Nissan Primera II (1996 – 2002)

Jerzy Kozierkiewicz
Fot. Stanisław Orzechowski: Primera jest dobrze zabezpieczona antykorozyjnie, ma niezawodne silniki i trwałe tylne zawieszenie.
Fot. Stanisław Orzechowski: Primera jest dobrze zabezpieczona antykorozyjnie, ma niezawodne silniki i trwałe tylne zawieszenie.
Solidny, wszechstronny, choć o średniej urodzie. I nie przysparzający kłopotów właścicielowi. Taki jest Nissan Primera II.

 

           

Nissan Primera z 1996 r. to unowocześniona wersja modelu, który pojawił się pod tą nazwą w 1990 r. Auto produkowane było w Wielkiej Brytanii. W chwili premiery w ofercie znalazły się dwa

Fot. Nissan: Konstruktorzy Primery położyli nacisk na funkcjonalność i solidność wykonania.
Fot. Nissan: Konstruktorzy Primery położyli nacisk na funkcjonalność i solidność wykonania.

rodzaje nadwozia – liftback i sedan. Kombi pojawiło się na rynku rok później.

Primera nie zachwyca urodą. Konstruktorzy położyli nacisk na funkcjonalność i solidność wykonania. Przestronne wnętrze z dość twardymi siedzeniami zapewnia przyzwoity komfort podróżowania. Fotel kierowcy ma spory zakres regulacji i chyba każdemu pozwala zająć wygodną pozycje do jazdy. Przy cofniętych przednich fotelach, z tyłu brakuje trochę miejsca na nogi.

Kokpit jest ładnie zaprojektowany i czytelny. Wnętrze wykonane jest solidnie i z przyzwoitej jakości materiałów. Liftback i sedan mogą się poszczycić bardzo pojemnymi bagażnikami – 505 i 490 l. Gorzej jest już w kombi, gdzie bagażnik ma pojemność tylko 450 l. Rekompensuje ją trochę dodatkowa plastikowa szuflada pod podłogą oraz plaska podłoga po złożeniu oparć. W tym wariancie pojemność powierzchni załadunkowej zwiększa się do 1650 l.

Primera ma przyzwoite zawieszenie – z przodu dwa poprzeczne wahacze z kolumnami

Fot. Stanisław Orzechowski: Primera jest dobrze zabezpieczona antykorozyjnie, ma niezawodne silniki i trwałe tylne zawieszenie.
Fot. Stanisław Orzechowski: Primera jest dobrze zabezpieczona antykorozyjnie, ma niezawodne silniki i trwałe tylne zawieszenie.

resorującymi, z tyłu sztywna oś skrętna z tzw. układem Scotta-Russela. Auto prowadzi się dobrze, poprawnie zachowują się też hamulce.

 

Silniki  

 

W gamie silników występują cztery jednostki – trzy benzynowe i jeden diesel. Tradycyjnie też, w zależności od rocznika produkcji mają one różne moce. Najpopularniejszym silnikiem jest 1,6 l z mocami 90 i 99 KM. Ten drugi to szesnastozaworowa jednostka i, mimo większej mocy, ekonomiczniejsza od słabszej. Silnik dwulitrowy z mocą 140 KM jest dość paliwożerny i głośny, ale pozwalający jeździć dość szybko.  Od 1999 r., po face liftingu, jednostki benzynowe wzbogacił silnik 1,8 l/113 KM,  o umiarkowanym zużyciu paliwa. Dzięki zastosowaniu w nim

Fot. Nissan: Kokpit jest ładnie zaprojektowany i czytelny. Wnętrze wykonane jest solidnie i z przyzwoitej jakości materiałów.
Fot. Nissan: Kokpit jest ładnie zaprojektowany i czytelny. Wnętrze wykonane jest solidnie i z przyzwoitej jakości materiałów.

łańcucha rozrządu obniżono koszty eksploatacyjne. Primera miała w ofercie tylko jeden silnik wysokoprężny - turbodiesel 2.0 l/ 90 KM. Choć nie szokuje osiągami, jest bardzo ekonomiczny.

 

Eksploatacja

 

Primera uchodzi za samochód dobrze i solidnie wykonany. W 1999 r. model poddano face liftingowi, dokonując zmian stylistycznych oraz technicznych. Zmiany objęły m.in. przednią i tylną cześć nadwozia, kształt kokpitu, poprawiono skuteczność hamulców, wprowadzono zmodernizowane silniki.

Generalnie Primera zalicza się do aut mało awaryjnych. Jest dobrze zabezpieczona antykorozyjnie, ma niezawodne silniki, bardzo trwałe tylne zawieszenie. Słabym punktem jest natomiast przednie zawieszenie, w którym zużywają się elementy gumowo-metalowe, zbyt szybko wymagają wymiany górne wahacze (stuki dochodzące z okolicy przednich kół). Z innych usterek, trafiają się awarie alternatora i rozrusznika, wycieraczek, zużywają się synchronizatory

Fot. Stanisław Orzechowski: Sedan może się poszczycić pojemnym bagażnikiem –  490 l.
Fot. Stanisław Orzechowski: Sedan może się poszczycić pojemnym bagażnikiem – 490 l.

piątego i wstecznego biegu, amortyzatory podtrzymujące pokrywę bagażnika.

Zakup używanego Nissana Primery to dobra inwestycja. Jednak pod warunkiem, że kupiony zostanie samochód bezwypadkowy i ze znaną historią. Taki z zasady nie przysporzy kłopotów eksploatacyjnych, a wizyty w warsztacie ograniczą się tylko do przeglądów.

Auto, które nie ma książki serwisowej warto poddać dokładnemu przeglądowi. Sporo samochodów pochodzących z indywidualnego importu było doprowadzane do użytku w Polsce. I na takie trzeba uważać. Decydując się na zakup auta z silnikiem wysokoprężnym, należy sprawdzić czy spod uszczelki pomiędzy blokiem cylindrów a głowicą nie cieknie olej. Powodem może być przegrzanie silnika np. z powodu przepalonego bezpiecznika wentylatora chłodnicy. W takim przypadku naprawa jest dość kosztowna. Dlatego przy kupnie Primery nie szukajmy okazji, ale prawidłowo eksploatowanego auta.

 

Wady

- nietrwałe przednie zawieszenie,

- słabsze hamulce przed face liftingiem,                

- brak wyboru diesli.

 

Zalety

- solidne wykończenie,

- przestronne wnętrze,

- duża niezawodność.

 

Ważniejsze daty z historii modelu

1996 – we wrześniu premiera Nissana Primery II (liftback, sedan)

1997 – pojawia się wersja kombi oraz GT,

1999 – face lifting modelu, mocniejsze silniki

2002 – wejście Primery III

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

 

 

1997

1998

1999

2000

2001

1.6

10,9-17,9

13,5-23,0

15,5-24,9

19,9-25,6

22,9-34,4

1.8

-

-

18,4-21,9

19,9-29,9

24,5-38,9

2.0

12,0-16,8

15,9-24,0

17,6-26,3

24,5-27,8

26,9-34,5

2.0TD

13,9-19,9

14,9-18,8

17,0-23,9

18,9-27,5

25,4-29,9

 

* na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia

 

Wybrane dane techniczne*

 

Silnik

1.6

1.8

2.0

2.0 TD

Pojemność skokowa (cm³)

1597

1769

1998

1974

Moc (KM/obr/min)

99/6000

113/5600

140/5800

90/4400

Maks. mom. obr. (Nm/obr/min)

136/4000

158/2800

181/4800

177/2400

Prędkość maks. (km/h)

180

196

210

175

Przyspieszenie 0-100 km (s)

12

11

9,6

14

Zużycie paliwa: wg EU (l/100 km)

5,9/9,6

5,8/9,8

6,2/11,4

5,5/8,4

Opony

185/65 R15; 195/60 R15

Zbiornik paliwa (l)

60

Objętość bagażnika (dm³)

505/1360

Rozstaw osi (cm)

260

Rozstaw kół przód/tył (cm)

147/146

Średnica zawracania (m)

11,4

Wymiary: dł./szer./wys. (cm)

452/171.5/141

Masa własna (kg)

1235

1250

1285

1335

Masa całkowita (kg)

1720

1740

1770

1820

 

* dane z 2000 r.__

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty