Nissan Note kontra Skoda Roomster

Bartłomiej Bałdyga
Fot. Bartłomiej Bałdyga: W stylistyce Note odnaleźć można elementy z X-Traila i Murano
Fot. Bartłomiej Bałdyga: W stylistyce Note odnaleźć można elementy z X-Traila i Murano
Jesteśmy świadkami powstawania zupełnie nowej kategorii aut. Niewielkie wymiary zewnętrzne, a w środku zaskakująco duża przestrzeń.
Prezentujemy Nissana Note i najnowsze dzieło Skody - Roomstera.
Fot. Bartłomiej Bałdyga: W stylistyce Note odnaleźć można elementy z X-Traila i Murano
Fot. Bartłomiej Bałdyga: W stylistyce Note odnaleźć można elementy z X-Traila i Murano

 

Jeszcze kilka lat temu nikt nie przypuszczał, że Skoda może w pełni konkurować z autami japońskimi. W tym roku wszystko się zmienia, powstał bowiem zupełnie nowy segment, w którym Czesi znakomicie odnaleźli swoje miejsce.

 

Cechy szczególne

 

Na pierwszy  rzut oka Nissan niczym specjalnym się nie wyróżnia. Typowy dla współczesnych kompaktów rozstaw osi

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Przednia część nadwozia Skody może kojarzyć się z kokpitem... myśliwca.
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Przednia część nadwozia Skody może kojarzyć się z kokpitem... myśliwca.

(260 cm) i pięciodrzwiowe nadwozie typu hatchback nikogo z przechodniów nie rzucą na kolana. Ale Note nie jest zwyczajnym kompaktem. Platforma, na której powstał, pochodzi z Renault Modusa. Użyto jej również w najnowszym Clio i Nissanie Micra. Okazuje się więc, że Note wywodzi się z mniejszego segmentu B, czyli aut miejskich. Ale to, co w nim najciekawsze konstruktorzy ukryli we wnętrzu.

Duże, wygodne przednie fotele i szeroka tylna kanapa dają poczucie przestrzeni i swobody. Dodatkowym atutem jest nisko poprowadzona płaszczyzna podłogi i podwójne dno bagażnika. Takie rozwiązanie pozwala na wykorzystanie dodatkowej przestrzeni, także pod

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Tylne światła umieszczono w górnej części słupków, pozwoliło to na maksymalne poszerzenie otworu bagażnika.
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Tylne światła umieszczono w górnej części słupków, pozwoliło to na maksymalne poszerzenie otworu bagażnika.

przednimi fotelami. W żadnym z obecnie sprzedawanych małych aut nie ma tyle miejsca co w Note. Nie uda nam się także znaleźć nowego auta segmentu C za cenę mniejszą niż 50 tys. zł.

 

Nissanowi wyjątkowo zgrabnie udało się połączyć cechy niewielkiego auta miejskiego z przestrzenią wnętrza oferowaną przez kompakty.

Filozofia konstruktorów Skody jest podobna, najtańszy Roomster kosztuje 46 400 zł, zaledwie o 500 zł więcej od Nota.

Niemniej jeśli chodzi o przestrzeń, Czesi pobili na głowę japońską konkurencję, a pod względem stylistycznym trudno je pomylić z jakimkolwiek kompaktem. Roomster jest zarówno autem miejskim jak i kombivanem.

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Z tyłu wszyscy spodziewali się systemu drzwi przesuwanych, tymczasem ukryta w słupku klamka otwiera je w tradycyjny sposób.
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Z tyłu wszyscy spodziewali się systemu drzwi przesuwanych, tymczasem ukryta w słupku klamka otwiera je w tradycyjny sposób.

Przednie zawieszenie pochodzi z Fabii, natomiast z tyłu zamontowano belkę skrętną z pierwszej generacji Octavii. Trzeba przyznać, że naszym południowym sąsiadom udało się stworzyć coś niepowtarzalnego. Auto, które nie tylko łączy cechy dwóch segmentów, ale wygląda bardzo oryginalnie.

Jak przystało na nowy segment, w Skodzie znalazło się dużo nowatorskich rozwiązań. Na uwagę zasługuje przede wszystkim drugi rząd siedzeń, zamontowanych niezależnie od siebie. Każdy z foteli można składać i, co ważniejsze, całkowicie zdemontować. Nie sprawia to większych problemów bo pojedyncze krzesło waży zaledwie 16 kg.

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Note nie zachwyca materiałami wykończeniowymi, za to fotele są odpowiednio wyprofilowane i dostatecznie szerokie.
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Note nie zachwyca materiałami wykończeniowymi, za to fotele są odpowiednio wyprofilowane i dostatecznie szerokie.

Mankamentem okazuje się jednak mała szerokość siedzisk. Trzem dorosłym osobom w Roomsterze może być zbyt ciasno.

 

Silniki

 

Pięć osób na pokładzie i duża ładowność wymaga od silników sporej siły. Trudno więc zrozumieć dlaczego pod maską Skody można znaleźć zaledwie 64-konną jednostkę o pojemności 1,2 l. Ten mały silnik jest po prosu zbyt słaby.

Najmniejszy silnik pracujący w Nissanie 1,4 l/ 88 KM wydaje się być najbardziej optymalnym rozwiązaniem. Do testu wybraliśmy auta z najtańszymi silnikami wysokoprężnymi. W obu przypadkach niewielkie diesle wyposażono w turbosprężarki, co pozwala na zachowanie odpowiedniej sprawności w mieście. Gorzej jest na trasie, szczególnie na

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Wnętrze Roomstera jest nowoczesne i bardzo przejrzyste. Miejsca nad głową kierowcy jest pod dostatkiem.
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Wnętrze Roomstera jest nowoczesne i bardzo przejrzyste. Miejsca nad głową kierowcy jest pod dostatkiem.

najwyższych biegach w obu autach wyraźnie brakuje mocy.

Pod maską Skody pracuje trzycylindrowe TDI o pojemności 1,4 l. Ten znany z innych modeli tej marki silnik, ostatnio został poddany modyfikacjom, tak, aby spełnił obowiązujące obecnie normy emisji spalin Euro IV. Największą jego zaletą jest długowieczność i bezawaryjna praca.

Do napędu Nota wykorzystano skonstruowany przez firmę Renault silnik dCi. Zaletami francuskiej jednostki jest niewielkie zapotrzebowanie na paliwo i cicha, kulturalna praca.

 

Wrażenia z jazdy

 

To, czego obawiałem się najbardziej jeżdżąc nową Skodą, szybko okazało się jej zaletą. Jest dużo wyższa od konkurenta i sprawiała wrażenie bardziej podatnej na boczne podmuchy wiatru. Pokonywanie kolein również budziło spore obawy. Tymczasem Roomster za sprawą 6- centymetrowej różnicy rozstawu kół przedniej i tylnej osi, zachowywał się bardzo stabilnie.

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Podwójne dno bagażnika i przesuwana kanapa, to prosty sposób na zwiększenie objętości bagażnika.
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Podwójne dno bagażnika i przesuwana kanapa, to prosty sposób na zwiększenie objętości bagażnika.

Czyżby projektanci zawieszenia wzięli pod uwagę stan naszych dróg? Wszystko wskazuje na to, że po nowej Octavii, Skoda przygotowała kolejny samochód znakomicie dostosowany do naszych realiów. Jedyne zastrzeżenia miałem do jednostki napędowej - jest nieco zbyt hałaśliwa.

Note, jak chwalą się jego konstruktorzy, powinien zapewnić dużo przyjemności z jazdy. Nissan lepiej radzi sobie z pokonywaniem zakrętów, układ kierowniczy jest bardziej precyzyjny, a zawieszenie sztywniejsze niż w Skodzie. Trudniej mu jednak pokonywać większe nierówności na drodze, które znacznie obniżają komfort jazdy. Jednak osoby preferujące bardziej dynamiczny styl jazdy z pewnością powinny wybrać Nissana.

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Dzięki wysokiej krawędzi dachu Roomster oferuje nieprzeciętną przestrzeń ładunkową - po usunięciu foteli aż 1780.
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Dzięki wysokiej krawędzi dachu Roomster oferuje nieprzeciętną przestrzeń ładunkową - po usunięciu foteli aż 1780.

 

Podsumowanie

 

Japońskie auto posiada sporo miejsca na bagaż i dla pięciu pasażerów. Oferuje także wiele przyjemności z jazdy. Nissan zaproponował auto o dużych wymiarach wewnętrznych i bardzo zgrabnej sylwetce.

Za to w Skodzie wszystko jest bardziej uniwersalne. Przed dłuższą podróżą możemy się pozbyć środkowego fotela i zyskać więcej swobody dla czterech osób. Możemy także zdecydować się na dodatkową opcję i przekształcić ten fotel w niewielki stolik. Konstruktorom tego auta nie można odmówić pomysłowości. W tej chwili jest to jeden z najbardziej funkcjonalnych samochodów, o tak niewielkich rozmiarach.

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Nissan Note

Skoda Roomster

Przestronność wnętrza

 



Poziom hałasu

+

 

Hamulce

                   Remis

 

Dynamika

Remis

 

Zużycie paliwa

Remis

 

Wyposażenie

 

+

Cena

                   Remis

 

Wybrane dane techniczne

 

 

Nissan Note

Skoda Roomster

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/8/diesel

3/6/diesel

Pojemność skokowa (cm3
)

1461

1422

Moc maksymalna (KM/obr/min)

68/4000

70/4000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

16,5

16,5

Prędkość maksymalna (km/h)

155

158

Droga hamowania od 100 km/h (m)

42

42

Pojemność bagażnika (dm3
)

280/1332

450/1780

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

46

55

Zużycie paliwa: trasa/miasto dm3/100 km)

4,7/5,9

4,5/6,4

Długość x szerokość x wysokość (cm)

408,3/1691/155

420,5/168,4/160,7

Rozstaw osi (cm)

260

261,7

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/6

2/10

Cena (zł)

54 900 zł

56 900 zł

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

 Nissan Note (Visia)

Skoda Roomster (Roomster)

Poduszki powietrzne

2

4

Układ ABS

S

S

Układ ESP

-

2500 zł

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

1000 zł

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/-

-/-

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

-/-

-/-

Klimatyzacja

4090 zł

4500 zł

Radioodtwarzacz CD

Łącznie za AC 

700 zł

 S - standard

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie