Dotychczas oferowany motor 2.0 dCi zostanie zastąpiony bardziej wydajną jednostką, oferującą takie same osiągi jak jej większy poprzednik, przy niższej emisji dwutlenku węgla i zmniejszonym zużyciu paliwa. W połączeniu z systemem Start&Stop, zaowocuje to zmniejszeniem emisji CO2 do zaledwie 119 g/km.
**CZYTAJ TAKŻE
Nissan Qashqai - pierwsza jazdaNissan Qashqai z nowym silnikiem 1.6 dCi**
Jednocześnie, w modelu Qashqai pojawią się kolejne innowacyjne opcje, takie jak nowa przekładnia bezstopniowa oraz Around View Monitor - po raz pierwszy w samochodzie z segmentu C. W skład AVM wchodzi kilka małych kamer zlokalizowanych na zewnątrz pojazdu, dzięki którym parkowanie i manewrowanie stają się maksymalnie ułatwione, ponieważ kierowca może z góry obserwować otoczenie samochodu w czasie rzeczywistym.
- "W ciągu nieco ponad czterech i pół roku wyprodukowaliśmy ponad milion Qashqaiów i ich siedmiomiejscowej odmiany Qashqai+2. Zakłady w Sunderland muszą pracować na trzy zmiany, aby zaspokoić popyt na ten samochód. Średnia dzienna produkcja to 1200 egzemplarzy, z czego 80 procent wysyłamy poza Wielką Brytanię" - mówi Trevor Mann, starszy wiceprezes ds. produkcji i zarządzania łańcuchem dostaw w europejskim oddziale Nissana.
Nowy silnik i system Start&Stop to dzieło europejsko-japońskiej współpracy, w ramach której partner Sojuszu, firma Renault, skonstruowała silnik, a Nissan udoskonalił moduł jego automatycznego wyłączania i włączania. Początkowo, obydwa elementy miały zostać wprowadzone jednocześnie. Niestety tragiczne trzęsienie ziemi w Japonii na początku bieżącego roku spowodowało krótką przerwę w produkcji elektronicznych podzespołów systemu Start&Stop. W związku z tym, Qashqaie z nowym silnikiem wyprodukowane do grudnia bieżącego roku nie będą jeszcze wyposażane w system Start&Stop. Jednak nawet bez niego emisja CO2 jest imponująco niska i wynosi 129 g/km. Już od stycznia system Start&Stop wejdzie do standardowego wyposażenia pojazdu.
- "1.6 dCi opracowany przez Sojusz jest tak ważną innowacją, że postanowiliśmy nie czekać na moduł i od razu wprowadzić nowy silnik do oferty. Obniżanie emisji to dla Nissana priorytet, dlatego uznaliśmy, że nowy silnik dCi powinien jak najszybciej pojawić się na rynku" - mówi Pierre Loing, wiceprezes ds. planowania produktów w europejskim oddziale Nissana.
Wprowadzenie nowej jednostki napędowej w Qashqaiu to element realizacji koncepcji downsizingu silników bez uszczerbku dla osiągów: silnik diesla 1.6-litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa charakteryzuje się wartościami zużycia paliwa i emisji na poziomie odpowiadającym tej właśnie pojemności oraz mocą i maksymalnym momentem obrotowym godnym silnika dwulitrowego.
Silnik o kompaktowych gabarytach i pojemności 1598 cm3 to nowoczesna konstrukcja, w której zastosowano ponad 30 opatentowanych rozwiązań. W jej zaprojektowanie firma zainwestowała 230 milionów euro. 130 KM oznacza, że to najmocniejszy silnik tej pojemności na świecie. Jednostka rozwija maksymalny moment obrotowy 320 Nm - dokładnie tyle samo, ile jej dwulitrowy poprzednik. Moment ten jest osiągany przy zaledwie 1750 obr./min., a 80 procent maksymalnego momentu jest do wykorzystania już od 1500 obrotów. Dynamika Qashqaia powinna zadowolić większość kierowców - pierwsza "setka" pojawia się na liczniku po upływie zaledwie 10,3 sekundy, zaś wskazówka prędkościomierza może wskazać maksymalnie 190 km/h.
Powyższe osiągi nie są jednak uzyskiwane kosztem środowiska. W cyklu mieszanym zużycie paliwa jest niższe o 24% w porównaniu z silnikiem 2.0 dCi i wynosi 4,5 l/100 km zamiast 5,9 l. Ograniczono także emisję CO2 - z 155 g/km do 119 g/km.
Dane te dotyczą Qashqaia z napędem na jedną oś i przekładnią manualną. Podobny Qashqai+2 z systemem Start&Stop emituje 123 gramy CO2 na kilometr, a wartości dla wersji z napędem 4WD wynoszą odpowiednio 135 g i 139 g.
Jak to możliwe? Punktem wyjścia dla zespołu inżynierów była architektura "kwadratu" pozwalająca na umieszczenie w głowicy zaworów o większej średnicy, zapewniających bardziej efektywne napełnianie komór spalania. Podobne rozwiązanie stosuje się w samochodach wyścigowych, ale we współczesnych dieslach montowanych w modelach "cywilnych" jest ono rzadko spotykane.
Zmniejszenie masy bloku cylindrów oraz ograniczenie strat wynikających ze współpracy mechanizmów i działania dynamicznych sił zaowocowały korzystną proporcją między zużyciem paliwa i osiągami.
System Start&Stop działa w połączeniu z układem odzyskiwania energii przy zmniejszeniu prędkości. Za pośrednictwem alternatora, energia ta trafia do akumulatora, a samo hamowanie regeneracyjne powoduje zmniejszenie emisji CO2 o 3,5%.
Nowy dCi to pierwszy opracowany w Europie silnik z niskociśnieniowym układem recyrkulacji spalin z chłodnicą. Obniżenie temperatury spalin w obiegu przyczyniło się do zmniejszenia emisji tlenków azotu i CO2.
Częścią systemu jest zawór w obiegu chłodzącym przed głowicą i blokiem cylindrów. Po uruchomieniu zimnego silnika zawór pozostaje zamknięty i uniemożliwia przepływ cieczy chłodzącej wokół komór spalania. W ten sposób silnik szybciej osiąga idealną temperaturę, a proces spalania zachodzi bardziej efektywnie.
Zmniejszono również wzajemne tarcie elementów dzięki szybszemu rozgrzewaniu się oleju. Efektem tych zabiegów jest wyższa moc oraz mniejsze spalania i niższa emisja.
W przeciwieństwie do tradycyjnej pompy pracującej z ustaloną wydajnością, pompa o zmiennej charakterystyce tłoczy tylko tyle oleju, ile potrzeba aby zapobiec zbędnej utracie energii. Moc potrzebna do zasilania pompy jest ograniczona do minimum i zmienia się w zależności od prędkości obrotowej silnika.
"Wirowanie" to zjawisko zachodzące w cylindrze, polegające na ruchu powietrza podobnym do tego w cyklonie. Dzięki niemu mieszanka paliwa i powietrza jest zoptymalizowana w zależności od prędkości obrotowej silnika, co przekłada się na niższe zużycie paliwa i mniejszą emisję CO2 oraz innych zanieczyszczeń, takich jak tlenki azotu czy cząstki stałe.
- "To wyjątkowy silnik. Pod wieloma względami najlepszy w swojej klasie. Zapewnia dynamiczną jazdę zupełnie jak dwulitrowy diesel, a zużywa mniej paliwa i emituje mniej spalin niż 1.5 dCi" - mówi Jerry Hardcastle, wiceprezes ds. projektowania i rozwoju pojazdów w europejskim oddziale Nissana.
Przypomnijmy, że emblemat Pure Drive jest umieszczany na modelach Nissana emitujących CO2 w ilości nieprzekraczającej 130 g/km. Początkowo limit ten wynosił 140 g, ale zgodnie z założeniami Zielonego Programu Nissan, kryteria czystości emisji są konsekwentnie zaostrzane. Kolejne obniżenie dopuszczalnej wartości emisji do 120 g zaplanowano na 2013 rok.
Czempionem Pure Drive Nissana jest oczywiście zeroemisyjny, stuprocentowo elektryczny Nissan Leaf, natomiast wśród pojazdów z tradycyjnym napędem prym wiedzie wprowadzona niedawno Micra DIG-S. Trzycylindrowy silnik benzynowy 1.2-litra z bezpośrednim wtryskiem i sprężarką mechaniczną zapewnia bardzo dobre osiągi przy minimalnym zużyciu paliwa i emisji CO2 na poziomie zaledwie 95 g/km.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?