Nissan Murano

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha: Nissan Murano wygląda tak charakterystycznie, że trudno go pomylić z innymi autami klasy SUV.
Fot. Maciej Pobocha: Nissan Murano wygląda tak charakterystycznie, że trudno go pomylić z innymi autami klasy SUV.
W segmencie SUV-ów zrobiło się tak gęsto, że chcąc wypromować auto producenci uciekają się do różnych sztuczek. Nissan postawił na lekkie zszokowanie potencjalnych nabywców wyglądem i stworzył Murano.

Fot. Maciej Pobocha: Nissan Murano wygląda tak charakterystycznie, że trudno go pomylić z innymi autami klasy SUV.
Fot. Maciej Pobocha: Nissan Murano wygląda tak charakterystycznie, że trudno go pomylić z innymi autami klasy SUV.

 

Nazwa pojazdu pochodzi od wyspy Murano nieopodal Wenecji, gdzie powstają szklane rzeźby. Ich styl stał się inspiracją dla twórców Nissana. Przygotowano go z myślą o klientach-indywidualistach szukających samochodu sportowo-turystycznego.

 


Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha


Cechy szczególne

 

W Murano standardowo oferowana jest bezstopniowa skrzynia biegów (CVT). W skrócie, przekładnia ta wykorzystuje pas oraz dwa krążki stożkowe. Poprzez zmianę rozmiarów średnicy krążków, mechanizm eliminuje poszczególne "kroki"

Fot. Maciej Pobocha: Bezstopniowa skrzynia biegów umożliwia ręczny wybór jednego z 6 zaprogramowanych przełożeń.
Fot. Maciej Pobocha: Bezstopniowa skrzynia biegów umożliwia ręczny wybór jednego z 6 zaprogramowanych przełożeń.

pomiędzy biegami, w efekcie uzyskując płynną pracę i oferując nieskończoną liczbę przełożeń. Kierowca ma do wyboru dwa tryby pracy skrzyni: automatyczny i manualny. Posługując się drążkiem można ręcznie wybierać jeden z sześciu zaprogramowanych "biegów".

 

W standardowych warunkach drogowych napęd w Murano przekazywany jest wyłącznie na przednią oś. Dzięki temu mniejsze są straty energii oraz zużycie paliwa. W przypadku wykrycia poślizgu, elektroniczny system,

Fot. Maciej Pobocha: W trybie Lock napęd stale przekazywany jest na obie osie.
Fot. Maciej Pobocha: W trybie Lock napęd stale przekazywany jest na obie osie.

poprzez centralny dyferencjał, dołącza napęd tylnej osi. Za rozdział napędu z maksymalnymi proporcjami 50:50 odpowiada komputer.

 

System może pracować w dwóch trybach - Auto oraz Lock - wybieranych za pomocą przełącznika na tablicy przyrządów. Ustawienie Auto jest trybem "wybierz i zapomnij", w którym czujniki połączone ze sterownikiem silnika i układem ABS, w sposób ciągły

Fot. Maciej Pobocha: Wnętrze wykonano z przyzwoitej jakości materiałów z pominięciem plastiku przypominającego aluminium.
Fot. Maciej Pobocha: Wnętrze wykonano z przyzwoitej jakości materiałów z pominięciem plastiku przypominającego aluminium.

monitorują prace i położenie kół, automatycznie przekazując sygnały do centralnego mechanizmu różnicowego, zamontowanego tuż przed tylną osią. W tym ustawieniu elektronika automatycznie rekompensuje poślizg kół. Jeśli warunki pogarszają się, lub Murano porusza się w terenie, system może zostać przełączony w tryb Lock, w którym napęd obu osi zostaje zablokowany na stałe.

 


Fot. Maciej Pobocha: 3,5-litrowy silnik Murano jest dobrze wyciszony i zapewnia niezłe osiągi.
Fot. Maciej Pobocha: 3,5-litrowy silnik Murano jest dobrze wyciszony i zapewnia niezłe osiągi.


Silnik

 

Murano dostępny jest z jednym tylko silnikiem. 3,5-litrowa jednostka benzynowa V6 ze zmiennymi fazami rozrządu (zmiana momentów otwarcia i zamknięcia zaworów w zależności od obciążenia silnika i jego prędkości obrotowej) osiąga moc maksymalną 234 KM przy 6000 obr./min, a jej maksymalny moment obrotowy wynosi 318 Nm przy 3600 obr./min. Dużą zaletą jest dobre wyciszenie silnika. Dźwięk

Fot. Maciej Pobocha: Zegary mają pomarańczowe tarcze, a ich stylistykę trudno uznać za porywającą.
Fot. Maciej Pobocha: Zegary mają pomarańczowe tarcze, a ich stylistykę trudno uznać za porywającą.

jego pracy zaczyna przeszkadzać dopiero przy ok. 4200 obr./min.

 

Wrażenia z jazdy

 

Murano zaskakuje przestronnością wnętrza. Podczas naszego testu na przednim fotelu siedział pasażer o wzroście 180 cm, a za nim osoba licząca aż 195 cm i…obu nie brakowało ani miejsca na nogi, ani nad głową. Nieco większy mógłby być bagażnik, którego pojemność wynosi 475 l, a po złożeniu tylnej kanapy wzrasta do 875 l. Pod jego podwójną podłogą znajduje się dodatkowa przestrzeń na mniejsze przedmioty.

Fot. Maciej Pobocha: Ilość miejsca z tyłu zadowoli najbardziej wybrednych.
Fot. Maciej Pobocha: Ilość miejsca z tyłu zadowoli najbardziej wybrednych.

 

Materiały użyte do wykończenia wnętrza są dobrej jakości z wyjątkiem plastiku przypominającego aluminium, który wykorzystano w osłonie zegarów i na panelu centralnym.

Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik ma pojemność 475. To nieco mało jak na tak duży samochód.
Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik ma pojemność 475. To nieco mało jak na tak duży samochód.

 

Zajęcie wygodnej pozycji za kierownicą nie sprawia problemu dzięki elektrycznie regulowanemu fotelowi i pedałom, które w zależności od potrzeb można przysuwać i odsuwać. W trakcie wysiadania, po wyjęciu kluczyka, fotel kierowcy samoczynnie odsuwa się do kierownicy ułatwiając opuszczenie auta. Po wejściu do samochodu i przekręceniu kluczyka w stacyjne wraca do pozycji wyjściowej.

 

Zmiana przełożeń bezstopniowej skrzyni biegów odbywa się w sposób niezauważalny, bez żadnych szarpnięć. Dźwignia zmiany biegów przesunięta w prawo, do czego trzeba się przyzwyczaić chcąc samemu wybierać przełożenie.

Fot. Maciej Pobocha: Pod podłogą bagażnika znajduje się dodatkowa przestrzeń na mniejsze przedmioty.
Fot. Maciej Pobocha: Pod podłogą bagażnika znajduje się dodatkowa przestrzeń na mniejsze przedmioty.

 

Zawieszenie Murano zestrojone jest dość miękko, dzięki czemu dobrze tłumi nierówności drogi, ale w trakcie pokonywania większych dziur dobiegały z niego nieprzyjemne stuki.

 

Podsumowanie

 

To, czy Murano podoba się, jest kwestią gustu. Gust ten może zresztą zadecydować o jego ewentualnym kupnie, bo gama pojazdów rekreacyjno-terenowych jest szeroka i znalezienie alternatywny dla Nissana nie stanowi kłopotu. Pewnym problemem jest ubogość oferty Murano jeśli chodzi o silniki i skrzynie biegów, a co za tym idzie, brak zróżnicowania cenowego. Nie wszystkim może uśmiechać się wydanie 215 tys. zł za pojazd w sytuacji, gdy nie mogą sobie "powybrzydzać" jeśli chodzi o napęd. Zaletą jest z kolei długa bardzo długa lista wyposażenia standardowego.

 

Wybrane dane techniczne

Typ silnika

benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

6/24

Pojemność skokowa (cm3):

3498

Moc maksymalna (KM/obr./min):

234/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr./min):

318/3600

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

8,9

Prędkość maksymalna (km/h):

200

Pojemność bagażnika (l):

475/875

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km):

9,5/17,2

Długość x szerokość x wysokość (cm):

477,0 x 188,0 x 170,5

Rozstaw osi (cm):

282,5

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):

3/12

Cena (zł):

215 500

 

Wybrane wyposażenie seryjne**Nissan Murano**

Poduszki powietrzne

6

Układ ABS

S

Układ ESP

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S

Elektrycznie regulowane okno dachowe z zasłoną

S

Klimatyzacja automatyczna

S

Podgrzewane przednie fotele

S

Skórzana tapicerka

S

Reflektory bi-ksenonowe

S

Komputer pokładowy

S

System nawigacji satelitarnej DVD

S

Kamera cofania z kolorowym wyświetlaczem

S

Radioodtwarzacz CD ze sterowaniem w kierownicy

S

Tempomat

S

S - wyposażenie seryjne

 

Nasza ocena
(przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych)
 

Przestronność wnętrza

*****

Zaskakująco dużo miejsca z przodu. Nawet osoby o ponadprzeciętnym wzrośnie nie powinny narzekać na brak przestrzeni.

Silnik

****

Jednostka zapewnia dobre osiągi, przy czym wyraźnie lubi być "wkręcana" na wyższe obroty.

Poziom hałasu

****

Silnik dobrze wyciszony. Dźwięk jego pracy zaczyna przeszkadzać dopiero przy 4200 obr./min.

Zużycie paliwa

****

Do zaakceptowania, jeśli weźmiemy pod uwagę moc silnika i osiągi oraz rodzaj skrzyni biegów.

Wyposażenie

*****

Bardzo bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i komfortu podróżowania.

 

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie