Nissan Primera

Piotr Myszor
Nowy Nissan Primera jest, jak na auto tej marki, bardzo odważny stylistycznie.
Nissan Primera

Oryginalność rozwiązań to także cecha wnętrza Nissan, podobnie jak wszystkie japońskie koncerny, w ostatnich latach nie zachwycał stylistyką. Samochody były monotonne i nieciekawe. Broniły się znakomitą jakością i bezawaryjnością. Ale teraz Japończycy dochodzą do wniosku, że to przestaje już wystarczać. Wszyscy japońscy producenci w nowych modelach stawiają także na stylizację. Nowy Nissan Primera zwraca więc uwagę oryginalnym nadwoziem.
- Punktem wyjścia było dla nas przełamanie stereotypowego spojrzenia na sedany. Konstrukcja sedanów jest tradycyjnie bardzo konserwatywna, z silnie zaznaczonymi bryłami komory silnikowej, kabiny i bagażnika. Żeby zapewnić duże i komfortowe wnętrze, zaczęliśmy projektowanie samochodu od wewnątrz. Jednobryłowa sylwetka łączy funkcjonalność i przestronność wnętrza z dystyngowanym, łatwo rozpoznawalnym profilem - mówi Stephane Schwarz, szef Nissan Design Europe.
Patrząc na profil sedana, jakoś nie mogę w pełni zgodzić się z ostatnim zdaniem Schwarza. Konserwatywny sedan chyba źle znosi takie eksperymenty. Dużo bardziej podobają mi się kombi i hatchback. Żadnemu jednak nadwoziu nie można odmówić oryginalności.
Projektowanie auta od środka na zewnątrz pozwoliło zapewnić pasażerom wystarczającą ilość miejsca na głowę, kolana i ramiona. Pod względem siedzeń, tapicerki to niemal tradycyjne auto. Po wejściu do samochodu rzuca się w oczy deska rozdzielcza, a zwłaszcza konsola środkowa. Ustawiony bardziej pionowo panel z przyciskami sterowniczymi nadaje mu wygląd konsoli do gier czy pulpitu sterowniczego jakiejś maszyny. Wielozadaniowe przyciski i pokrętła są większe niż stosowane z reguły w samochodach. Dzięki temu kierowcy łatwiej trafić w odpowiednie przyciski bez zbyt długiego szukania ich wzrokiem, a więc odrywania oczu od drogi. Umieszczony pośrodku joystick przyciąga uwagę, ale też on obsługuje większość funkcji. Konsola steruje klimatyzacją, systemem audio, komputerem pokładowym, telefonem komórkowym i systemem nawigacyjnym.
Nowy Nissan Primera jest wyposażony w Intelligent Cruise Control - inteligentny tempomat, który mierzy odległość do poprzedzającego pojazdu, a potem za pomocą elektronicznego sterowania silnika i systemu ESP, może zmieniać prędkość, żeby utrzymać odpowiedni dystans do auta jadącego przodem.
Zawieszenie primery 3 generacji ma zapewnić komfort i dobre trzymanie się drogi. Zastosowano więc wielowahaczowe rozwiązania z przodu (oparte na kolumnie McPhersona) i z tyłu. Zmodyfikowano sposób mocowania zawieszenia, by ciszej pracowało.
W gamie silników, oprócz zmodernizowanych wersji silników 1,6 l i 1,8 l, znalazły się dwie nowe jednostki napędowe: dwulitrowy silnik benzynowy i turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem (common rail) o pojemności 2.2 l. Te dwa silniki są sprzedawane wraz z sześcioprzełożeniowymi skrzyniami biegów. Słabsze silniki będą miały pięciobiegowe skrzynie manualne, a silnik 1,8 l może mieć czterobiegowy automat. Auto z dwulitrowym silnikiem może natomiast być wyposażone w bezstopniową przekładnię automatyczną, która może także "udawać" sześciobiegową skrzynię manualną.
Nowa Primera (sedan i kombi) pojawi się w Europie wiosną przyszłego roku. Pięciodrzwiowy hatchback, przeznaczony tylko na rynek europejski, wejdzie do sprzedaży dopiero jesienią 2002. Samochody będą produkowane w Anglii.

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie