Almera to najlepiej sprzedający się model Nissana na naszym rynku. Współpraca tego producenta z firmą Renault umożliwiła wykorzystanie w Nissanach francuskich silników wysokoprężnych.
Ostatnią modernizację Almery przeprowadzono w 2002 roku, jednak podstawowe założenia konstrukcyjne nie uległy zmianie. Model ten zaprezentowano po raz pierwszy w 1995 r. - i to daje się zauważyć. Jeździliśmy Almerą z 5-drzwiowym nadwoziem hatchback, napędzaną wysokoprężnym silnikiem o pojemności 1,5 l i mocy 82 KM.
Cechy szczególne
Istotną cechą, którą łatwo zauważyć, jest stosunkowo mała p
rzestronność wnętrza. Powoduje ją nisko prowadzona linia dachu, szczególnie nad tylną kanapą oraz znaczne zwężenie nadwozia od linii okien. W ten sposób projektowano nadwozia 10 lat temu, kiedy za niezwykle ważne uważano zmniejszenie oporów aerodynamicznych. Teraz są zupełnie inne priorytety i być może dlatego Almera nie jawi się jako nowoczesne auto. Nie mniej jednak, w ramach modernizacji pojazdu poprawiono czytelność tablicy przyrządów i podniesiono jakość użytych we wnętrzu materiałów. W wyposażeniu standardowym znajdują się: kolumna kierownicy o regulowanej wysokości oraz regulowane siedzisko w fotelu kierowcy. Bagażnik pojazdu z nadwoziem hatchback ma objętość 330 l. Jego wielkość jest wystarczająca, jednak nie zmieszczą się w nim szerokie przedmioty.
Silnik
Wysokoprężny silnik konstrukcji Renault ma pojemność 1,5 l i uzyskuje moc 82 KM. Ma 2 zawory w każdym cylindrze, turbosprężarkę, chłodnicę powietrza i jest zasilany układem common rail. Przy takim sposobie wtryskiwania paliwa hałas i drgania jednostki napędowej powinny być
niewielkie. A jednak silnik w Almerze jest dużym źródłem hałasu, co jest pewnym zaskoczeniem. W normalnej jeździe czasy rozpędzania pojazdu są wystarczające. Prędkość 100 km/h Almera uzyskuje po 14,4 s. Silnik nabiera wigoru powyżej 2000 obr/min i chcąc jechać dynamicznie, trzeba często zmieniać biegi. Na szczęście skrzynia przekładniowa pracuje bez zarzutu. Zaletą silnika jest niskie zużycie paliwa, które podczas spokojnej jazdy w mieście nie przekracza 6 l na 100 km.
Wrażenia z jazdy
Własności jezdne Almery są dobre. Konstrukcja układu zawieszenia z przodu jest typowa dla aut tej klasy - kolumny McPhersona. Z tyłu zastosowano zmodyfikowaną belkę skrętną z drążkiem Panharda i w tym rozwiązaniu można doszukiwać się powodów pewnego pokonywania zakrętów. Dość twarda charakterystyka zawieszenia nie wpływa niekorzystnie na komfort jazdy. Obniża go
jednak dość wysoki poziom hałasu we wnętrzu. Przy prędkości 100 km/h poziom hałasu przewyższa granicę 70 dB. Za to układ hamulcowy Almery działa skutecznie. Standardowo pojazd jest wyposażony w system wspomagania nagłego hamowania i być może dzięki niemu Almera z prędkości 100 km/h zatrzymuje się po przebyciu niespełna 39 m. To bardzo dobry wynik.
Podsumowanie
Zastosowanie silnika wysokoprężnego podniosło atrakcyjność Almery na naszym rynku. O ile kultura pracy i poziom drgań tej jednostki napędowej nie robią dobrego wrażenia, to silnik o małym zapotrzebowaniu na paliwo jest zdecydowanym atutem. W porównaniu z konkurentami Almera ma dość ciasne i głośne wnętrze, ale wyróżnia się skutecznym układem hamulcowym, dość bogatym wyposażeniem seryjnym i 3-letnią gwarancją.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika diesel
Ilość cylindrów/zaworów 4/8
Pojemność skokowa (cm3): 1461
Moc maksymalna (KM/obr/min): 82/4000
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): 185/1750
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): 14,4
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): 10,8
Prędkość maksymalna (km/h): 170
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB): 71*
Droga hamowania od 100 km/h (m): 38,6
Pojemność bagażnika (dm3): 330
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): 60
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): 4,0/6,0
Długość x szerokość x wysokość (cm): 420 x 171 x 145
Rozstaw osi (cm): 254
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata): 3/12
Cena wersji 5-drzwiowej (zł): 64 000
* - pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza
***
Na tylnej kanapie Almery dla wysokich osób brakuje miejsca nad głową. Pod tym względem więcej miesca oferują Peugeot 307 i Opel Astra II.
Silnik
***
nic szczególnego w konstrukcji tego turbodiesla nie znaleźliśmy
Poziom hałasu
***
w Almerze jest dość głośno; przy prędkości 100 km/h poziom hałasu przekracza granicę 70 dB
Hamulce
****
mocna stroną Almery jest układ hamulcowy, który jest skuteczniejszy niż w Oplu Astra II i równie skuteczny jak w Peugeocie 307.
Dynamika
****
Almera jest nieco wolniejsza od Astry II z silnikiem 1,7 DTI (75 KM) i szybsza od Peugeota 307 z silnikiem 1,4 HDI (70 KM).
Zużycie paliwa
****
Almera to oszczędne auto, zużywa mniej paliwa niż Astra II 1,7 DTI i nieco więcej od Peugeota 307 1,4 HDI.
Nowoczesność konstrukcji
***
Almera to poprawnie skonstruowany samochód, jednak konkurencja zrobiła już krok do przodu
Wyposażenie
****
Poziom wyposażenia m.in. z 4 poduszkami i klimatyzacją jest zupełnie przyzwoity.
Wyposażenie seryjne:
Nissan Almera Visia+
Poduszki powietrzne 4
Układ ABS s
System wspomagania nagłego hamowania s
Wspomaganie układu kierowniczego s
Centralny zamek s
Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka o
Elektrycznie sterowane szyby przednie s
Klimatyzacja manualna s
Radioodtwarzacz z CD o
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?