Mimo że są znacznie droższe od obręczy stalowych, alufelgi mają coraz większe grono
zwolenników.
Dzięki zastosowaniu nowoczesnych stopów, stają się też coraz bardziej odporne na odkształcenia czy uderzenia. Producenci stosują także hydrofobowe, samooczyszczające się lakiery, które pomagają utrzymać felgi w czystości. Zastosowanie markowych obręczy, które rzeczywiście są lżejsze od swoich stalowych odpowiedników (najtańsze alufelgi nie zawsze posiadają tę cechę), zmniejsza masę samochodu, a lepsze przewodzenie ciepła przez materiały z których wykonane są alufelgi, poprawia chłodzenie hamulców.
Nie jest jednak tajemnicą, że dla większości miłośników obręczy z lekkich stopów liczy się przede wszystkim ich wygląd.
Lepiej z fachowcem
Obręcze ze stopów lekkich różnią się przede wszystkim jakością stopów metali z których je wykonano, a to automatycznie przekłada się na ich wytrzymałość i odporność na uderzenia.
Przy niemałej cenie - od kilkuset do nawet kilku tysięcy zł za sztukę- warto dokonać zakupu felg z głową. W najpopularniejszych rozmiarach (14, 15 i 16 cali) alufelgi są przynajmniej dwukrotnie droższe od obręczy stalowych. A chcąc zostać posiadaczem markowych alufelg w dużym rozmiarze, musimy być przygotowani na wydanie nawet ponad dwóch tys. zł za sztukę (np. modele Canyon 22" i Ultraleggera 20" firmy O-Z).
Wybierając nowe obręcze, najlepiej wybrać się do wyspecjalizowanego serwisu i zdać się na pomoc fachowców. Jeżeli zakupu nie dokonujemy w miejscu, gdzie felgi będą zakładane, warto zwrócić uwagę na to, czy w komplecie z nowymi obręczami znajdują sie śruby (inne niż w felgach stalowych) oraz pierścienie centrujące, które będą przydatne w przypadku, kiedy rozmiar piasty będzie inny niż otworu centralnego w feldze.
Koła trzeba oczywiście wyważyć, ale ciężarki można przymocować do wewnętrznej strony alufelgi, więc nie zepsuje to wyglądu naszego auta.
Uwaga na krawężniki!
Alufelgi w dużym stopniu narażone są na wszelkiego rodzaju uszkodzenia mechaniczne. Trzeba zatem uważać na dziury w jezdni i wysokie krawężniki. Warto pamiętać, że otarcia boku felg
mogą przyspieszyć korozję materiału z którego są one wykonane. Natomiast pęknięte alufelgi nie nadają się do dalszej eksploatacji, a próby ich spawania czy sklejania najczęściej nie przynoszą pożądanych rezultatów.
Jeżeli chodzi o estetykę, na rynku dostępnych jest wiele środków do czyszczenia zabrudzonych obręczy. Alufelgi powinno się myć przynajmniej raz w tygodniu, ale nie na myjniach automatycznych. Nawet jeśli mają one program mycia felg, to zawsze odbywa się to przy użyciu szczotek. Takie mycie jest niebezpieczne, zwłaszcza zimą, gdy w alufelgach gromadzi się piasek czy drobne kamienie. Nie najlepszym rozwiązaniem jest także korzystanie z myjek wysokociśnieniowych, które mogą uszkodzić ochronną warstwę lakieru. Bezpieczniej jest użyć do tego celu miękkiej szczotki lub gąbki, a umytą felgę dokładnie spłukać wodą.
Warto też zadbać o zabezpieczenie obręczy, a przy tym opon, przed złodziejami. Najprostszą, a zarazem skuteczną formą zabezpieczenia są specjalne śruby, których nie można odkręcić standardowym kluczem do kół.
Warto wiedzieć:
- Aby ułatwić czyszczenie felg w przyszłości, warto je zawoskować. Najwygodniej jest użyć wosku w spreju.
- Używając preparatów do felg na bazie kwasów, po umyciu należy koła i okolice (nadkola, błotniki) dokładnie spłukać wodą, aby zapobiec powstaniu korozji. Opony najlepiej zabezpieczyć preparatem do konserwacji ogumienia, który chroni przed mikropęknięciami.
- Alternatywą dla preparatów przeznaczonych wyłącznie do czyszczenia felg są środki do mycia silników, które nie zawierają kwasu i w mniejszym stopniu wpływają na zmianę koloru czyszczonej powierzchni.
Wybrane modele obręczy z lekkich stopów w najpopularniejszych rozmiarach:
Rozmiar | Marka | Model | Cena (zł) |
14" | Dotz | Imola | 306 |
14" | MAK | Sting | 389 |
14" | Rial | Campo | 325 |
14" | O-Z | Superturismo | 499 |
14" | ATS | Alustar U | 355 |
15" | Dotz | Dakar | 223 |
15" | MAK | Fiorano | 452 |
15" | Rial | Modena | 425 |
15" | O-Z | Gemini | 599 |
15" | ATS | Alustar Z | 365 |
16" | Dotz | Dakar | 259 |
16" | MAK | X-Treme | 498 |
16" | Rial | Le Mans | 475 |
16" | O-Z | 5 Star | 549 |
16" | ATS | Pegasus | 575 |
17" | Dotz | Imola | 455 |
17" | MAK | Fever 5R | 651 |
17" | Rial | Como 4 | 575 |
17" | O-Z | Universe | 699 |
17" | ATS | DTM Competition | 730 |
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?