Nazwa pojazdu pochodzi od wyspy Murano nieopodal Wenecji, gdzie powstają szklane rzeźby. Ich styl stał się inspiracją dla twórców Nissana. Przygotowano go z myślą o klientach-indywidualistach szukających samochodu sportowo-turystycznego.
Cechy szczególne
W Murano standardowo oferowana jest bezstopniowa skrzynia biegów (CVT). W skrócie, przekładnia ta wykorzystuje pas oraz dwa krążki stożkowe. Poprzez zmianę rozmiarów średnicy krążków, mechanizm eliminuje poszczególne "kroki"
pomiędzy biegami, w efekcie uzyskując płynną pracę i oferując nieskończoną liczbę przełożeń. Kierowca ma do wyboru dwa tryby pracy skrzyni: automatyczny i manualny. Posługując się drążkiem można ręcznie wybierać jeden z sześciu zaprogramowanych "biegów".
W standardowych warunkach drogowych napęd w Murano przekazywany jest wyłącznie na przednią oś. Dzięki temu mniejsze są straty energii oraz zużycie paliwa. W przypadku wykrycia poślizgu, elektroniczny system,
poprzez centralny dyferencjał, dołącza napęd tylnej osi. Za rozdział napędu z maksymalnymi proporcjami 50:50 odpowiada komputer.
System może pracować w dwóch trybach - Auto oraz Lock - wybieranych za pomocą przełącznika na tablicy przyrządów. Ustawienie Auto jest trybem "wybierz i zapomnij", w którym czujniki połączone ze sterownikiem silnika i układem ABS, w sposób ciągły
monitorują prace i położenie kół, automatycznie przekazując sygnały do centralnego mechanizmu różnicowego, zamontowanego tuż przed tylną osią. W tym ustawieniu elektronika automatycznie rekompensuje poślizg kół. Jeśli warunki pogarszają się, lub Murano porusza się w terenie, system może zostać przełączony w tryb Lock, w którym napęd obu osi zostaje zablokowany na stałe.
Silnik
Murano dostępny jest z jednym tylko silnikiem. 3,5-litrowa jednostka benzynowa V6 ze zmiennymi fazami rozrządu (zmiana momentów otwarcia i zamknięcia zaworów w zależności od obciążenia silnika i jego prędkości obrotowej) osiąga moc maksymalną 234 KM przy 6000 obr./min, a jej maksymalny moment obrotowy wynosi 318 Nm przy 3600 obr./min. Dużą zaletą jest dobre wyciszenie silnika. Dźwięk
jego pracy zaczyna przeszkadzać dopiero przy ok. 4200 obr./min.
Wrażenia z jazdy
Murano zaskakuje przestronnością wnętrza. Podczas naszego testu na przednim fotelu siedział pasażer o wzroście 180 cm, a za nim osoba licząca aż 195 cm i…obu nie brakowało ani miejsca na nogi, ani nad głową. Nieco większy mógłby być bagażnik, którego pojemność wynosi 475 l, a po złożeniu tylnej kanapy wzrasta do 875 l. Pod jego podwójną podłogą znajduje się dodatkowa przestrzeń na mniejsze przedmioty.
Materiały użyte do wykończenia wnętrza są dobrej jakości z wyjątkiem plastiku przypominającego aluminium, który wykorzystano w osłonie zegarów i na panelu centralnym.
Zajęcie wygodnej pozycji za kierownicą nie sprawia problemu dzięki elektrycznie regulowanemu fotelowi i pedałom, które w zależności od potrzeb można przysuwać i odsuwać. W trakcie wysiadania, po wyjęciu kluczyka, fotel kierowcy samoczynnie odsuwa się do kierownicy ułatwiając opuszczenie auta. Po wejściu do samochodu i przekręceniu kluczyka w stacyjne wraca do pozycji wyjściowej.
Zmiana przełożeń bezstopniowej skrzyni biegów odbywa się w sposób niezauważalny, bez żadnych szarpnięć. Dźwignia zmiany biegów przesunięta w prawo, do czego trzeba się przyzwyczaić chcąc samemu wybierać przełożenie.
Zawieszenie Murano zestrojone jest dość miękko, dzięki czemu dobrze tłumi nierówności drogi, ale w trakcie pokonywania większych dziur dobiegały z niego nieprzyjemne stuki.
Podsumowanie
To, czy Murano podoba się, jest kwestią gustu. Gust ten może zresztą zadecydować o jego ewentualnym kupnie, bo gama pojazdów rekreacyjno-terenowych jest szeroka i znalezienie alternatywny dla Nissana nie stanowi kłopotu. Pewnym problemem jest ubogość oferty Murano jeśli chodzi o silniki i skrzynie biegów, a co za tym idzie, brak zróżnicowania cenowego. Nie wszystkim może uśmiechać się wydanie 215 tys. zł za pojazd w sytuacji, gdy nie mogą sobie "powybrzydzać" jeśli chodzi o napęd. Zaletą jest z kolei długa bardzo długa lista wyposażenia standardowego.
Wybrane dane techniczne
Typ silnika | benzynowy |
Ilość cylindrów/zaworów | 6/24 |
Pojemność skokowa (cm3): | 3498 |
Moc maksymalna (KM/obr./min): | 234/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr./min): | 318/3600 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 8,9 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 200 |
Pojemność bagażnika (l): | 475/875 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km): | 9,5/17,2 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 477,0 x 188,0 x 170,5 |
Rozstaw osi (cm): | 282,5 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata): | 3/12 |
Cena (zł): | 215 500 |
Wybrane wyposażenie seryjne**Nissan Murano**
Poduszki powietrzne | 6 |
Układ ABS | S |
Układ ESP | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S |
Elektrycznie regulowane okno dachowe z zasłoną | S |
Klimatyzacja automatyczna | S |
Podgrzewane przednie fotele | S |
Skórzana tapicerka | S |
Reflektory bi-ksenonowe | S |
Komputer pokładowy | S |
System nawigacji satelitarnej DVD | S |
Kamera cofania z kolorowym wyświetlaczem | S |
Radioodtwarzacz CD ze sterowaniem w kierownicy | S |
Tempomat | S |
S - wyposażenie seryjne
Nasza ocena
(przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych)
Przestronność wnętrza | ***** | Zaskakująco dużo miejsca z przodu. Nawet osoby o ponadprzeciętnym wzrośnie nie powinny narzekać na brak przestrzeni. |
Silnik | **** | Jednostka zapewnia dobre osiągi, przy czym wyraźnie lubi być "wkręcana" na wyższe obroty. |
Poziom hałasu | **** | Silnik dobrze wyciszony. Dźwięk jego pracy zaczyna przeszkadzać dopiero przy 4200 obr./min. |
Zużycie paliwa | **** | Do zaakceptowania, jeśli weźmiemy pod uwagę moc silnika i osiągi oraz rodzaj skrzyni biegów. |
Wyposażenie | ***** | Bardzo bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i komfortu podróżowania. |
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?