Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nissan Qashqai 1.6 dCi Pure Drive w salonach

(ip)
W ramach realizowanej przez siebie strategii, Nissan wprowadza na rynek nową wersję Pure Drive modelu Qashqai, wyposażoną w nowoczesny silnik 1.6 dCi.
Fot. Nissan
Fot. Nissan

Dotychczas oferowany motor 2.0 dCi zostanie zastąpiony bardziej wydajną jednostką, oferującą takie same osiągi jak jej większy poprzednik, przy niższej emisji dwutlenku węgla i zmniejszonym zużyciu paliwa. W połączeniu z systemem Start&Stop, zaowocuje to zmniejszeniem emisji CO2 do zaledwie 119 g/km.

**CZYTAJ TAKŻE

Nissan Qashqai - pierwsza jazdaNissan Qashqai z nowym silnikiem 1.6 dCi

**

Jednocześnie, w modelu Qashqai pojawią się kolejne innowacyjne opcje, takie jak nowa przekładnia bezstopniowa oraz Around View Monitor - po raz pierwszy w samochodzie z segmentu C. W skład AVM wchodzi kilka małych kamer zlokalizowanych na zewnątrz pojazdu, dzięki którym parkowanie i manewrowanie stają się maksymalnie ułatwione, ponieważ kierowca może z góry obserwować otoczenie samochodu w czasie rzeczywistym.

- "W ciągu nieco ponad czterech i pół roku wyprodukowaliśmy ponad milion Qashqaiów i ich siedmiomiejscowej odmiany Qashqai+2. Zakłady w Sunderland muszą pracować na trzy zmiany, aby zaspokoić popyt na ten samochód. Średnia dzienna produkcja to 1200 egzemplarzy, z czego 80 procent wysyłamy poza Wielką Brytanię" - mówi Trevor Mann, starszy wiceprezes ds. produkcji i zarządzania łańcuchem dostaw w europejskim oddziale Nissana.

Fot. Nissan
Fot. Nissan

Nowy silnik i system Start&Stop to dzieło europejsko-japońskiej współpracy, w ramach której partner Sojuszu, firma Renault, skonstruowała silnik, a Nissan udoskonalił moduł jego automatycznego wyłączania i włączania. Początkowo, obydwa elementy miały zostać wprowadzone jednocześnie. Niestety tragiczne trzęsienie ziemi w Japonii na początku bieżącego roku spowodowało krótką przerwę w produkcji elektronicznych podzespołów systemu Start&Stop. W związku z tym, Qashqaie z nowym silnikiem wyprodukowane do grudnia bieżącego roku nie będą jeszcze wyposażane w system Start&Stop. Jednak nawet bez niego emisja CO2 jest imponująco niska i wynosi 129 g/km. Już od stycznia system Start&Stop wejdzie do standardowego wyposażenia pojazdu.

- "1.6 dCi opracowany przez Sojusz jest tak ważną innowacją, że postanowiliśmy nie czekać na moduł i od razu wprowadzić nowy silnik do oferty. Obniżanie emisji to dla Nissana priorytet, dlatego uznaliśmy, że nowy silnik dCi powinien jak najszybciej pojawić się na rynku" - mówi Pierre Loing, wiceprezes ds. planowania produktów w europejskim oddziale Nissana.

Wprowadzenie nowej jednostki napędowej w Qashqaiu to element realizacji koncepcji downsizingu silników bez uszczerbku dla osiągów: silnik diesla 1.6-litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa charakteryzuje się wartościami zużycia paliwa i emisji na poziomie odpowiadającym tej właśnie pojemności oraz mocą i maksymalnym momentem obrotowym godnym silnika dwulitrowego.

Fot. Nissan
Fot. Nissan

Silnik o kompaktowych gabarytach i pojemności 1598 cm3 to nowoczesna konstrukcja, w której zastosowano ponad 30 opatentowanych rozwiązań. W jej zaprojektowanie firma zainwestowała 230 milionów euro. 130 KM oznacza, że to najmocniejszy silnik tej pojemności na świecie. Jednostka rozwija maksymalny moment obrotowy 320 Nm - dokładnie tyle samo, ile jej dwulitrowy poprzednik. Moment ten jest osiągany przy zaledwie 1750 obr./min., a 80 procent maksymalnego momentu jest do wykorzystania już od 1500 obrotów. Dynamika Qashqaia powinna zadowolić większość kierowców - pierwsza "setka" pojawia się na liczniku po upływie zaledwie 10,3 sekundy, zaś wskazówka prędkościomierza może wskazać maksymalnie 190 km/h.

Powyższe osiągi nie są jednak uzyskiwane kosztem środowiska. W cyklu mieszanym zużycie paliwa jest niższe o 24% w porównaniu z silnikiem 2.0 dCi i wynosi 4,5 l/100 km zamiast 5,9 l. Ograniczono także emisję CO2 - z 155 g/km do 119 g/km.

Dane te dotyczą Qashqaia z napędem na jedną oś i przekładnią manualną. Podobny Qashqai+2 z systemem Start&Stop emituje 123 gramy CO2 na kilometr, a wartości dla wersji z napędem 4WD wynoszą odpowiednio 135 g i 139 g.

Fot. Nissan
Fot. Nissan

Jak to możliwe? Punktem wyjścia dla zespołu inżynierów była architektura "kwadratu" pozwalająca na umieszczenie w głowicy zaworów o większej średnicy, zapewniających bardziej efektywne napełnianie komór spalania. Podobne rozwiązanie stosuje się w samochodach wyścigowych, ale we współczesnych dieslach montowanych w modelach "cywilnych" jest ono rzadko spotykane.

Zmniejszenie masy bloku cylindrów oraz ograniczenie strat wynikających ze współpracy mechanizmów i działania dynamicznych sił zaowocowały korzystną proporcją między zużyciem paliwa i osiągami.

Fot. Nissan
Fot. Nissan

System Start&Stop działa w połączeniu z układem odzyskiwania energii przy zmniejszeniu prędkości. Za pośrednictwem alternatora, energia ta trafia do akumulatora, a samo hamowanie regeneracyjne powoduje zmniejszenie emisji CO2 o 3,5%.

Nowy dCi to pierwszy opracowany w Europie silnik z niskociśnieniowym układem recyrkulacji spalin z chłodnicą. Obniżenie temperatury spalin w obiegu przyczyniło się do zmniejszenia emisji tlenków azotu i CO2.

Częścią systemu jest zawór w obiegu chłodzącym przed głowicą i blokiem cylindrów. Po uruchomieniu zimnego silnika zawór pozostaje zamknięty i uniemożliwia przepływ cieczy chłodzącej wokół komór spalania. W ten sposób silnik szybciej osiąga idealną temperaturę, a proces spalania zachodzi bardziej efektywnie.

Fot. Nissan
Fot. Nissan

Zmniejszono również wzajemne tarcie elementów dzięki szybszemu rozgrzewaniu się oleju. Efektem tych zabiegów jest wyższa moc oraz mniejsze spalania i niższa emisja.

W przeciwieństwie do tradycyjnej pompy pracującej z ustaloną wydajnością, pompa o zmiennej charakterystyce tłoczy tylko tyle oleju, ile potrzeba aby zapobiec zbędnej utracie energii. Moc potrzebna do zasilania pompy jest ograniczona do minimum i zmienia się w zależności od prędkości obrotowej silnika.

"Wirowanie" to zjawisko zachodzące w cylindrze, polegające na ruchu powietrza podobnym do tego w cyklonie. Dzięki niemu mieszanka paliwa i powietrza jest zoptymalizowana w zależności od prędkości obrotowej silnika, co przekłada się na niższe zużycie paliwa i mniejszą emisję CO2 oraz innych zanieczyszczeń, takich jak tlenki azotu czy cząstki stałe.

- "To wyjątkowy silnik. Pod wieloma względami najlepszy w swojej klasie. Zapewnia dynamiczną jazdę zupełnie jak dwulitrowy diesel, a zużywa mniej paliwa i emituje mniej spalin niż 1.5 dCi" - mówi Jerry Hardcastle, wiceprezes ds. projektowania i rozwoju pojazdów w europejskim oddziale Nissana.

Przypomnijmy, że emblemat Pure Drive jest umieszczany na modelach Nissana emitujących CO2 w ilości nieprzekraczającej 130 g/km. Początkowo limit ten wynosił 140 g, ale zgodnie z założeniami Zielonego Programu Nissan, kryteria czystości emisji są konsekwentnie zaostrzane. Kolejne obniżenie dopuszczalnej wartości emisji do 120 g zaplanowano na 2013 rok.

Czempionem Pure Drive Nissana jest oczywiście zeroemisyjny, stuprocentowo elektryczny Nissan Leaf, natomiast wśród pojazdów z tradycyjnym napędem prym wiedzie wprowadzona niedawno Micra DIG-S. Trzycylindrowy silnik benzynowy 1.2-litra z bezpośrednim wtryskiem i sprężarką mechaniczną zapewnia bardzo dobre osiągi przy minimalnym zużyciu paliwa i emisji CO2 na poziomie zaledwie 95 g/km.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty