być najsłabszym elementem całego układu, lecz nie z powodu zaniedbania pozostałych podzespołów klimatyzacji, tylko z uwagi na wrażliwą na przebicia budowę oraz usytuowanie z przodu pojazdu. Poza "nieproszonymi" dziurami występuje również korozja w dolnych częściach i na połączeniach gwintowanych. W przypadku uszkodzeń mechanicznych warto zainwestować w nową chłodnicę, bo wysokie ciśnienie w układzie może doprowadzić do ponownych roszczelnień w regenerowanych skraplaczach. Za takim rozwiązaniem przemawia niewygórowana cena. Szczególnie mogę polecić produkty duńskiego producenta, charakteryzujące się niebywałą jakością, która jest dostępna za niewygórowane pieniądze. Dlatego, gdy mamy do czynienia z tego typu naprawami, stawiamy na chłodnice, osuszacze oraz parowniki Nissensa - stwierdza Marcin Tkaczyk.

A gdy się popsuje…

Wtedy jest już zazwyczaj za późno na rutynową naprawę, dlatego nakłaniamy kierowców aut wyposażonych w klimatyzację do regularnych wizyt w naszym punkcie, gdyż pełny przegląd wraz z odgrzybianiem to wydatek rzędu 250 zł. To niewiele, w porównaniu z kosztami związanymi z następstwami zaniedbań.

Okresowy przegląd klimatyzacji

- Odessanie czynnika R134a

- Wytworzenie próżni

- Test szczelności układu

- Dodanie oleju sprężarkowego

- Dodanie barwnika UV

- Napełnienie układu czynnikiem

- Kontrola działania systemu

- Odgrzybienie klimatyzacji

Warto pamiętać!

Klimatyzacja wymaga corocznego przeglądu i regulacji.

Kontrolą powinien się zająć specjalistyczny zakład.

Czynnik chłodniczy jest substancją toksyczną.

Należy pamiętać o okresowej wymianie filtra kabinowego.

Nawet w zimie należy regularnie włączać klimatyzację.

Osuszacz podlega wymianie co 2 lata.

 

Marcin Tkaczyk - właściciel warsztatu Auto Max s. c. przy ulicy Dźwigowej 53 w Warszawie
Nissens dla ochłody

Warsztat jest obecny na rynku od trzech lat, a zakres wykonywanych napraw jest bardzo szeroki. Począwszy od typowej obsługi eksploatacyjnej aut typu Fast Fit, skończywszy na remontach jednostek napędowych i przekładni biegów.  

Należymy do sieci warsztatów Q-service, dlatego asortyment części zamiennych pochodzi w głównej mierze od naszego patrona, czyli Inter Cars. Specjalizujemy się również w serwisowaniu i naprawie układów chłodzenia, korzystając przy tym z produktów firmy Nissens, w które także zaopatruje nas IC.

 

W naszej pracy mamy styczność z renomowanymi produktami konkurencyjnych firm i śmiem twierdzić, iż jakość podzespołów duńskiego producenta jest na najwyższym poziomie wykonania. Na przykład, popularny skraplacz, wyprodukowany przez Nissensa, ma taką samą jakość, jak części stosowane do pierwszego montażu, a wszystko to za niewygórowane pieniądze. To samo się tyczy osuszaczy i parowników.  

Nie oznacza to jednak, iż pozostali, markowi producenci nie posiadają równie dobrych produktów. Przeciwnie, mają, tyle że za dużo większe pieniądze… 

 

 Klasę Nissensa potwierdza także dwuletnia gwarancja, choć przyznam się szczerze, że do tej pory nie mieliśmy żadnej reklamacji. In plus jest także najbogatsza oferta rynkowa chłodnic silnika. Jako przykład przytoczę model Volkswagena Golfa 1.8 drugiej generacji o oznaczeniu GTI G60, którego jestem szczęśliwym właścicielem, a do którego nie mogłem znaleźć chłodnicy silnika ze względu na unikatowy charakter auta. Po wzmożonych poszukiwaniach na wielu rynkach, włączając producenta, okazało się, że jedyną taką chłodnice ma właśnie… Nissens. Dlatego można śmiało zaryzykować stwierdzenie, że jeżeli nie ma części u Nissensa to nie ma jej nigdzie. 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie