„Nie” młodym na motocyklach?

Maciej Pobocha
Możliwe, że już w połowie przyszłego roku zmienią się przepisy dotyczące motocyklowego prawa jazdy. Na najmocniejsze jednoślady będą mogli siadać ci, którzy skończą 24 lata.

 

Na każde 100 wypadków z udziałem motocyklistów ginie 16 z nich. Ta zatrważająca statystyka jest jednym z powodów, dla których Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje przepisy zmieniające zasady egzaminów na motocyklowe prawo jazdy.

 

- Chcemy ograniczyć dostęp do najmocniejszych motocykli osobom nie mającym doświadczenia w prowadzeniu tego typu maszyn - mówi Tomasz Piętka z resortu infrastruktury. - Do szybkich motocykli dorywają się dzieciaki, które szkolą się na motocyklach o pojemności 250 cm3, potrafią nimi kręcić ósemki na placu manewrowym i spokojnie jeździć po mieście. Potem przesiadają się na ścigacze i wydaje im się, że bez problemu sobie z nimi poradzą. Efekty widać na drogach w postaci śmiertelnych wypadków. Mamy nadzieję, że podwyższenie granicy wieku na motocyklowe prawo jazdy zwiększy bezpieczeństwo.

Fot. BMW
Fot. BMW

 

Zmiana przepisów to także efekt unijnej dyrektywy, która przewiduje zmianę wieku, w jakim można wyrobić prawo jazdy na motocykl.

 

Nowością ma być też kategoria AM zastępująca obecną kartę motorowerową. Egzamin na prawko umożliwiające jazdę skuterami i motorowerami nie będzie się już odbywać w szkole, a w państwowych ośrodkach egzaminowania i zostanie poprzedzony profesjonalnym kursem obejmującym zajęcia teoretyczne i praktyczne.

 

Według wstępnych szacunków ustawa zmieniająca zasady zdobywania motocyklowego prawa jazdy ma szansę wejść w życie w połowie 2009 r. Tomasz Piętka zastrzega, że równie dobrze może to być początek roku 2010, bo Polska ma czas na modyfikację przepisów do końca 2013 r.

 

Zapisy powstającej ustawy mówią o czterech kategoriach prawa jazdy na jednoślady (obecnie dwie): AM, A1, A2 i A.

 

- Prawo jazdy AM zastąpi dzisiejszą kartę motorowerową. Pozwoli na jazdę skuterami i motorowerami z silnikami o pojemności do 50 cm3. Będzie je można zdobyć po ukończeniu 14 lat.

 

- Prawo jazdy kategorii A1 dotyczyć ma motocykli o pojemności silnika do 125 cm3, mocy nie przekraczającej 11 kW (15 KM) i stosunku mocy do masy 0,1 kW (0,136 KM) na 1 kg oraz trójkołowców z silnikami o mocy do 15 kW (20,4 KM). A1 będzie można uzyskać mając 16 lat.

 

- Prawo jazdy kategorii A2 ma objąć motocykle z silnikami o mocy do 35 kW (47,6 KM) i stosunku mocy do masy 0,2 kW (0,272 KM) na 1 kg. Aby je wyrobić trzeba będzie mieć ukończone 18 lat

 

- Prawo jazdy kategorii A pozwoli na jazdę wszystkimi motocyklami. Będzie je można zdobyć w wieku od 20 lat (w przypadku osób mających już prawo jazdy A2 i 2-letni staż) lub 24 lat (jeśli kandydat na motocyklistę nie ma A2).  

 

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

Andrzej Markowski, psycholog transportu

 

Pomysł na podniesienie wieku egzaminu na prawo jazdy dla motocyklistów wydaje się sensowny. Młodzi ludzie najczęściej nie są w stanie krytycznie ocenić swoich możliwości, spojrzeć z dystansem na podejmowane przez siebie działania, także te dotyczące jazdy. Mocne motocykle służą im nie do przemieszczania się z miejsca na miejsce, a dowartościowania się, udowodnienia sobie i innym, że są lepsi, bo są szybsi. Wraz z wiekiem nabieramy dystansu do samych siebie, a co za tym idzie, na drodze stajemy się mniej groźni dla innych.

 

Za zmianą przepisów dotyczących wieku powinna jednak pójść właściwa edukacja, dzięki której przyszły kierowca będzie znał swoje niedoskonałości i potrafił z nimi walczyć.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kraków: testy miniautobusu elektrycznego PEV6 marki King Long

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty