Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nissan Qashqai. Zmiany pod maską i w systemie multimedialnym

Ryszard M. Perczak
Zaostrzone normy emisji spalin spowodowały konieczność wymiany niektórych silników, które ich nie spełniały. W przypadku Nissana dotyczyło to jednostek benzynowych 1.2 l (115 KM) oraz 1.6 l (163 KM). Zostały one zastąpione przez zupełnie nowy silnik o pojemności 1.3 l generujący 140 lub 160 KM i odpowiednio 240 i 260 Nm (w przypadku skrzyni DCT nawet 270 Nm). Dzięki kompaktowym wymiarom nowej jednostki pod pokrywą pozostaje więcej miejsca, a cały samochód jest lżejszy.Fot. archiwum
Zaostrzone normy emisji spalin spowodowały konieczność wymiany niektórych silników, które ich nie spełniały. W przypadku Nissana dotyczyło to jednostek benzynowych 1.2 l (115 KM) oraz 1.6 l (163 KM). Zostały one zastąpione przez zupełnie nowy silnik o pojemności 1.3 l generujący 140 lub 160 KM i odpowiednio 240 i 260 Nm (w przypadku skrzyni DCT nawet 270 Nm). Dzięki kompaktowym wymiarom nowej jednostki pod pokrywą pozostaje więcej miejsca, a cały samochód jest lżejszy.Fot. archiwum
Zaostrzone normy emisji spalin spowodowały konieczność wymiany niektórych silników, które ich nie spełniały. W przypadku Nissana dotyczyło to jednostek benzynowych 1.2 l (115 KM) oraz 1.6 l (163 KM). Zostały one zastąpione przez zupełnie nowy silnik o pojemności 1.3 l generujący 140 lub 160 KM i odpowiednio 240 i 260 Nm (w przypadku skrzyni DCT nawet 270 Nm). Dzięki kompaktowym wymiarom nowej jednostki pod pokrywą pozostaje więcej miejsca, a cały samochód jest lżejszy.

Najpierw Qashqai

Zaostrzone normy emisji spalin spowodowały konieczność wymiany niektórych silników, które ich nie spełniały. W przypadku Nissana dotyczyło to jednostek
Zaostrzone normy emisji spalin spowodowały konieczność wymiany niektórych silników, które ich nie spełniały. W przypadku Nissana dotyczyło to jednostek benzynowych 1.2 l (115 KM) oraz 1.6 l (163 KM). Zostały one zastąpione przez zupełnie nowy silnik o pojemności 1.3 l generujący 140 lub 160 KM i odpowiednio 240 i 260 Nm (w przypadku skrzyni DCT nawet 270 Nm). Dzięki kompaktowym wymiarom nowej jednostki pod pokrywą pozostaje więcej miejsca, a cały samochód jest lżejszy.

Fot. Archiwum

Pierwszym modelem do którego trafiły nowe silniki jest Qashqai. W koncernie zmianę tę tłumaczy się nie tyle wspomnianą zmianą norm, ale chęcią zaspokojenia oczekiwań kierowców. Wszak poza nowymi jednostkami napędowymi Qashqai dostał również nową, dwusprzęgłową, 8-stopniową skrzynią automatyczną DCT oraz rozbudowany system multimedialny.
Ciekawostką jest to, że silniki 1.3 l są dziełem nie tylko inżynierów Sojuszu Nissan- Renault – Mitsubishi, ale również Daimlera. W porównaniu z wycofywanym silnikiem 1.2/115 KM z przekładnią manualną nowy silnik 1.3/140 KM z przekładnią manualną jest nie tylko o 25 KM mocniejszy, ale oferuje także wyższy o 50 Nm moment obrotowy.

Kiedy porównamy osiągi samochodów z oboma jednostkami napędowymi okaże się, że poprawiło się także także przyspieszenie oraz elastyczność. Przykładowo chociaż czas potrzebny na rozpędzenie samochodu od 0 do 100 km/h jest w nich niemal identyczny, 10,6 s w silniku 1.2 i 10,5 s w 1.3 to przyspieszenie na czwartym biegu w zakresie 80-100 km/h jest lepsze aż o 21 proc. - z 5,7 do 4,5 sekundy.
Moc nowego silnika 1.3 w wersji 160-konnej w porównaniu ze „starym” (163 KM) 1.6 moc jest wprawdzie o 3 KM mniejsza, ale za to wartość maksymalnego momentu obrotowego wzrosła o 20 Nm. Zatem Qashqai z tym napędem będzie szybciej także przyspieszał niż poprzednik.

Tu trzeba dodać, że wraz z tymi nowymi jednostkami  zostały zwiększone przebiegi między kolejnymi przeglądami okresowymi z 20.000 do 30.000 kilometrów. Trzeba jednak pamiętać, że nowy motor wymaga odpowiedniego oleju.


Zaostrzone normy emisji spalin spowodowały konieczność wymiany niektórych silników, które ich nie spełniały. W przypadku Nissana dotyczyło to jednostek
Zaostrzone normy emisji spalin spowodowały konieczność wymiany niektórych silników, które ich nie spełniały. W przypadku Nissana dotyczyło to jednostek benzynowych 1.2 l (115 KM) oraz 1.6 l (163 KM). Zostały one zastąpione przez zupełnie nowy silnik o pojemności 1.3 l generujący 140 lub 160 KM i odpowiednio 240 i 260 Nm (w przypadku skrzyni DCT nawet 270 Nm). Dzięki kompaktowym wymiarom nowej jednostki pod pokrywą pozostaje więcej miejsca, a cały samochód jest lżejszy.

Fot. Archiwum

Z nową skrzynią DCT

W nowej dwusprzęgłowej skrzyni DCT, która występuje tylko we współpracy z silnikiem 1.3/160 KM zastosowano mokre sprzęgło, co poskutkowało lepszymi wrażeniami z jazdy. Skrzynia ta ma nadzorowany elektrycznie system chłodzenia oraz elektro-mechaniczne sterowanie zmianą biegów poprawiające efektywność całego systemu. W porównaniu do dotychczas stosowanej przekładni CVT oznacza to szereg korzyści dla kierowców, którzy zauważą szybszą zmianę biegów. Z kolei podwójne sprzęgło mokre zapewnia bardziej bezpośrednie wrażenia z jazdy. W skrócie samochodem jeździ się po prostu przyjemniej. Kierowca odczuwa to poprzez „chetniejszą” reakcję na naciśnięcie pedału gazu.


Zaostrzone normy emisji spalin spowodowały konieczność wymiany niektórych silników, które ich nie spełniały. W przypadku Nissana dotyczyło to jednostek
Zaostrzone normy emisji spalin spowodowały konieczność wymiany niektórych silników, które ich nie spełniały. W przypadku Nissana dotyczyło to jednostek benzynowych 1.2 l (115 KM) oraz 1.6 l (163 KM). Zostały one zastąpione przez zupełnie nowy silnik o pojemności 1.3 l generujący 140 lub 160 KM i odpowiednio 240 i 260 Nm (w przypadku skrzyni DCT nawet 270 Nm). Dzięki kompaktowym wymiarom nowej jednostki pod pokrywą pozostaje więcej miejsca, a cały samochód jest lżejszy.

Fot. Archiwum

Nie tylko silniki i skrzynia biegów

Równolegle do zmian w gamie silnikowej Nissan zaprezentował odświeżoną wersję systemu multimedialnego NissanConnect. Najważniejsza zmianą w nowym systemie jest zastosowanie map w oparciu o produkty firmy TomTom, jednego z najbardziej doświadczonych dostawców tego typu rozwiązań na świecie. Oprócz aktualnych danych dotyczących sieci drogowej w Europie, system wyposażony został w opcję bezprzewodowej aktualizacji map oraz bardzo praktyczną komunikację aktualnych informacji o ruchu na drogach.

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

Nie są to jednak jedyne modyfikacje, które zostały wprowadzone przez japoński koncern. Siedmiocalowy ekran systemu jest znacznie bardziej przyjazny i prosty w obsłudze, m.in. dzięki wprowadzaniu funkcji dotyku oraz opcji personalizacji menu. Jest również możliwość obsługi przy pomocy głosu także wtedy, gdy używamy języka polskiego. Umożliwia to również czytanie wiadomości tekstowych, lub aplikacji umożliwiającej zdalne wgrania miejsca docelowego do systemu nawigacji pojazdu.System obsługuję także łączność z aplikacjami Apple CarPlay lub Android Auto.

Ceny Nissana Qashqai w podstawowej wersji Visia z silnikiem 1.3 l o mocy 140 KM rozpoczynają się od kwoty 84 490 złotych. W standardowym wyposażeniu są m.in: inteligentny system wspomagania hamowania, 6 poduszek powietrznych, klimatyzacja manualna, system audio z 4 głośnikami oraz elektrycznie regulowane szyby i lusterka.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty