Japoński SUV zbudowany został na wspólnej płycie podłogowej - „Nissan D”,

którą spotkać możemy w konstrukcjach takich aut jak: Nissan Maxima, Renault Laguna III oraz Renault Latitute. Projektanci starali się stworzyć samochód o wnętrzu, które będzie jednocześnie wygodne i funkcjonalne.
Sylwetka samochodu charakteryzuje się dynamicznym, masywnym nadwoziem, które łączy w sobie cechy SUV-a i samochodu sportowego. Elementem zewnętrznym wyróżniającym go z grupy pojazdów sportowo-użytkowych, jest bez wątpienia jego przód. Na uwagę zasługuje wykończenie zewnętrzne testowanego crossovera. Nadwozie może zostać pokryte innowacyjną powłoką lakierową „Scratch Shield”, cechą, której jest zwiększona odporność na zarysowania i zadrapania. Lakier ten posiada też właściwości samoregenerujące, dzięki zastosowaniu, jako jednego ze składników, wysoce elastycznej żywicy.

Wnętrze to spora dawka luksusu. Jakość wykończenia, estetyka, oświetlenie oraz materiały pozwalają śmiało konkurować z pojazdami z klasy Premium. Samochód w środku jest bardzo obszerny, a dodatkowo efekt przestronności powiększa zastosowanie dwuczęściowego szyberdachu. Pojemność przestrzeni bagażowej na poziomie 402 litrów nie zachwyca przy tak dużym pojeździe, nieznacznie lepiej jest po złożeniu tylnych siedzeń: uzyskamy wtedy około 840 litrów.
Murano może być wyposażany w 3,5-litrowy silnik benzynowy współpracujący z bezstopniową skrzynią biegów CVT lub 2,5 litrowy silnik diesla przekazujący moment obrotowy na kół za pośrednictwem sześciostopniowej automatycznej skrzyni biegów.
Przez wiele lat auto sprzedawane było jedynie z silnikiem benzynowym. W 2010 roku do modelu trafił zmodernizowany silnik Diesla (YD25) znany z modeli Navara i Pathfinder.
Testowany pojazd wyposażony był we wspomniany silnik Diesla o mocy 190

KM przy prędkości obrotowej silnika 4000 obr./min. Jednostka imponuje potężnym momentem obrotowym 450Nm, który mamy do dyspozycji już przy obrotach silnika na poziomie 2000 obr./min. Modernizacja silnika oraz zastosowanie materiałów wygłuszających spowodowały znaczne zmniejszenie poziomu hałasu. Do kabiny prawie nie docierają dźwięki pracy silnika, jego kultura pracy daje wrażenie jakby była to jednostka sześciocylindrowa w układzie V, gdy w rzeczywistości to silnik rzędowy czterocylindrowy.
Automatyczna skrzynia biegów, w jaką wyposażone było testowane auto zapewnia płynną zmianę przełożeń, oraz dobre wykorzystanie momentu obrotowego silnika. Przekładnia wyposażona jest w system ASC (Adaptive Shift Control), który w sposób adaptacyjny steruje zmianą biegów w zależności od stylu i warunków jazdy. Układ napędowy to „ALL MODE 4x4-i” włączający napęd również na tylną oś w przypadku gdy wykryje on utratę stabilności lub przyczepności. Dodatkowo zastosowano w nim aktywny mechanizm różnicowy LSD współpracujący z systemem ESP. Zawieszenie samochodu jest zestrojone w sposób zapewniający możliwie maksymalny

komfort. Jest miękkie, pracuje cicho, bardzo sprawnie tłumi nierówności drogi. Układ kierowniczy działa dość poprawnie, jedynie przy pokonywaniu zakrętów z dużą prędkością pojazd może się przechylać.
Skuteczność układu hamulcowego zasługuje na pochwałę, pozwala dość ciężkie Murano zatrzymać w sposób stabilny na stosunkowo krótkim odcinku drogi. Auto przy tym prowadzi się bezpiecznie i stabilnie.
Model jest ciekawą ofertą dla osób poszukujących bardziej luksusowego SUV-a niż typowego samochodu terenowego. Najtańsza podstawowa wersja jest do nabycia w polskich salonach za kwotę 179 900 zł.
Wybrane dane techniczne Nissana Murano i konkurentów:
Marka / model | Nissan Murano 2,5 dCi | BMW X5 xDrive30d | Volvo XC90 D5 AWD |
Wersja | Premium | - | Summum |
Cena (zł) | 211 900 | 263 900 | 235 500 |
Silnik | Diesel | Diesel | Diesel |
Liczba cylindrów silnika | 4 | 6 | 4 |
Układ cylindrów silnika | Rzędowy | Rzędowy | Rzędowy |
Pojemność (ccm) | 2488 | 2993 | 2400 |
Moc (KM) | 190 | 245 | 200 |
Moment obrotowy (Nm) | 450 | 540 | 420 |
Przyśpieszenie 0 - 100 km/h (s) | 10,5 | 7,6 | 10,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 196 | 210 | 205 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 8,0 | 7,4 | 8,3 |
Skrzynia biegów | Automatyczna | Automatyczna | Automatyczna |
Pojemność bagażnika (l) | 402 | 620 | 483 |
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk - Info-Ekspert
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?