Nissan Primera

Tekst i zdjęcia Krzysztof Franek
Technologia i design godne marki

Wszystkie trzy modele nadwoziowe, czyli sedan, wagon i hatchback ostatniej generacji nissana primery, przeznaczone na europejskie rynki, produkowane są w brytyjskim Sunderland. Jednocześnie zainaugurowały one nowy kierunek w projektowaniu tej marki.

Nissan Primera

Stylistycznie dominuje konstrukcja jednej bryły, tworzącej sylwetkę elegancką, a przy tym z zacięciem sportowym. We wnętrzu szczególnie przyciąga uwagę niezwykła tablica rozdzielcza z centralnym zestawem przełączników i wielofunkcyjnym, ciekłokrystalicznym ekranem wyświetlacza, który wchodzi w skład systemu N-FORM, oraz z analogowymi wskaźnikami. Wszystko ułożono tak, że większością urządzeń samochodu można sterować palcami jednej ręki, niemal nie odrywając jej od koła kierownicy. Ekran służy też do wyświetlania obrazu z kamery, umieszczonej nad tylną tablicą rejestracyjną, a uruchamianej przy włączaniu wstecznego biegu.
W zależności od poziomu wyposażenia (visia, tekna i acenta) auto może posiadać oprócz systemu audio, nawigację satelitarną DVD, klimatyzację, zintegrowany telefon. Jest też pierwszym w segmencie D autem, w którym zastosowano inteligentny system utrzymywania stałej prędkości jazdy i stałej odległości od pojazdu poprzedzającego. Przednie fotele wyposażono w regulację wysokości, pochylenia oparcia, oddalenia od tablicy rozdzielczej, a także podparcia lędźwiowej części kręgosłupa. Układ jezdny zapewnia komfort na wysokim poziomie; uzyskano lepsze tłumienie drgań i hałasu, większą odporność na boczny wiatr, dobre trzymanie na zakrętach.
Primera wyposażona jest według wyboru w zmodernizowane (posiadają zmienny system faz rozrządu) silniki 109-konny 1.6 i 116-konny 1.8; testowaliśmy sedana z takim silnikiem oraz nowe - benzynowy 2.0 (140 KM) zblokowany z bezstopniową przekładnią automatyczną Hypertronic CVT M6 i wysokoprężny turbodoładowany 2.2 (126 KM) z wtryskiem common-rail, połączony z ręczną skrzynią 6-biegową.
Pod względem bezpieczeństwa samochód znajduje się w czołówce segmentu D, do czego przyczyniają się ABS i ESP, dodatkowe wspomaganie podczas nagłego hamowania i system elektronicznego rozdziału sił hamowania. Nadwozie posiada strefy kontrolowanego zgniotu. Auto ma poduszki przednie, boczne i kurtyny powietrzne, system aktywnych zagłówków i bezpieczną konstrukcję pedału hamulca.

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie