Nie czekaj, aż zdarzy się wypadek

Karol Majewski
Fot. Waldemar Wylęgalski
Fot. Waldemar Wylęgalski
27 - 28 października 2011 roku w Warszawie International Co-operation on Theories and Concepts in Traffic Safety (ICTCT) i Instytut Transportu Samochodowego (ITS) organizują 24 konferencję ICTCT pod tytułem: Traffic safety management. Tackling the problems in urban areas and at other hot spots. Tematem wiodącym konferencji będzie zarządzanie bezpieczeństwem ruchu drogowego.
Fot. Waldemar Wylęgalski
Fot. Waldemar Wylęgalski

Problematyka redukcji liczby wypadków drogowych i ich ofiar nabiera w ostatnich latach szczególnego znaczenia i zaczyna być traktowana przez najważniejsze instytucje międzynarodowe (ONZ, Światową Organizację Zdrowia, Bank Światowy, Komisję Europejską, czy Parlament Europejski) za wyznacznik sprawności państwa w zaspokajaniu podstawowych potrzeb ludzi: potrzeby bezpieczeństwa oraz prawa do ochrony życia i zdrowia.

Liczy się profesjonalizm

Rozpoczęcie realizacji programu ONZ pn. "Dekada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego", opublikowanie 4 Unijnego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego czy Raportu Parlamentu Europejskiego jednoznacznie wskazują, że coraz więcej krajów Europy i świata chce włączyć się w działania prewencyjne i jest zdeterminowanych w dążeniu do redukcji zagrożeń występujących w ruchu drogowym. W tym kontekście szczególnego znaczenia nabiera problem profesjonalnego przygotowania osób i instytucji, które chcą zmierzyć się z tym wyzwaniem, a także opracowania zestawów skutecznych i ekonomicznie opłacalnych rozwiązań prewencyjnych możliwych do wdrożenia.

Polska na szarym końcu

Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego od wielu lat stanowi w Polsce stały temat artykułów prasowych. Omawiane są najtragiczniejsze wypadki drogowe, dyskutowane ich przyczyny. Mniej uwagi poświęca się pytaniu, dlaczego Polska, szósty co do wielkości kraj w Unii Europejskiej, cały czas pozostaje w gronie krajów o największym zagrożeniu w ruchu drogowym. W ciągu ostatnich 9 lat Polska zredukowała liczbę ofiar śmiertelnych o 29 %, co oczywiście uznać należy za sukces, ale w tym samym czasie spadek liczby zabitych w wypadkach drogowych w Hiszpanie wyniósł 55 %, Francji - 51 %, w Niemczech - 48 %, w Wielkiej Brytanii - 46 %, a we Włoszech - 44 %. W efekcie w 2010 roku Polska znalazła się na trzecim miejscu od końca (razem z Bułgarią), jeżeli chodzi o zagrożenie mieszkańców w ruchu drogowym wyprzedzając jedynie Rumunię i Grecję.

Wiele więc wskazuje na to, że skuteczność działań prowadzonych w naszym kraju wyraźnie odbiega od tego, co robione jest w innych krajach unijnych. Nasze podejście do tych problemów wymaga pilnej zmiany, przed Polską stoi bowiem wyzwanie realizacji 4 Unijnego Programu Bezpieczeństwa ruchu drogowego i kolejnej 50 % redukcji liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych.

Grupy wysokiego ryzyka

Podczas konferencji ICTCT zaprezentowane zostaną wyniki najnowszych badań. Specjaliści z kilkunastu krajów świata przedstawią swoje doświadczenia przy opracowywaniu i wdrażaniu wielu rozwiązań prewencyjnych. Szczególna uwaga poświęcona zostanie problemom niechronionych użytkowników dróg i osób starszych, grupom ryzyka (np. osobom prowadzącym pojazdy po spożyciu alkoholu), ale także zagadnieniom za zakresu zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego. Przedstawione zostaną propozycje jak skutecznie prowadzić działania prewencyjne, na co zwracać uwagę podczas ich wdrażania jak oceniać efekty zrealizowanych przedsięwzięć.

Wzorem wielu poprzednich konferencji organizatorzy pozostawili także czas na dyskusję i swobodną wymianę doświadczeń. Wszystkie referaty i wystąpienia w dyskusji będą tłumaczone symultanicznie na język polski i angielski.

Ilona Buttler - Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS

Fot. arch. Ilony Buttler
Fot. arch. Ilony Buttler

Jesteśmy dumni, że dzięki współpracy z ICTCT udało nam się zaprosić do Warszawy tak wielu znanych specjalistów zajmujących się bezpieczeństwem ruchu drogowego, że program konferencji został tak skonstruowany, iż każdy będzie mógł znaleźć coś interesującego dla siebie. Bardzo bym chciała, aby jak najwięcej osób zainteresowanych ograniczaniem zagrożeń w ruchu drogowym, wzięło udział w naszym spotkaniu. W najbliższych latach Polskę i Warszawę czeka duże wyzwanie. Musimy się zastanowić, jak przeorganizować nasz system transportu drogowego, aby wszystkie grupy użytkowników dróg mogły z niego korzystać w sposób bezpieczny, aby radykalnie zmniejszyć liczbę osób, które na naszych drogach i ulicach tracą życie i zdrowie. Mam nadzieję, że Konferencja ICTCT będzie dobrym miejsce do rozpoczęcia tych prac.
Szczegółowy program konferencji oraz warunki uczestnictwa w tym spotkaniu zamieszczono na stronach internetowych pod adresem: www.its.waw.pl/ictct.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty