Nissan Micra (1992- 2002)

Grzegorz Wojtyrowski
Fot. Nissan: Nissan Micra II generacji produkowana jest od 1992 r. To udany pojazd cieszący się sporym wzięciem na rynku aut używanych.
Fot. Nissan: Nissan Micra II generacji produkowana jest od 1992 r. To udany pojazd cieszący się sporym wzięciem na rynku aut używanych.
Udostępnij:
Od 1992 r. w Wielkiej Brytanii w fabryce w Sunderland była produkowana druga generacja Micry. Przez 10 lat produkcji powstało ponad 1,3 miliona sztuk auta.
Micra pojawiła się na rynku w 1982 roku. Od 1992 r. w Wielkiej Brytanii w fabryce w Sunderland była produkowana druga generacja oznaczana symbolem K 11. Przez 10 lat produkcji wytworzono ponad 1,3 miliona sztuk Micry. Wysiłki konstruktorów doceniło jury konkursu „Car of the Year” w 1993 roku, przyznając tytuł Samochodu Roku.
Fot. Nissan: Nissan Micra II generacji produkowana jest od 1992 r. To udany pojazd cieszący się sporym wzięciem na rynku aut używanych.
Fot. Nissan: Nissan Micra II generacji produkowana jest od 1992 r. To udany pojazd cieszący się sporym wzięciem na rynku aut używanych.

 

Auto ma bardzo charakterystyczne nadwozie 3- lub 5-drzwiowe o dużej wysokości i pionowo przebiegających ścianach bocznych. Dzięki temu wnętrze tego małego samochodu jest przestronne. Od 1996 roku poprawiono jakość wykonania, zaczęto seryjnie montować poduszkę powietrzną kierowcy. Po sześciu latach produkcji w 1998 r. dokonano zmiany wyglądu zewnętrznego przez zmianę

Fot. Nissan: Micra produkowana była z 3- lub 5-drzwiowym nadwoziem hatchback. W 1998 r. przeprowadzono face lifting tego modelu.
Fot. Nissan: Micra produkowana była z 3- lub 5-drzwiowym nadwoziem hatchback. W 1998 r. przeprowadzono face lifting tego modelu.

kształtu świateł, wlotu powietrza, listew bocznych. Znaczne zmiany wprowadzono także we wnętrzu: zastosowano pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa, usztywniono strukturę karoserii. Zmieniono także układ deski rozdzielczej, zauważalnie poprawiono ergonomię. Układ zawieszenia - z przodu kolumny Mc Persona, z tyłu belka sztywna - dostrojono w taki sposób, że zapewnia komfort w czasie jazdy na wprost i poczucie stabilności podczas pokonywania zakrętów.

 

Silniki

 

Od początku produkcji, samochody napędzają nowoczesne silniki szesnastozaworowe o pojemności 1,0 l i mocy 54 KM lub 1,3 l i mocy 75 KM, od 2000 roku pojemność wzrosła do 1,4 litra i moc do 81 KM. Po modernizacji do napędu zastosowano również wysokoprężny silnik

Fot. Nissan: Micra produkowana była z 3- lub 5-drzwiowym nadwoziem hatchback. W 1998 r. przeprowadzono face lifting tego modelu.
Fot. Nissan: Micra produkowana była z 3- lub 5-drzwiowym nadwoziem hatchback. W 1998 r. przeprowadzono face lifting tego modelu.

Peugeota o pojemności 1,5 l i mocy 57 KM. Silniki są bardzo trwałe, chętnie wchodzą na obroty i zapewniają temu lekkiemu samochodowi całkiem przyzwoite osiągi, zadowalając się zużyciem rozsądnych ilości paliwa. Co warte podkreślenia, ten mały pojazd może być wyposażany w przekładnię bezstopniową CVT. Auto wyposażone we wspomaganie układu kierowniczego jest zwrotne, a dzięki małym gabarytom i stosunkowo dużym powierzchniom przeszklonym zapewniona jest dobra widoczność we wszystkich kierunkach, co wraz ze sprawnym układem napędowym czyni z Micry zwinne auto miejskie. Do wnętrza zmieści się czterech pasażerów, jednak tylko z małym bagażem, ponieważ pojemność bagażnika

Fot. Nissan: Tablica przyrządów jest czytelna, chociaż jej stylistyka straciła nieco na urodzie.
Fot. Nissan: Tablica przyrządów jest czytelna, chociaż jej stylistyka straciła nieco na urodzie.

wynosi 206 l, a w wersji ze złożonym oparciem tylnego siedzenia rośnie do 960 litrów.

 

Eksploatacja

 

Już 12 lat temu samochód był objęty 3-letnim okresem gwarancji z ograniczeniem przebiegu do 100 tysięcy km oraz 6-letnim okresem gwarancji na perforację blach. Przeglądy należy wykonywać co 15 tysięcy kilometrów. W tym samochodzie mało jest elektryki sterującej, przeważają korbki, więc nie ma się co psuć. W starszych egzemplarzach zdarzają się wycieki oleju z silnika i skrzyni biegów, niesprawności hamulca ręcznego i awarie immobilisera. Amortyzatory i wydech wytrzymują przebieg 100 tysięcy km. Do mankamentów należą szybkie zużywanie się tarcz hamulcowych i wybijanie łączników stabilizatora przechyłów.

Fot. Nissan: Zaletą Micry jest dość przestronne wnętrze.
Fot. Nissan: Zaletą Micry jest dość przestronne wnętrze.

Ceny części zamiennych są wysokie, również i koszty obsługi w autoryzowanych stacjach nie należą do niskich.

 

Ocena

 

Micra jest bardzo popularnym, małym samochodem, który dzięki prostej konstrukcji cechuje się dużą trwałością i niezawodnością eksploatacyjną osiągając przebiegi ponad 200 tysięcy km. Do napędu korzystniej jest wybrać silnik o pojemności 1,3 l, który zapewnia lepszą dynamikę i jest trwalszy. Trzeba podkreślić, że podaż aut używanych jest ograniczona, a ceny dobrze utrzymanych egzemplarzy są relatywnie wysokie, ponieważ utrata wartości wynosi średnio po trzech i pięciu latach eksploatacji odpowiednio 38 i 50 procent. Jeśli samochód jest prawidłowo serwisowany można zaryzykować twierdzenie, że prędzej się znudzi niż popsuje. Godnymi polecenia są egzemplarze wyprodukowane po 1998 roku.

 

Zalety:

- duża niezawodność,

- dobre przystosowanie do ruchu miejskiego.

 

Wady:

- skromne wyposażenie seryjne,

- mała pojemność bagażnika.

 

Ceny części zamiennych i usług serwisowych w złotych

 

Reflektor główny

520

Zderzak przedni czarny

440

Błotnik przedni

500

Tarcze hamulcowe

320

Klocki hamulcowe

210

Przegląd podstawowy robocizna

380

Przegląd rozszerzony robocizna

490

 

Przykładowe ceny samochodów używanych w tysiącach złotych

 

Rok produkcji

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

Micra 1,0

10,0

11,0

12,7

14,4

16,3

18,2

20,5

Micra 1,3

11,4

13,3

15,2

17,1

18,7

20,6

23,2

 

Wybrane dane techniczne

 

 

1,0

1,3

1,5 Diesel

Pojemność silnika (cm3)99812751527
Moc maksymalna (KM)547557
Maksymalny moment obrotowy (Nm)

79

103

95

Czas rozpędzania 0-100 km/h (s)

16,4

12,0

18,7

Prędkość maksymalna (km/h)

150

175

146

Średnie zużycie paliwa (l/100km)

7,1

7,8

5,5

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie