"Klucze" do tych urządzeń nie powinny być spięte na jednym breloku.
Po pierwsze - zapobiegać
Najważniejsze jest zapobieganie oraz nie prowokowanie zagrożeń. Lekkomyślnością jest podróżowanie przez miasto z otwartymi szybami i kamerą czy komputerem przenośnym pozostawionym na tylnym siedzeniu. Jeżeli podejrzewamy, że samochód chcą ukraść na "stłuczkę" i sprawca prowokuje nas do wyjścia z samochodu, lepiej zablokować zamki i porozumiewać się przez lekko uchyloną szybę. Jeśli przestępca zobaczy, że trafił na przygotowanego przeciwnika, zaniecha dalszych działań, a my ocalimy pojazd. Oprócz
odpowiedniego zachowania w samochodzie powinny być montowane różne urządzenia, które utrudniają czy uniemożliwiają zagarnięcie cudzej własności.
Blokady mechaniczne
W handlu znajduje się dużo różnych blokad mechanicznych. Można unieruchamiać pedały, koło kierownicy, ruch dźwigni zmiany biegów, spinać kierownicę z pedałami, wreszcie można blokować mechanizm zmiany biegów. Zabezpieczenia mechaniczne nie są popularne wśród posiadaczy samochodów, jednak skutecznie przeszkadzają złodziejom. Zabezpieczenia te opóźniają przygotowanie auta do jazdy, dlatego nie są "lubiane" przez
złodziei. Sforsowanie blokad mechanicznych wymaga pewnej wprawy, umiejętności i posiadania narzędzi.
Zabezpieczenia elektroniczne
Samochód jest urządzeniem o znacznej wartości i powinien być chroniony przynajmniej przez dwa niezależnie działające zabezpieczenia. Jednym z nich są alarmy samochodowe. Korzystne jest, jeśli urządzenie zainstalowano go w nietypowym, trudnodostępnym miejscu, a warsztat jest godny zaufania. Alarmy montowane przed zakupem samochodów przez autoryzowane serwisy, są powtarzalne, dlatego mogą być szybciej "rozpracowane" przez złodziei. Pojazdy o znacznej wartości warto zabezpieczyć
systemem GPS lub podobnym, działającym poprzez emisję fal radiowych. Niestety, od czasu wstąpienia Polski do UE, stosowanie bardzo skutecznej blokady zapobiegającej porwaniu samochodu, występującej w centralkach dobrych alarmów lub montowanej oddzielnie, jest niezgodne z przepisami.
Immobiliser ukryty stróż pojazdu
Immobiliser to urządzenie elektroniczne, którego zadaniem jest uniemożliwienie rozruchu silnika przez odcięcie przepływu prądu w jednym lub kilku obwodach. Jest to bardzo skuteczny sposób ochrony, jeśli został nietypowo zamontowany. W praktyce spotykamy immobilisery fabryczne, stanowiące fragment komputera pojazdu, sterowane kluczykiem wkładanym do stacyjki oraz urządzenia elektroniczne, montowane dodatkowo.
Ważne baterie
Urządzenia elektroniczne są niezawodne, lecz bywają bezużyteczne, jeśli nie są zasilane. Energii zazwyczaj dostarcza mała bateryjka umieszczona wewnątrz pilota. Ona może być przyczyną kłopotów, szczególnie gdy temperatura zewnętrzna spadnie poniżej zera. Aby zapobiec niespodziankom, baterię należy wymieniać raz w roku, a nowa bateria zawsze powinna być w zapasie.
Tylko atestowane produkty
Na rynku jest wiele urządzeń elektronicznych oferowanych przez różnych producentów. Z reguły spełniają podobne funkcje różniąc się ceną. Gdy wybieramy alarm do montażu powinniśmy pytać czy ma certyfikat. Tylko autoalarmy z certyfikatami są honorowane przez towarzystwa ubezpieczeniowe. Gdy urządzenia elektroniczne zawiodą, użytkownik pojazdu staje się bezradny. Dlatego wybierając typ zabezpieczeń powinniśmy przeprowadzić szerokie rozeznanie stawiając na urządzenia trwałe i niezawodne. Warto montować systemy, dla których istnieje sieć serwisowa.
Orientacyjne ceny alarmów samochodowych w złotych
Alarm - podstawowy poziom ochrony | 380 |
Alarm - podstawowy poziom ochrony z pamięcią zdarzeń | 480 |
Alarm - podwyższony poziom ochrony | 680 |
Alarm- klasy profesjonalnej | 800 |
Immobiliser transponderowy | 400 |
Klasyfikacja alarmów według PIMOT:
Klasa | Alarmy | Immobilisery |
Popularna | Stały kod pilota, czujniki otwarcia klapy i drzwi, własna syrena. | Minimum jedna blokada w obwodzie z prądem o natężeniu 5A. |
Standard | Pilot o zmiennym kodzie, sygnalizacja syreną i światłami, jedna blokada silnika, czujnik chroniący nadwozie przed włamaniem, funkcja paniki. | Dwie blokady w obwodach z prądem o natężeniu 5A, samoczynne włączanie po wyjęciu kluczyka ze stacyjki lub zamknięciu drzwi. Urządzenie odporne na zanik napięcia i rozkodowanie. |
Profesjonalna | Jak wyżej, dodatkowo ma zasilanie rezerwowe, dwa czujniki chroniące nadwozie przed włamaniem, blokadę dwóch obwodów elektrycznych odpowiedzialnych za uruchomienie silnika, odporność na uszkodzenia elektryczne i mechaniczne. | Trzy blokady w obwodach z prądem o natężeniu 7,5A, samoczynne załączanie, tryb serwisowy, odporność na rozkodowanie, zanik napięcia, uszkodzenia mechaniczne i elektryczne. Co najmniej 1 milion wzorów klucza. |
Ekstra | To samo, co profesjonalne oraz czujnik położenia samochodu, antynapad i radiowe powiadamianie o włamaniu. Urządzenie musi być bezawaryjne przez rok testowania. | Wymagania jak w klasie profesjonalnej oraz sprawdzenie w praktyce przez 1 rok. |
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?