Nissan Murano

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha: Nissan Murano wygląda tak charakterystycznie, że trudno go pomylić z innymi autami klasy SUV.
Fot. Maciej Pobocha: Nissan Murano wygląda tak charakterystycznie, że trudno go pomylić z innymi autami klasy SUV.
W segmencie SUV-ów zrobiło się tak gęsto, że chcąc wypromować auto producenci uciekają się do różnych sztuczek. Nissan postawił na lekkie zszokowanie potencjalnych nabywców wyglądem i stworzył Murano.

Fot. Maciej Pobocha: Nissan Murano wygląda tak charakterystycznie, że trudno go pomylić z innymi autami klasy SUV.
Fot. Maciej Pobocha: Nissan Murano wygląda tak charakterystycznie, że trudno go pomylić z innymi autami klasy SUV.

 

Nazwa pojazdu pochodzi od wyspy Murano nieopodal Wenecji, gdzie powstają szklane rzeźby. Ich styl stał się inspiracją dla twórców Nissana. Przygotowano go z myślą o klientach-indywidualistach szukających samochodu sportowo-turystycznego.

 


Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha


Cechy szczególne

 

W Murano standardowo oferowana jest bezstopniowa skrzynia biegów (CVT). W skrócie, przekładnia ta wykorzystuje pas oraz dwa krążki stożkowe. Poprzez zmianę rozmiarów średnicy krążków, mechanizm eliminuje poszczególne "kroki"

Fot. Maciej Pobocha: Bezstopniowa skrzynia biegów umożliwia ręczny wybór jednego z 6 zaprogramowanych przełożeń.
Fot. Maciej Pobocha: Bezstopniowa skrzynia biegów umożliwia ręczny wybór jednego z 6 zaprogramowanych przełożeń.

pomiędzy biegami, w efekcie uzyskując płynną pracę i oferując nieskończoną liczbę przełożeń. Kierowca ma do wyboru dwa tryby pracy skrzyni: automatyczny i manualny. Posługując się drążkiem można ręcznie wybierać jeden z sześciu zaprogramowanych "biegów".

 

W standardowych warunkach drogowych napęd w Murano przekazywany jest wyłącznie na przednią oś. Dzięki temu mniejsze są straty energii oraz zużycie paliwa. W przypadku wykrycia poślizgu, elektroniczny system,

Fot. Maciej Pobocha: W trybie Lock napęd stale przekazywany jest na obie osie.
Fot. Maciej Pobocha: W trybie Lock napęd stale przekazywany jest na obie osie.

poprzez centralny dyferencjał, dołącza napęd tylnej osi. Za rozdział napędu z maksymalnymi proporcjami 50:50 odpowiada komputer.

 

System może pracować w dwóch trybach - Auto oraz Lock - wybieranych za pomocą przełącznika na tablicy przyrządów. Ustawienie Auto jest trybem "wybierz i zapomnij", w którym czujniki połączone ze sterownikiem silnika i układem ABS, w sposób ciągły

Fot. Maciej Pobocha: Wnętrze wykonano z przyzwoitej jakości materiałów z pominięciem plastiku przypominającego aluminium.
Fot. Maciej Pobocha: Wnętrze wykonano z przyzwoitej jakości materiałów z pominięciem plastiku przypominającego aluminium.

monitorują prace i położenie kół, automatycznie przekazując sygnały do centralnego mechanizmu różnicowego, zamontowanego tuż przed tylną osią. W tym ustawieniu elektronika automatycznie rekompensuje poślizg kół. Jeśli warunki pogarszają się, lub Murano porusza się w terenie, system może zostać przełączony w tryb Lock, w którym napęd obu osi zostaje zablokowany na stałe.

 


Fot. Maciej Pobocha: 3,5-litrowy silnik Murano jest dobrze wyciszony i zapewnia niezłe osiągi.
Fot. Maciej Pobocha: 3,5-litrowy silnik Murano jest dobrze wyciszony i zapewnia niezłe osiągi.


Silnik

 

Murano dostępny jest z jednym tylko silnikiem. 3,5-litrowa jednostka benzynowa V6 ze zmiennymi fazami rozrządu (zmiana momentów otwarcia i zamknięcia zaworów w zależności od obciążenia silnika i jego prędkości obrotowej) osiąga moc maksymalną 234 KM przy 6000 obr./min, a jej maksymalny moment obrotowy wynosi 318 Nm przy 3600 obr./min. Dużą zaletą jest dobre wyciszenie silnika. Dźwięk

Fot. Maciej Pobocha: Zegary mają pomarańczowe tarcze, a ich stylistykę trudno uznać za porywającą.
Fot. Maciej Pobocha: Zegary mają pomarańczowe tarcze, a ich stylistykę trudno uznać za porywającą.

jego pracy zaczyna przeszkadzać dopiero przy ok. 4200 obr./min.

 

Wrażenia z jazdy

 

Murano zaskakuje przestronnością wnętrza. Podczas naszego testu na przednim fotelu siedział pasażer o wzroście 180 cm, a za nim osoba licząca aż 195 cm i…obu nie brakowało ani miejsca na nogi, ani nad głową. Nieco większy mógłby być bagażnik, którego pojemność wynosi 475 l, a po złożeniu tylnej kanapy wzrasta do 875 l. Pod jego podwójną podłogą znajduje się dodatkowa przestrzeń na mniejsze przedmioty.

Fot. Maciej Pobocha: Ilość miejsca z tyłu zadowoli najbardziej wybrednych.
Fot. Maciej Pobocha: Ilość miejsca z tyłu zadowoli najbardziej wybrednych.

 

Materiały użyte do wykończenia wnętrza są dobrej jakości z wyjątkiem plastiku przypominającego aluminium, który wykorzystano w osłonie zegarów i na panelu centralnym.

Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik ma pojemność 475. To nieco mało jak na tak duży samochód.
Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik ma pojemność 475. To nieco mało jak na tak duży samochód.

 

Zajęcie wygodnej pozycji za kierownicą nie sprawia problemu dzięki elektrycznie regulowanemu fotelowi i pedałom, które w zależności od potrzeb można przysuwać i odsuwać. W trakcie wysiadania, po wyjęciu kluczyka, fotel kierowcy samoczynnie odsuwa się do kierownicy ułatwiając opuszczenie auta. Po wejściu do samochodu i przekręceniu kluczyka w stacyjne wraca do pozycji wyjściowej.

 

Zmiana przełożeń bezstopniowej skrzyni biegów odbywa się w sposób niezauważalny, bez żadnych szarpnięć. Dźwignia zmiany biegów przesunięta w prawo, do czego trzeba się przyzwyczaić chcąc samemu wybierać przełożenie.

Fot. Maciej Pobocha: Pod podłogą bagażnika znajduje się dodatkowa przestrzeń na mniejsze przedmioty.
Fot. Maciej Pobocha: Pod podłogą bagażnika znajduje się dodatkowa przestrzeń na mniejsze przedmioty.

 

Zawieszenie Murano zestrojone jest dość miękko, dzięki czemu dobrze tłumi nierówności drogi, ale w trakcie pokonywania większych dziur dobiegały z niego nieprzyjemne stuki.

 

Podsumowanie

 

To, czy Murano podoba się, jest kwestią gustu. Gust ten może zresztą zadecydować o jego ewentualnym kupnie, bo gama pojazdów rekreacyjno-terenowych jest szeroka i znalezienie alternatywny dla Nissana nie stanowi kłopotu. Pewnym problemem jest ubogość oferty Murano jeśli chodzi o silniki i skrzynie biegów, a co za tym idzie, brak zróżnicowania cenowego. Nie wszystkim może uśmiechać się wydanie 215 tys. zł za pojazd w sytuacji, gdy nie mogą sobie "powybrzydzać" jeśli chodzi o napęd. Zaletą jest z kolei długa bardzo długa lista wyposażenia standardowego.

 

Wybrane dane techniczne

Typ silnika

benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

6/24

Pojemność skokowa (cm3):

3498

Moc maksymalna (KM/obr./min):

234/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr./min):

318/3600

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

8,9

Prędkość maksymalna (km/h):

200

Pojemność bagażnika (l):

475/875

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km):

9,5/17,2

Długość x szerokość x wysokość (cm):

477,0 x 188,0 x 170,5

Rozstaw osi (cm):

282,5

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):

3/12

Cena (zł):

215 500

 

Wybrane wyposażenie seryjne**Nissan Murano**

Poduszki powietrzne

6

Układ ABS

S

Układ ESP

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S

Elektrycznie regulowane okno dachowe z zasłoną

S

Klimatyzacja automatyczna

S

Podgrzewane przednie fotele

S

Skórzana tapicerka

S

Reflektory bi-ksenonowe

S

Komputer pokładowy

S

System nawigacji satelitarnej DVD

S

Kamera cofania z kolorowym wyświetlaczem

S

Radioodtwarzacz CD ze sterowaniem w kierownicy

S

Tempomat

S

S - wyposażenie seryjne

 

Nasza ocena
(przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych)
 

Przestronność wnętrza

*****

Zaskakująco dużo miejsca z przodu. Nawet osoby o ponadprzeciętnym wzrośnie nie powinny narzekać na brak przestrzeni.

Silnik

****

Jednostka zapewnia dobre osiągi, przy czym wyraźnie lubi być "wkręcana" na wyższe obroty.

Poziom hałasu

****

Silnik dobrze wyciszony. Dźwięk jego pracy zaczyna przeszkadzać dopiero przy 4200 obr./min.

Zużycie paliwa

****

Do zaakceptowania, jeśli weźmiemy pod uwagę moc silnika i osiągi oraz rodzaj skrzyni biegów.

Wyposażenie

*****

Bardzo bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i komfortu podróżowania.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty