Jak podkreśla Najwyższa Izba Kontroli, przy realizacji inwestycji drogowych ujętych w Programach Budowy Dróg Krajowych (PBDK) na lata 2008-2012 oraz 2011-2015, występowały liczne przerwy w kontynuacji wszczętych robót budowlanych, uniemożliwiające terminowe zakończenie poszczególnych zadań.
W raporcie czytamy, że do końca 2012 roku powstało w Polsce łącznie nieco ponad 2100 km nowych dróg krajowych, co stanowiło 52 proc. założeń pierwotnych Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2008 - 2012. Wydatki GDDKiA na inwestycje drogowe w tym okresie wyniosły nieco ponad 100 mld zł ze 121 mld zł (ok. 83 proc.). W ocenie Najwyższej Izby Kontroli, niska realizacja założeń PBDK na lata 2008-2012 spowodowana była m.in. częstymi zmianami wielkości nakładów finansowych na inwestycje drogowe przewidziane w tych programach.
Stwierdzono m.in. brak stabilnych i przejrzystych przepisów prawnych, długotrwałe postępowania administracyjne, a także brak właściwego przygotowania pod względem instytucjonalnym i kadrowym. Zdaniem Najwyższej Izby Kontroli Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad powinien jak najszybciej stworzyć system umożliwiający bieżący monitoring problemów występujących przy realizacji inwestycji. NIK zwraca się także do ministra Infrastruktury i Budownictwa o zapewnienie stabilności Programu Budowy Dróg Krajowych.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?