Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nie na żywioł

(LM)
Nikt dokładnie nie zbadał, jak będą reagować z biokomponentami materiały, z których wykonano silniki

Dr hab. Andrzej Kulczycki, dyrektor Centralnego Laboratorium Naftowego w WarszawieBiopaliwo to paliwo z dodatkiem biokomponentu. W przypadku benzyny
do paliwa dodawany jest bioetanol, czyli odwodniony spirytus, lub eter.
Ten ostatni jest znacznie bezpieczniejszy w stosowaniu, ale też droższy,
korzystają z niego m.in. kraje Unii Europejskiej.

Różnica między eterem a bioetanolem polega na tym, że ten drugi jest
surowcem do produkcji pierwszego. 4,5 proc. bioetanolu w paliwie to równowartość
9 proc. eteru. Norma europejska dopuszcza w paliwie zawartość 15 proc.
eteru, jednak, jak pokazuje praktyka, zwykle nie przekracza się 2-3 proc.
Widać tutaj wyraźnie, jak bardzo proponowane przez nasz parlament rozwiązanie
odbiega od tego, co stosują inne kraje.
Konieczne odwadnianie
Konsekwencje tego posunięcia mogą być bardzo poważne. Przede wszystkim
bioetanol rozpuszcza wodę w paliwie. W zbiornikach na stacjach benzynowych
woda separuje się i osiada na dnie. Co jakiś czas zbiorniki powinny być
odwadniane. Zabieg ten niestety nie jest tani, dlatego też niektóre stacje
wykonują go bardzo rzadko. W momencie wlania do zbiornika biopaliwa, jeśli
wody będzie tam mało, to bioetanol ją rozpuści w benzynie - krótko mówiąc
odwodni zbiornik kosztem użytkownika.

Jazda na zawodnionym paliwie oczywiście odbije się na silniku. Trzeba
liczyć się z częstymi kłopotami z odpaleniem jednostki napędowej. Warto
tutaj jednak zaznaczyć, iż woda w takim paliwie nie zamarznie zimą, gdyż
nie pozwoli na to spirytus. W silniku, a zwłaszcza w jego układzie paliwowym
szybciej niż zwykle pojawi się korozja.

Sytuacja będzie wyglądać jeszcze gorzej, kiedy biopaliwo trafi do mocno
zawodnionego zbiornika. Bioetanol, który m.in. podnosi liczbę oktanową
paliwa, lepiej rozpuszcza się w wodzie niż w benzynie. W takim zbiorniku
bioetanol zostanie wchłonięty przez wodę, niejako "wyjęty" z benzyny. W
konsekwencji z dystrybutora nalejemy do baku "słabsze" paliwo. Na efekt
nie trzeba będzie długo czekać - silnik będzie miał mniejszą moc i znacznie
gorszą elastyczność. W sytuacji skrajnej, pod koniec zawartości zbiornika,
możemy zatankować wodę z bioetanolem, a na tym auto już na pewno nie pojedzie.

Pomijając kłopoty z dystrybucją na stacjach benzynowych, paliwa z wysoką
zawartością biokomponentów, mogą, delikatnie mówiąc, nie wpływać pozytywnie
na silniki. Alkohol reaguje z ołowiem, z którego wykonane są czasami np.
części baku. W efekcie powstaje galaretowaty osad zapychający filtr paliwa.
Podobnie rzecz się ma w przypadku kontaktu bioetanolu z częściami ocynkowanymi.
Różnego rodzaju uszczelki i przewody w silnikach naszych aut testowane
są na normalnym paliwie. Trudno przewidzieć, jak zachowają się one pod
wpływem bioetanolu - mogą np. popękać.
Bio dla diesla
Sytuacja jest jeszcze poważniejsza w przypadku diesli - tutaj biopaliwo
to mieszanka oleju napędowego i estrów. Te ostatnie rozpuszczają tworzywa
sztuczne, zatem elementy takie jak przewody paliwowe, czy filtry powinny
być specjalnie dobrane pod kątem biopaliw.

Estry są także mocno higroskopijne, pod wpływem wody rozpadają się
z wydzieleniem kwasu i alkoholu. Kwas w silniku tworzy środowisko wręcz
wymarzone dla rozwoju rdzy. Kolejna cecha estrów to skłonność do tworzenia
osadów, zapychających silnik.

Biopaliwa stosowane w jednostkach wysokoprężnych, wpływają na przyspieszenie
procesu starzenia się oleju silnikowego, który tym samym trzeba częściej
wymieniać. To oczywiście oznacza wzrost kosztów eksploatacji samochodów.

Szacuje się, iż do napędu aut poruszających się po polskich drogach
służy ponad tysiąc różnych silników. Niektóre są młodsze, inne starsze,
łączy je jednak to, że w większości przypadków nikt nie jest w stanie określić
wszystkich materiałów, jakie wykorzystano przy ich konstrukcji i czy materiały
te nie będą wchodzić w reakcje z biokomponentami zawartymi w paliwie.

Tak duża zawartość biokomponentów, jaką postuluje się wprowadzić do
paliw sprzedawanych w Polsce, w zachodnich krajach wykorzystywana jest
w programach pilotażowych na określonych rodzajach silników, poddawanych
regularnym kontrolom. U nas zaś całą operację próbuje się przeprowadzić
na żywioł. Nic dobrego z tego nie może wyniknąć. Biopaliwa same w sobie
nie są złym pomysłem, ale po całym tym zamieszaniu ludzie zapewne już zawsze
będą się do nich odnosić z niechęcią.
Alternatywa to gaz
Dariusz Kopacz, kierownik serwisu w fabrycznej stacji Daewoo w Katowicach;

Prawdę o biopaliwach poznamy dopiero, kiedy rozbierzemy kilka silników,
które przejechały na tego rodzaju paliwie po kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.
Sytuacja jest trochę podobna, jak w przypadku olejów; niektórzy rajdowcy
twierdzą, że syntetyki z mineralnymi można mieszać bez uszczerbku dla silnika,
tymczasem producenci samochodów kategorycznie zabraniają takich praktyk.

Jeśli okaże się, że biopaliwa są szkodliwe dla jednostek napędowych,
alternatywą - w przypadku motorów benzynowych - może okazać się montaż
instalacji gazowej. Gaz jest już sprawdzony i korzysta z niego mnóstwo
aut. Co prawda powoduje on minimalnie szybsze zużycie poszczególnych elementów
silnika, nie stanowi to jednak poważniejszego problemu.

Na razie, pomimo sporego zamieszania wokół biopaliw, nie odnotowaliśmy
w naszej stacji większej liczby chętnych do montażu instalacji. Może to
po części wynikać z faktu, iż wciąż słyszy się głosy, mówiące o rychłym
podniesieniu akcyzy na gaz. Gdyby do tego doszło, cena gazu nie będzie
zapewne już tak znacząco odbiegać od ceny benzyny.
Przeczytaj też:O
biopaliwach

| Biopaliwa
są w porządku

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty