Praca nad prototypem trwała trzy lata. Naukowcy działali w ramach konsorcjum, któremu przewodniczyła Politechnika Śląska. Na przełomie 2010 i 2011 roku pojazd przechodził testy na poligonie w Stalowej Woli. Kolejne testy były już w Gliwicach pod okiem przedstawicieli Ministerstwa Obrony Narodowej.
**CZYTAJ TAKŻE
OZI - ekologiczny pojazd polskich studentówSuperauto Politechniki Krakowskiej pali 1 litr na 100 km**
Skonstruowany przez naukowców pojazd wzbudził ogromne zainteresowanie na całym świecie. Podobne mają jedynie Stany Zjednoczone i Wielka Brytania, ale ponieważ to pojazdy wojskowe, krakowscy naukowcy nie mogli korzystać z tych zagranicznych patentów.
- Musieliśmy poszukać własnych rozwiązań - mówi dr Andrzej Jurkiewicz z AGH. Trzeba było skonstruować pojazd gąsienicowy, który będzie się swobodnie poruszać w każdym terenie. Niezbędne było nowoczesne zawieszenie. Do tego nie można było zwiększyć masy pojazdu, ponieważ wtedy nie mógłby pływać. Koszt polskiego prototypu to kilkanaście milionów złotych.
Platforma jest podstawą do tworzenia rozmaitych wersji, na przykład układu wyrzutni rakietowych, min, mobilnego punktu dowodzenia.
Źródło: Gazeta Krakowska
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?