Saab pracuje nad systemem ostrzegania kierowcy w przypadkach wykrycia zmęczenia, senności lub nieuwagi.
Dane z dwóch kamer na podczerwień są przetwarzane w komputerze za pomocą skomplikowanego algorytmu i w przypadku, gdy wykryją oznaki zmęczenia lub senności, na tablicy rozdzielczej pojawia się komunikat informujący kierowcę o zmęczeniu ("Zmęczony?").
Jeżeli reakcje kierowcy nie zmienią się, zostaje wyświetlony komunikat "Jesteś zmęczony" a następnie " Jesteś bardzo zmęczony, zatrzymaj się tak szybko jak to tylko możliwe" połączony z sygnałem ostrzegawczym.
Kamery śledzą też ruchy gałek ocznych i głowy kierowcy. W momencie kiedy kierowca przestanie zwracać uwagę na to, co dzieje się na drodze, czyli patrzeć w kierunku środkowej części przedniej szyby, system rozpoczyna mierzenie czasu. Jeśli oczy i głowa kierowcy nie powrócą do pozycji "przed siebie" w ciągu około dwóch sekund, w drżenie wprawione zostaje siedzisko fotela kierowcy. Wibracje zostają wyłączone, kiedy kierowca zwróci głowę i oczy w kierunku jazdy samochodu.
System DAWS jest jeszcze w fazie prób. Zamontowany w Saabie 9-3 Sport Combi będzie testowany przez grupę ochotników a dane przekazywane na serwer będą analizowane na Uniwersytecie w Linköping. Nie ma jeszcze informacji kiedy DAWS mógłby zostać wdrożony do produkcji, jednak można się go spodziewać za dwa, trzy lata na listach wyposażenia dodatkowego przyszłych modeli Saaba.
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?