Nie tylko wygląd

Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra: Kupując obręcze z lekkich stopów, najlepiej udać sie do wyspecjalizowanego serwisu
Fot. Tomasz Szmandra: Kupując obręcze z lekkich stopów, najlepiej udać sie do wyspecjalizowanego serwisu
Obręcze z lekkich stopów, popularnie zwane alufelgami, to efektowny sposób na poprawienie wyglądu auta. Jakie mają zalety? Na co uważać przy ich zakupie? Jak o nie zadbać?

 

Mimo że są znacznie droższe od obręczy stalowych, alufelgi mają coraz większe grono

Fot. Tomasz Szmandra: Kupując obręcze z lekkich stopów, najlepiej udać sie do wyspecjalizowanego serwisu
Fot. Tomasz Szmandra: Kupując obręcze z lekkich stopów, najlepiej udać sie do wyspecjalizowanego serwisu

zwolenników.
Dzięki zastosowaniu nowoczesnych stopów, stają się też coraz bardziej odporne na odkształcenia czy uderzenia. Producenci stosują także hydrofobowe, samooczyszczające się lakiery, które pomagają utrzymać felgi w czystości. Zastosowanie markowych obręczy, które rzeczywiście są lżejsze od swoich stalowych odpowiedników (najtańsze alufelgi nie zawsze posiadają tę cechę), zmniejsza masę samochodu, a lepsze przewodzenie ciepła przez materiały z których wykonane są alufelgi, poprawia chłodzenie hamulców.

 

Nie jest jednak tajemnicą, że dla większości miłośników obręczy z lekkich stopów liczy się przede wszystkim ich wygląd.

 

Lepiej z fachowcem

 

Obręcze ze stopów lekkich różnią się przede wszystkim jakością stopów metali z których je  wykonano, a to automatycznie przekłada się na ich wytrzymałość i odporność na uderzenia.

Fot. Tomasz Szmandra: Alufelgi wymagają specjalnego traktowania. Są bardziej wrażliwe na dziury i wysokie krawężniki
Fot. Tomasz Szmandra: Alufelgi wymagają specjalnego traktowania. Są bardziej wrażliwe na dziury i wysokie krawężniki

Przy niemałej cenie - od kilkuset do nawet kilku tysięcy zł za sztukę- warto dokonać zakupu felg z głową. W najpopularniejszych rozmiarach (14, 15 i 16 cali) alufelgi są przynajmniej dwukrotnie droższe od obręczy stalowych. A chcąc zostać posiadaczem markowych alufelg w dużym rozmiarze, musimy być przygotowani na wydanie nawet ponad dwóch tys. zł za sztukę (np. modele Canyon 22" i Ultraleggera 20" firmy O-Z).

 

Wybierając nowe obręcze, najlepiej wybrać się do wyspecjalizowanego serwisu i zdać się na pomoc fachowców. Jeżeli zakupu nie dokonujemy w miejscu, gdzie felgi będą zakładane, warto zwrócić uwagę na to, czy w komplecie z nowymi obręczami znajdują sie śruby (inne niż w felgach stalowych) oraz pierścienie centrujące, które będą przydatne w przypadku, kiedy rozmiar piasty będzie inny niż otworu centralnego w feldze.

 

Koła trzeba oczywiście wyważyć, ale ciężarki można przymocować do wewnętrznej strony alufelgi, więc nie zepsuje to wyglądu naszego auta.

 

Uwaga na krawężniki!

 

Alufelgi w dużym stopniu narażone są na wszelkiego rodzaju uszkodzenia mechaniczne. Trzeba zatem uważać na dziury w jezdni i wysokie krawężniki. Warto pamiętać, że otarcia boku felg

Fot. Tomasz Szmandra: Każde uszkodzenie mechaniczne felgi należy poddać oględzinom specjalisty
Fot. Tomasz Szmandra: Każde uszkodzenie mechaniczne felgi należy poddać oględzinom specjalisty

mogą przyspieszyć korozję materiału z którego są one wykonane. Natomiast pęknięte alufelgi nie nadają się do dalszej eksploatacji, a próby ich spawania czy sklejania najczęściej nie przynoszą pożądanych rezultatów.

 

Jeżeli chodzi o estetykę, na rynku dostępnych jest wiele środków do czyszczenia zabrudzonych obręczy. Alufelgi powinno się myć przynajmniej raz w tygodniu, ale nie na myjniach automatycznych. Nawet jeśli mają one program mycia felg, to zawsze odbywa się to przy użyciu szczotek. Takie mycie jest niebezpieczne, zwłaszcza zimą, gdy w alufelgach gromadzi się piasek czy drobne kamienie. Nie najlepszym rozwiązaniem jest także korzystanie z myjek wysokociśnieniowych, które mogą uszkodzić ochronną warstwę lakieru. Bezpieczniej jest użyć do tego celu miękkiej szczotki lub gąbki, a umytą felgę dokładnie spłukać wodą.

 

Warto też zadbać o zabezpieczenie obręczy, a przy tym opon, przed złodziejami. Najprostszą, a zarazem skuteczną formą zabezpieczenia są specjalne śruby, których nie można odkręcić standardowym kluczem do kół.

 

 

Warto wiedzieć:

  • Każde uszkodzenie mechaniczne felgi należy poddać oględzinom specjalisty.
  • Prostowanie czy spawanie uszkodzonej felgi znacznie zmniejsza jej wytrzymałość.
  • Myte felgi powinny być zimne, co znacznie ułatwi czyszczenie i zapobiegnie szybkiemu zasychaniu preparatu czyszczącego.
    • Aby ułatwić czyszczenie felg w przyszłości, warto je zawoskować. Najwygodniej jest użyć wosku w spreju.
    • Używając preparatów do felg na bazie kwasów, po umyciu należy koła i okolice (nadkola, błotniki) dokładnie spłukać wodą, aby zapobiec powstaniu korozji. Opony najlepiej zabezpieczyć preparatem do konserwacji ogumienia, który chroni przed mikropęknięciami.
    • Alternatywą dla preparatów przeznaczonych wyłącznie do czyszczenia felg są środki do mycia silników, które nie zawierają kwasu i w mniejszym stopniu wpływają na zmianę koloru czyszczonej powierzchni.

     

    Wybrane modele obręczy z lekkich stopów w najpopularniejszych rozmiarach:

    Rozmiar

    Marka

    Model

    Cena (zł)

    14"

    Dotz

    Imola

    306

    14"

    MAK

    Sting

    389

    14"

    Rial

    Campo

    325

    14"

    O-Z

    Superturismo

    499

    14"

    ATS

    Alustar U

    355

    15"

    Dotz

    Dakar

    223

    15"

    MAK

    Fiorano

    452

    15"

    Rial

    Modena

    425

    15"

    O-Z

    Gemini

    599

    15"

    ATS

    Alustar Z

    365

    16"

    Dotz

    Dakar

    259

    16"

    MAK

    X-Treme

    498

    16"

    Rial

    Le Mans

    475

    16"

    O-Z

    5 Star

    549

    16"

    ATS

    Pegasus

    575

    17"

    Dotz

    Imola

    455

    17"

    MAK

    Fever 5R

    651

    17"

    Rial

    Como 4

    575

    17"

    O-Z

    Universe

    699

    17"

    ATS

    DTM Competition

    730

    od 7 lat
    Wideo

    Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

    Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!

    Polecane oferty

    Materiały promocyjne partnera
    Wróć na motofakty.pl Motofakty