Samochody rekreacyjno-terenowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Jednym dają poczucie bezpieczeństwa, a innym - pewność siebie. Potentatem w produkcji takich aut jest Nissan.

Samochody rekreacyjno-terenowe, zwane SUV-ami, mają umożliwiać jazdę po bezdrożach i asfalcie. Pogodzeniem tych sprzeczności zajęła się firma Nissan w modelu X-Trail, którym jeździliśmy. Wybraliśmy silnik wysokoprężny 2,2 l o mocy 136 KM.

Cechy szczególne
Z licznej rzeszy konkurentów X-Trail wyróżnia się sposobem przeniesienia napędu, dzięki któremu nawet w trudniejszym terenie radzi sobie całkiem nieźle. Kształt nadwozia nie jest przesadnie agresywny. Pojazd ma obszerne wnętrze, co jest zresztą typowe dla samochodów typu SUV. Zwraca uwagę centralne umieszczenie wskaźników, co staje się manierą stylistów tej firmy. W każdym razie z odczytywaniem wskazań prędkości jazdy czy obrotów silnika nie ma problemów. Przydatne są liczne półki i schowki w

kabinie pasażerskiej. Bagażnik o objętości 410 l nie jest zbyt duży. Po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń ładunkowa ma płaską podłogę.
Silnik i napęd
Jednostka wysokoprężna z pojemności 2,2 l osiąga moc 136 KM. Zasilana jest układem common rail i doładowana turbosprężarką o zmiennej geometrii turbiny, z chłodnicą powietrza. Silnik współpracuje z 6-biegową skrzynią przekładniową. W Nissanie zastosowano elektronicznie sterowany napęd na obie osie, wykorzystujący sprzęgło

elektromagnetyczne. Kierowca ma do dyspozycji trzy tryby pracy układu przeniesienia napędu, których wyboru dokonuje przyciskiem na tablicy przyrządów. Do jazdy po asfalcie przy dobrej pogodzie stosuje się napęd tylko na przednią oś (2WD). Do jazdy po wertepach należy włączyć stały napęd na przednią i tylną oś przekazywany w stosunku 57:43 ("lock"). W trybie "auto" napęd przekazywany jest na przednia oś, ale jeśli czujniki wykryją poślizg kół, część momentu obrotowego jest automatycznie kierowana także na oś tylną.
Wrażenia z jazdy
X-Trail ma dobre własności jezdne podczas jazdy po asfalcie. W warunkach gorszej przyczepności ogumienia pomagają napęd na obie osie i wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi. Z powodu wysoko położonego środka ciężkości trudno oczekiwać sportowych możliwości

pokonywania wiraży. Komfort jazdy po utwardzonych drogach jest przyzwoity, a zawieszenie ma raczej twardą charakterystykę. Zadziwiająco dobre są również czasy rozpędzania pojazdu, w czym zasługa silnika. Szczególnie rozpędzanie na wyższych biegach można uznać za dość dynamiczne, biorąc pod uwagę masę i wielkość pojazdu. Zużycie paliwa w mieście na poziomie 9 l na 100 km jest typowe dla aut typu SUV. Niestety, silnik pracuje zbyt głośno, a hałas jest uciążliwy podczas dłuższych podróży. Na pochwałę zasługują precyzyjna zmiana biegów i wygodne przednie fotele. Nissan dość dobrze radzi sobie również podczas jazdy w terenie.
Podsumowanie
Doświadczonym konstruktorom Nissana udało się osiągnąć udany kompromis między własnościami jezdnymi na asfalcie i dzielnością w terenie. Jedynie wzmożony hałas obniża komfort jazdy. X-Trail wzbudza zaufanie i oferowany jest w przyzwoitym poziomie wyposażenia standardowego.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Wysokoprężny |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 2184 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 136/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 314/2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 11,5 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 7,8 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 180 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB): | 70* |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 40,6 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 410 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 60 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 6,2/9,0 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 451 x 177 x 167 |
Rozstaw osi (cm): | 263 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/12 |
Cena wersji Comfort (zł): | 124 800 |
* - pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | ***** | Dużo miejsca na przednich i na tylnych siedzeniach. |
Silnik | **** | Dynamiczny silnik wysokoprężny z układem common rail ma nieco za wysoki poziom drgań. |
Poziom hałasu | *** | Dość wysoki poziom hałasu. |
Hamulce | **** | Droga hamowania Nissana jest nieco krótsza niż droga hamowania Hyundaia Terracan. |
Dynamika | **** | Nissan jest szybszy niż Hyundai terracan 2.9 CRDI/150 KM. |
Zużycie paliwa | **** | Zużycie paliwa w mieście na poziomie 9 l/100 km jest typowe w tej klasie pojazdów. |
Nowoczesność konstrukcji | ***** | Skuteczny układ przeniesienia napędu. |
Wyposażenie | ***** | Bardzo bogate. |
Wyposażenie seryjne:
Nissan X-Trail Comfort
Poduszki powietrzne | 2 |
Układ ABS | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka | S/- |
Klimatyzacja automatyczna | S |
Radioodtwarzacz CD | S |
s - wyposażenie seryjne
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?