Nissan NP 300 Navara. Komfortowo w teren

Dariusz Dobosz video: TVN Turbo/x-news
Konkurencja w segmencie półciężarówek zaczyna nabierać rumieńców. Konstrukcji tego typu przybywa, każdy chce być lepszy od rywala. Nie jest to jeszcze wyścig na miarę tego, co się dzieje w kompaktach czy klasie średniej, ale rywalizacja widoczna jest coraz bardziej. Nissan podszedł do sprawy wyjątkowo poważnie i przygotował nową generację swojego pick-up’a, czyniąc go atrakcyjniejszym z wyglądu i bardziej komfortowym / Fot. Dariusz Dobosz
Konkurencja w segmencie półciężarówek zaczyna nabierać rumieńców. Konstrukcji tego typu przybywa, każdy chce być lepszy od rywala. Nie jest to jeszcze wyścig na miarę tego, co się dzieje w kompaktach czy klasie średniej, ale rywalizacja widoczna jest coraz bardziej. Nissan podszedł do sprawy wyjątkowo poważnie i przygotował nową generację swojego pick-up’a, czyniąc go atrakcyjniejszym z wyglądu i bardziej komfortowym / Fot. Dariusz Dobosz
Udostępnij:
Nowy pick-up na rynku to nie lada gratka. W tym segmencie samochody zmieniają się rzadko. Ale zaczyna się to zmieniać.
Konkurencja w segmencie półciężarówek zaczyna nabierać rumieńców. Konstrukcji tego typu przybywa, każdy chce być lepszy od rywala. Nie jest to jeszcze
Konkurencja w segmencie półciężarówek zaczyna nabierać rumieńców. Konstrukcji tego typu przybywa, każdy chce być lepszy od rywala. Nie jest to jeszcze wyścig na miarę tego, co się dzieje w kompaktach czy klasie średniej, ale rywalizacja widoczna jest coraz bardziej. Nissan podszedł do sprawy wyjątkowo poważnie i przygotował nową generację swojego pick-up’a, czyniąc go atrakcyjniejszym z wyglądu i bardziej komfortowym / Fot. Dariusz Dobosz

Konkurencja w segmencie półciężarówek zaczyna nabierać rumieńców. Konstrukcji tego typu przybywa, każdy chce być lepszy od rywala. Nie jest to jeszcze wyścig na miarę tego, co się dzieje w kompaktach czy klasie średniej, ale rywalizacja widoczna jest coraz bardziej. Nissan podszedł do sprawy wyjątkowo poważnie i przygotował nową generację swojego pick-up’a, czyniąc go atrakcyjniejszym z wyglądu i bardziej komfortowym. To nie retusz, włożoną pracę widać na każdym kroku – w nadwoziu, zwieszeniach, silniku. Navara ma najdłuższą w segmencie skrzynię ładunkową (1578 mm) i najdłuższą gwarancję – 5 lat albo 160 000 km.

Pick-up o nazwie Navara pojawił się u Nissana po raz pierwszy w 1986 r. Teraz witamy na polskim rynku czwartą już generację tego modelu, w niczym nie przypominającą protoplasty sprzed 30 lat. Mimo upływu lat nie zmienił się oczywiście układ nadwozia, z kabiną i skrzynią ładunkową, ale jest to przecież zasadnicza cecha każdej półciężarówki. Najbardziej interesujące są oczywiście zmiany, jakie zaszły względem poprzedniej generacji Navary, a te są zauważalne. I to nie tylko w bardziej dynamicznej stylizacji części przedniej czy wyglądzie wnętrza. Największy postęp widać w komforcie jazdy, zarówno na szosie jak i w terenie. Z pewnością nie jest to jeszcze poziom jaki prezentują auta rekreacyjne, ale podróżuje się dużo przyjemniej.

Przednie fotele są wygodniejsze, kabina lepiej wyciszona. Przekonstruowane zawieszenie tylne dużo spokojniej prowadzi samochód. Poprawiły się również własności jezdne, Navarę łatwiej teraz kontrolować, obecność sztywnego mostu na tylnej osi nie jest już tak dokuczliwa. Szkoda, że układ kierowniczy wciąż działa zbyt ospale, bo było by jeszcze lepiej.

Konkurencja w segmencie półciężarówek zaczyna nabierać rumieńców. Konstrukcji tego typu przybywa, każdy chce być lepszy od rywala. Nie jest to jeszcze
Konkurencja w segmencie półciężarówek zaczyna nabierać rumieńców. Konstrukcji tego typu przybywa, każdy chce być lepszy od rywala. Nie jest to jeszcze wyścig na miarę tego, co się dzieje w kompaktach czy klasie średniej, ale rywalizacja widoczna jest coraz bardziej. Nissan podszedł do sprawy wyjątkowo poważnie i przygotował nową generację swojego pick-up’a, czyniąc go atrakcyjniejszym z wyglądu i bardziej komfortowym / Fot. Dariusz Dobosz

Bardzo dobre wrażenie robi nowy silnik Navary. Skonstruowano go wspólnie z Renault, podnosząc moc przy zmniejszonej pojemności skokowej. Nie, to jeszcze nie „downsizing”, ale coś w rodzaju małego kroku w tym właśnie kierunku. Minimalizacja jednostek napędowych nie każdemu przypada do gustu, ale w przypadku Navary można odtrąbić sukces. Spokojna praca, niewielkie wibracje, niski poziom hałasu, bardzo dobra dynamika – oto najkrótsza recenzja tego, co zrobili inżynierowie Nissana i Renault.

Zobacz także: Gwiazdy futbolu zagrały charytatywnie na Old Trafford

Najwięcej emocji budzi oczywiście najmocniejsza wersja silnikowa, w której z pojemności 2.3 l „wyciśnięto” 190 KM. Najbardziej pomogły w tym dwie turbosprężarki. Z takim stadkiem koni mechanicznych Navara znakomicie radzi sobie na szosie. Żwawo rusza spod świateł, wyprzedza drogowych maruderów z dziecinną łatwością. Ale potencjał nowego 2.3 jeszcze lepiej poznaje się w terenie. Samochód bez trudu pokonuje bardzo strome podjazdy i nie kapituluje na błotnistych duktach, pokonywanych na co dzień jedynie przez ciągniki rolnicze. Duży prześwit pozwala pokonać kamieniste bezdroża i brody, bez ryzyka ugrzęźnięcia. Navara, choć bardziej komfortowa i znacznie lepiej wyposażona (multimedia współpracujące ze smartfonami, kamery 360 stopni, inteligentny kluczyk, podgrzewane fotele) wciąż jest znakomitym autem terenowym z dołączanym napędem tylnej osi. Napęd 4x4 można włączyć w dowolnej chwili specjalnym pokrętłem, byle nie na asfalcie, bo ten samochód wciąż nie ma międzyosiowego mechanizmu różnicowego.

Konkurencja w segmencie półciężarówek zaczyna nabierać rumieńców. Konstrukcji tego typu przybywa, każdy chce być lepszy od rywala. Nie jest to jeszcze
Konkurencja w segmencie półciężarówek zaczyna nabierać rumieńców. Konstrukcji tego typu przybywa, każdy chce być lepszy od rywala. Nie jest to jeszcze wyścig na miarę tego, co się dzieje w kompaktach czy klasie średniej, ale rywalizacja widoczna jest coraz bardziej. Nissan podszedł do sprawy wyjątkowo poważnie i przygotował nową generację swojego pick-up’a, czyniąc go atrakcyjniejszym z wyglądu i bardziej komfortowym / Fot. Dariusz Dobosz

Nowa półciężarówka Nissana podlega już nowemu nazewnictwu marki, stąd symbol NP 300 przed słowem Navara. Warto przypomnieć, że przed laty NP 300 i Navara były dwoma odrębnymi modelami w gamie Nissana. Pierwszy określany był mianem typowego auta użytkowego, drugi luksusowym pick-upem o cechach eleganckiej terenówki. Teraz mamy „dwa w jednym”, i to jest chyba najlepsze podsumowanie charakteru nowej Navary – do pracy i rekreacji.

Wybrane dane techniczne Nissana NP 300 Navara  i konkurentów:

Marka/model

Nissan NP 300 Navara 2.3 dCi Double Cab

Mitsubishi L200 2.5 D-ID Double Cab

Toyota HiLux 2.5 D-4D Double Cab

Cena (zł)

b.d.

100 990

98 900

typ nadwozia/liczba drzwi

Pick-up/4d

Pick-up/4d

Pick-up/4d

liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

długość/szerokość/wysokość (mm)

5120/1790/1810

5000/1750/1775

5260/1760/1850

rozstaw kół: przód/tył (mm)

1550/1550

1505/1500

1510/1540

rozstaw osi (mm)

3150

3000

3085

masa własna (kg)

1827

1955

1840

ładowność (kg)

1183

895

758

pojemność zbiornika paliwa (l)

80

75

80

Układ napędowy

rodzaj paliwa

Olej napędowy

Olej napędowy

Olej napędowy

typ silnika

Turbodiesel, common-rail, 16V

Turbodiesel, common-rail, 8V

Turbodiesel, common-rail, 16V

pojemność (cm3)

2298

2477

2494

liczba cylindrów

4

4

4

napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Skrzynia biegów

typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/5

manualna/6

Osiągi

Moc maks. (KM/obr/min)

160/3750

136/4000

144/3400

Mom. obr. maks. (Nm/obr/min)

403/1500-2500

314/2000

343/1600-2800

Czas przysp. 0-100 km/h (s)

b.d.

14,6

12,5

Prędkość maks. (km/h)

172

167

170

Śr zuż. paliwa (l/100 km)

7,6

8,6

7,3

Średnia emisja CO2 (g/km)

201

228

194

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Mega

Mega Zestaw Narzędzi 144Elem. 58144

343,33 zł176,95 zł-48%
miejsce #2

Bosch

Bosch Zestaw Narzędzi X-line All In One 111 2607017394

380,95 zł245,70 zł-36%
miejsce #3

Fieldmann

Fieldmann Zestaw narzędzi 138 Szt. (FDG 5013-138R)

204,00 zł175,69 zł-14%
miejsce #4

Makita

Makita Zestaw narzędzi P-90532

659,00 zł635,79 zł
Materiały promocyjne partnera

Jakub Wiech: Ceny ropy naftowej wracają do poziomu sprzed wojny

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie