Nissan Primera (1996- 2001)

Ryszard Polit
Fot. Nissan: Ceny części zamiennych do Primery nie są już tak wysokie jak kiedyś, pojawiły się też zamienniki.
Fot. Nissan: Ceny części zamiennych do Primery nie są już tak wysokie jak kiedyś, pojawiły się też zamienniki.
Udostępnij:
Wielu nabywców samochodów preferuje wyroby przemysłu japońskiego. Jak głosi fama są niezawodne i dobrze zmontowane.

Primera odpowiada tym założeniom, chociaż jest montowana w Wielkiej Brytanii.

Fot. Nissan: Ceny części zamiennych do Primery nie są już tak wysokie jak kiedyś, pojawiły się też zamienniki.
Fot. Nissan: Ceny części zamiennych do Primery nie są już tak wysokie jak kiedyś, pojawiły się też zamienniki.

 

Drugą generację Nissana Primery zaprezentowano w 1996 r. W porównaniu z poprzednikiem, gruntownie zmodernizowany model jest zdecydowanie nowocześniejszy.

 

Fot. Nissan: Nissan Primera produkowany w latach 1996- 2001 oferowany był w trzech rodzajach nadwozia: sedan (na zdjęciu), liftback oraz kombi.
Fot. Nissan: Nissan Primera produkowany w latach 1996- 2001 oferowany był w trzech rodzajach nadwozia: sedan (na zdjęciu), liftback oraz kombi.

Trzy rodzaje nadwozia

 

Primerę oferowano z 4-drzwiowym nadwoziem sedan, 5-drzwiowym liftback oraz kombi. Stylizacja nie była jego najmocniejszą stroną, ale nadwozie jest dobrze opracowane pod względem aerodynamicznym. Szum powietrza opływającego karoserię nie jest dokuczliwy nawet przy prędkościach rzędu 110 km/h. Wnętrze utrzymane w szarym tonie wygląda nieciekawie.

Fot. Nissan
Fot. Nissan

Zapewnia jednak wystarczającą ilość miejsca dla ludzi i ich bagażu. Objętość bagażnika w wersji sedan wynosi 490 l, a w wersji hatchback - 505 l. Dwa lata po debiucie przeprowadzono korekty kształtu nadwozia.

 

Silniki

 

Największą zaletą Primery są dobre własności jezdne. To zasługa tylnego, oryginalnego zawieszenia z drążkiem Scotta-Russela. Primera na zakrętach prowadzi się bardzo dobrze. W 1998 r. generalny importer aut tej marki oferował na rynku polskim dwie wersje silnikowe. Były to benzynowe, 16-

Fot. Nissan
Fot. Nissan

zaworowe silniki o pojemności skokowej 1,6 l i mocy 100 KM oraz 2,0 l o mocy 130 KM. Nawet ze słabszym silnikiem Primera ma dobrą dynamikę. Prędkość 100 km/h uzyskuje po 12 sekundach, a zużycie paliwa w mieście wynosi ok. 10 l/100 km. Na rynkach europejskich Primera była również oferowana z silnikiem 2 l o mocy 115 KM oraz 150 KM (Primera GT).

Fot. Nissan
Fot. Nissan

Występują też drobne różnice w wielkościach mocy silników oferowanych na poszczególnych rynkach. Np. dla silnika 1,6 l podawana moc wynosi 99 KM lub 102 KM. Rozrzut mocy mieści się zresztą w ramach błędu pomiarowego. Primerę oferowano też w Europie Zachodniej z silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2 l i mocy 90 KM. Ten doładowany  turbosprężarką diesel należy do silników starszej generacji z komorą wstępną. Jego kultura pracy ustępuje

Nissan Primera (1996- 2001)

silnikom wysokoprężnym produkowanym obecnie.

 

Wyposażenie

 

Na naszym rynku w 1998 r. Primerę oferowano w trzech poziomach wyposażenia LX, GX i SLX. W wyposażeniu standardowym proponowano: wspomaganie układu kierowniczego, centralny zamek, regulowaną wysokość kolumny kierownicy, immobiliser i poduszkę powietrzną dla kierowcy (z wyjątkiem wersji 1,6 LX). W Europie Zachodniej od 1996 r. w Primerze były 2 poduszki powietrzne.

 

Pod względem niezawodności druga generacja Primery uzyskuje wyższe notowania. W 1997 r. producent przeprowadził akcję naprawczą polegającą na wymianie pękających zbiorników paliwa. W modelu tym zdarzają się awarie centralnego zamka, kłopoty z włączaniem wstecznego biegu, uszkodzenia alternatora i wycieki oleju z silnika. Mimo tych usterek Primera jest pojazdem niesprawiającym poważniejszych kłopotów.  

 

Zalety:

- przestronne wnętrze,

- dobre własności jezdne,

- rzadko ulega awariom

 

Wady:

- ubogie wyposażenie,

- szare plastiki we wnętrzu,

 

Orientacyjne ceny części zamiennych w złotych

 

Sprzęgło kompletne

780

Klocki hamulcowe przednie

280

Rozrząd

1700

Reflektor

900

 

 Ceny Nissana Primery:

 

Rok produkcji199619971998199920002001
1,6 l12,2 – 22,917,9 – 24,019,9 – 26,423,0 – 32,025,0 - 38,032,6 – 37,9
1,8 l-18,9 – 24,620,6 – 26,523,3 –33,032,8 – 37,529,9 – 39,9
2,0 l13,6 – 15,921,3 – 25,021,5 – 27,523,9 – 33,5--
2,0 l diesel-16,0 – 25,923,9 – 29,924,6 – 34,234,6 – 38,5-

 

Wybrane dane techniczne modelu sedan z 1998 r.

 

Typ silnika

benzynowy

benzynowy

Liczba cylindrów

4R

4R

Pojemność skokowa (cm3)

1597

1998

Moc (KM)

102

130

Maks. moment obrotowy (Nm/obr/min)

136/4000

173/4800

Czas rozpędzania 0-100 km/h (s)

12,0

8,6

Prędkość maksymalna (km/h)

180

205

Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km)

5,3/9,3

5,9/10,1

Długość x szerokość x wysokość (cm)

443 x 171 x 141

Objętość bagażnika (l)

490

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie