Samochody terenowe są niezwykle ważną częścią oferty Nissana.
X-trail jest zupełnie nową konstrukcją Nissana. Samochód ten należy do stosunkowo młodej, ale zyskującej dużą popularność klasy SUV (Sport Utility Vehicle).
Pojazdy te niewiele (lub wcale) odbiegają od zwykłych samochodów osobowych, ale ponadto zupełnie nieźle radzą sobie w umiarkowanie trudnym terenie. Ot, w sam raz można wybrać się nim w weekend na ryby, dojechać do daczy w górach czy zapakować deskę surfingową na dach i pojechać na plażę. X-trail doskonale odpowiada tym założeniom będąc bardzo przyjaznym i uniwersalnym samochodem.
W modelu x-trail zastosowano nowatorskie rozwiązanie układu przeniesienia napędu zwane all-mode 4x4. Generalnie, napędzana jest przednia oś, ale układ jest w stanie "przewidywać" zbliżanie się utraty przyczepności kół i wówczas dołącza napęd na tylne koła (tryb "auto"). Można jednak ustawić napęd w trybie "lock" i mieć stały napęd na cztery koła lub tylko na przednią oś (tryb "2WD"). System ten znakomicie sprawdza się podczas jazdy np. po błocie czy piasku i do tej pory w samochodach terenowych został zastosowany właśnie przez Nissana. Oczywiście, jak na porządny, nowoczesny samochód przeznaczony (z może przede wszystkim) do jazdy po zwykłych asfaltowych drogach, x-trail posiada pełny pakiet systemów ESP, ABS z EBD, TCS oraz układ wspomagania nagłego hamowania BA oraz hamulce tarczowe na wszystkich kołach.
Znane dobrze terrano poddane zostało kilku modyfikacjom. Obok dotychczasowego turbodiesla 2.7 o mocy 125 KM, Nissan oferuje teraz w tym modelu silnik wysokoprężny 3.0 z turbodoładowaniem i mocy 154 KM. To spowodowało konieczność powiększenia komory silnika. Przy okazji zmieniony został przedni zderzak, maska oraz wlot powietrza oraz zastosowano podwójne reflektory. We wnętrzu wprowadzone zostały nowe materiały wykończeniowe oraz przekonstruowano na dużo wygodniejsze przednie fotele. Po raz pierwszy w tej klasie samochodów zastosowano boczne poduszki powietrzne.
Zmiany przodu nadwozia dotyczą również modelu pickup. Tu również zaprojektowano nowy grill oraz wprowadzono duży, aktualny stylistycznie znak firmowy Nissana. Pickup wzbogacił się o 2,5-litrowy turbodiesel o mocy 133 KM. Poprawiono też hamulce oraz zwiększono ładowność do 1115 kg.
O właściwościach tych samochodów mogłem przekonać się osobiście podczas jazd testowych na Mazurach. Strome podjazdy i karkołomne zjazdy, przejazd przez mostki z dwóch bali drewna, jazda po błocie i drogach szutrowych - właściwie tak powinno kupować się samochody terenowe. Tylko w ten sposób klient jest w stanie praktycznie ocenić swoje potrzeby i porównać je z możliwościami pojazdu.
Sprzedaż samochodów terenowych Nissana w Polsce systematycznie rośnie. Od 1999 do 2001 roku było to odpowiednio 318, 557 oraz 614 sztuk. Nie są to ilości ogromne, ale należy pamiętać, że dotyczą one modeli terrano, pickup i patrol, a więc rasowych samochodów terenowych używanych w najcięższych warunkach. Plany polskiego Nissana na ten rok oscylują wokół 1100 samochodów terenowych, z których prawie 20 proc ma przypadać na x-traila.
Dane techniczne
Nadwozie | 5-miejscowy, 5-drzwiowy wagon |
Silnik | benzyna 2.0 o mocy 140 KM przy 6000 obr/min |
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym | 7,2 l/100 km przy 6-cio biegowej lub 9,3 l przy 5-cio biegowej ręcznej skrzyni |
Maksymalny moment obrotowy | 192 Nm przy 4000 obr/min |
Pojemność bagażnika | 350 l (do rolety), 410 l (do linii okien), 1841 l (po złożeniu tylnych siedzeń) |
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?