
Auto ma bardzo charakterystyczne nadwozie 3- lub 5-drzwiowe o dużej wysokości i pionowo przebiegających ścianach bocznych. Dzięki temu wnętrze tego małego samochodu jest przestronne. Od 1996 roku poprawiono jakość wykonania, zaczęto seryjnie montować poduszkę powietrzną kierowcy. Po sześciu latach produkcji w 1998 r. dokonano zmiany wyglądu zewnętrznego przez zmianę

kształtu świateł, wlotu powietrza, listew bocznych. Znaczne zmiany wprowadzono także we wnętrzu: zastosowano pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa, usztywniono strukturę karoserii. Zmieniono także układ deski rozdzielczej, zauważalnie poprawiono ergonomię. Układ zawieszenia - z przodu kolumny Mc Persona, z tyłu belka sztywna - dostrojono w taki sposób, że zapewnia komfort w czasie jazdy na wprost i poczucie stabilności podczas pokonywania zakrętów.
Silniki
Od początku produkcji, samochody napędzają nowoczesne silniki szesnastozaworowe o pojemności 1,0 l i mocy 54 KM lub 1,3 l i mocy 75 KM, od 2000 roku pojemność wzrosła do 1,4 litra i moc do 81 KM. Po modernizacji do napędu zastosowano również wysokoprężny silnik

Peugeota o pojemności 1,5 l i mocy 57 KM. Silniki są bardzo trwałe, chętnie wchodzą na obroty i zapewniają temu lekkiemu samochodowi całkiem przyzwoite osiągi, zadowalając się zużyciem rozsądnych ilości paliwa. Co warte podkreślenia, ten mały pojazd może być wyposażany w przekładnię bezstopniową CVT. Auto wyposażone we wspomaganie układu kierowniczego jest zwrotne, a dzięki małym gabarytom i stosunkowo dużym powierzchniom przeszklonym zapewniona jest dobra widoczność we wszystkich kierunkach, co wraz ze sprawnym układem napędowym czyni z Micry zwinne auto miejskie. Do wnętrza zmieści się czterech pasażerów, jednak tylko z małym bagażem, ponieważ pojemność bagażnika

wynosi 206 l, a w wersji ze złożonym oparciem tylnego siedzenia rośnie do 960 litrów.
Eksploatacja
Już 12 lat temu samochód był objęty 3-letnim okresem gwarancji z ograniczeniem przebiegu do 100 tysięcy km oraz 6-letnim okresem gwarancji na perforację blach. Przeglądy należy wykonywać co 15 tysięcy kilometrów. W tym samochodzie mało jest elektryki sterującej, przeważają korbki, więc nie ma się co psuć. W starszych egzemplarzach zdarzają się wycieki oleju z silnika i skrzyni biegów, niesprawności hamulca ręcznego i awarie immobilisera. Amortyzatory i wydech wytrzymują przebieg 100 tysięcy km. Do mankamentów należą szybkie zużywanie się tarcz hamulcowych i wybijanie łączników stabilizatora przechyłów.

Ceny części zamiennych są wysokie, również i koszty obsługi w autoryzowanych stacjach nie należą do niskich.
Ocena
Micra jest bardzo popularnym, małym samochodem, który dzięki prostej konstrukcji cechuje się dużą trwałością i niezawodnością eksploatacyjną osiągając przebiegi ponad 200 tysięcy km. Do napędu korzystniej jest wybrać silnik o pojemności 1,3 l, który zapewnia lepszą dynamikę i jest trwalszy. Trzeba podkreślić, że podaż aut używanych jest ograniczona, a ceny dobrze utrzymanych egzemplarzy są relatywnie wysokie, ponieważ utrata wartości wynosi średnio po trzech i pięciu latach eksploatacji odpowiednio 38 i 50 procent. Jeśli samochód jest prawidłowo serwisowany można zaryzykować twierdzenie, że prędzej się znudzi niż popsuje. Godnymi polecenia są egzemplarze wyprodukowane po 1998 roku.
Zalety:
- duża niezawodność,
- dobre przystosowanie do ruchu miejskiego.
Wady:
- skromne wyposażenie seryjne,
- mała pojemność bagażnika.
Ceny części zamiennych i usług serwisowych w złotych
Reflektor główny | 520 |
Zderzak przedni czarny | 440 |
Błotnik przedni | 500 |
Tarcze hamulcowe | 320 |
Klocki hamulcowe | 210 |
Przegląd podstawowy robocizna | 380 |
Przegląd rozszerzony robocizna | 490 |
Przykładowe ceny samochodów używanych w tysiącach złotych
Rok produkcji | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
Micra 1,0 | 10,0 | 11,0 | 12,7 | 14,4 | 16,3 | 18,2 | 20,5 |
Micra 1,3 | 11,4 | 13,3 | 15,2 | 17,1 | 18,7 | 20,6 | 23,2 |
Wybrane dane techniczne
| 1,0 | 1,3 | 1,5 Diesel |
Pojemność silnika (cm3) | 998 | 1275 | 1527 |
Moc maksymalna (KM) | 54 | 75 | 57 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) | 79 | 103 | 95 |
Czas rozpędzania 0-100 km/h (s) | 16,4 | 12,0 | 18,7 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 150 | 175 | 146 |
Średnie zużycie paliwa (l/100km) | 7,1 | 7,8 | 5,5 |
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?