Niesprawny przewód hamulcowy to groźba wypadku

(t)
Kierowcy często ignorują niesprawność układu hamulcowego w swoich pojazdach. Tymczasem sprawne przednie hamulce zapewniają aż do 70 proc. siły hamowania.

Kierowcy bardzo często ignorują niesprawność układu hamulcowego w swoich pojazdach. Tymczasem sprawne przednie hamulce zapewniają w większości pojazdów aż do 70 proc. siły hamowania.

Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych układów w samochodzie. Od jego sprawności zależy nie tylko bezpieczeństwo użytkownika danego pojazdu, ale również innych zmotoryzowanych poruszających się po naszych drogach.

Kontroluj stan przewodów

Układ hamulcowy tworzą wszystkie elementy i układy w pojeździe służące do zatrzymania pojazdu. Wyróżniamy dwa układy hamulcowe: podstawowy (sterowany za pomocą pedału hamulca, najczęściej układ hydrauliczny) oraz pomocniczy (awaryjny, załączany ręcznie, elektrycznie lub hydraulicznie). Do głównych elementów układu hamulcowego zaliczamy: pompę hamulcową, sterowanie systemu antypoślizgowego, przewody hamulcowe (sztywne i giętkie), zaciski hamulcowe, cylinderki hamulcowe, tarcze, klocki, szczęki i bębny hamulcowe. Do najczęściej stwierdzanych awarii układu hamulcowego zalicza się m.in. niedoceniane pod względem zagrożenia wycieki z układu hamulcowego.

Są one spowodowane złym stanem technicznym przewodów hamulcowych. Nieusunięte awarie powodują wydłużenie drogi hamowania lub mogą wpłynąć na utratę kontroli nad pojazdem. Bardzo ważna jest także okresowa kontrola przewodów hamulcowych, o czym kierowcy często zapominają, bądź nawet nie mają takiej świadomości. Zapominają o tym obowiązku także mechanicy samochodowi.

Wymieniaj, nie naprawiaj

Kierowcy mają w tej sprawie wiele usprawiedliwień. Przewód hamulcowy to część, której nie widać, trudno więc o diagnozę. To prawda, dlatego tym bardziej należy zwracać uwagę na jego stan techniczny podczas przeglądu. Podczas eksploatacji także można niebezpieczne objawy, które powinny zaprowadzić nas do warsztatu.

Czasami możemy np. zaobserwować, że auto nie hamuje na linii prostej. Możliwe, że przyczyną jest brak równomiernego nacisku na koła, siła hamowania na jedno koło jest wówczas większa niż na drugie. Może to być także zapieczony zacisk hamulcowy powstały na skutek zaniedbania kontroli układu.

Sytuację taką może wytworzyć również wyciek płynu hamulcowego z cylinderków, zacisków lub przewodów hamulcowych. W takim przypadku niezbędna jest kontrola układu, przeczyszczenie poszczególnych elementów.

Fachowcy odradzają naprawy przewodów hamulcowych, tym bardziej nie powinni zabierać się za nie kierowcy. Naprawa przewodu zamontowanego w samochodzie jest niemożliwa. Wadliwe miejsce należy wyciąć, a w pozostałą lukę i tak trzeba wstawić nowy krótki przewód. Również nikt nie może zagwarantować, że już raz pęknięty czyli osłabiony w danym miejscu przewód nie ulegnie dalszemu uszkodzeniu. Więc chyba bezpieczniej i też taniej jest kupić i wymienić od razu nowy przewód, bez niepotrzebnych kombinacji, które mogą zaważyć na naszym bezpieczeństwie.

Zarówno przewód sztywny jak i elastyczny muszą charakteryzować się brakiem zmian przekroju w całym zakresie ciśnień układu hamulcowego. W innym wypadku praca sił ciśnienia będzie spożytkowana na rozszerzenie przewodu, zamiast na ściśnięcie zacisku hamulcowego (lub rozprężenie cylinderka hamulcowego), co jest niedopuszczalne.

Sprawdź co kupujesz

Trudno gołym okiem poznać, czy przewód hamulcowy jest dobrej, czy złej jakości. Dobry przewód jest wykonany z rurki miedzianej, miedziano/niklowej lub stalowej. Jego średnica zewnętrzna, grubość ścianki, kształt spęczki oraz skład chemiczny materiału z jakiego jest wykonany są znormalizowane. Np. średnica zewnętrzna przewodu miedzianego powinna wynosić 4,75 mm, a ścianka przewodu nie może być mniejsza niż 0,90 mm. To można zmierzyć suwmiarką i przyjrzeć się złączce, ale co z całą resztą. Kupując przewód warto sprawdzić, czy producent ma certyfikaty, czy oznacza przewody (np. nadruk komputerowy na całej długości gdzie mieści się nazwę firmy, numer certyfikatu jakości, numer partii producenta).

Niesprawny przewód hamulcowy to groźba wypadku

Joanna Pniewska-Lanczyk, kierownik ds. eksportu w Przedsiębiorstwie WP

"Wyeksploatowane przewody hamulcowe powinny być wymieniane na nowe, najlepiej od renomowanego producenta, stosującego do ich produkcji najnowocześniejsze technologie i dysponującego szczelną kontrolą jakości. Przestrzegam przed kupowaniem przewodów niewiadomego pochodzenia. Są parę złotych tańsze, ale klienci w zamian dostają rurkę, której struktura wewnętrzna nie jest przystosowana do ciśnień występujących w układzie hamulcowym."

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

INTER PACK

Inter Pack Quiet XT RR 82/82

299,00 zł

kup najtaniej

Thule

Thule Free Ride - 532

347,00 zł

kup najtaniej

INTER PACK

Inter Pack Zenith 6.6 Czarny Metalik - 360 Litrów

2 899,00 zł

kup najtaniej

INTER PACK

Inter Pack Traxer 8.6 czarny

2 699,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie