Wyjaśnia Piotr Wcisło, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Katowicach.
1. Przygotowanie do jazdy i ruszanie z miejsca
Najczęściej popełnianym błędem jest zbyt krótkie włączenie rozrusznika lub odwrotnie, zbyt długotrwałe. Zdający często też starają się uruchomić silnik przy włączonym biegu i niewciśniętym pedale sprzęgła. Przed niezamierzonym ruszeniem, gdyby bieg był włączony,

ratuje wciśnięty pedał sprzęgła.
Kolejnym błędem jest ruszanie z zaciągniętym hamulcem awaryjnym. Jeśli więc samochód nie chce ruszyć z miejsca albo z trudem toczy się, sprawdźmy, czy aby na pewno zwolniliśmy dźwignię hamulca ręcznego. Nie proponowałbym także ruszania "z piskiem opon". Podczas opadów atmosferycznych natomiast radzę włączyć wycieraczki.
2. Jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (łuk)
Kłopoty można mieć już przy próbie włączenia biegu wstecznego. Często zbyt długo trwa taka zmiana, choć powinna odbywać się automatycznie! Najczęściej popełnianym błędem jest najechanie na linię lub/i potrącenie pachołka. Powodem bywa zwykle odmienna zasada kierowania podczas cofania. Kiedy skręcamy kierownicą w prawo, przód samochodu przesuwa się w lewo, natomiast tył w prawo. Przy skręcaniu w lewo (kierownica w lewo) przód przesuwa się w prawo, a tył w lewo. Dlatego cofając, należy kontrolować nie tylko tył samochodu, ale i jego przód, by nie potrącić pachołka.
Niewskazane jest też gwałtowne zatrzymanie pojazdu przy zbliżaniu się do linii - niepotrzebne i niezgodne z przepisami, a poza tym może spowodować zgaśniecie silnika.
3. Parkowanie skośne (wjazd przodem wyjazd tyłem)
W wykonywaniu tego manewru należy pamiętać o prawidłowym włączaniu kierunkowskazów. Pamiętajmy, że należy sygnalizować zamiar wykonania manewru, a nie sygnalizować bezpośrednie przystąpienie do jego wykonania. Toteż błędem jest włączenie kierunkowskazu jednocześnie z rozpoczęciem manewru, włączenie na chwilę lub - co gorsza - niewłączanie wcale. Błędem jest również używanie niewłaściwych kierunkowskazów. Np. zamiast prawego lewy. W ruchu drogowym może to być poważne w skutkach, nie zapominajmy o tym. Czasem zdarza się, że wszystko idzie zgodnie z planem, ale zmuszeni jesteśmy dokonać skrętu kierownicą i kierunkowskaz samoczynnie się wyłącza. Wówczas zmuszeni jesteśmy włączyć go po raz wtóry. Jeśli nie jesteśmy pewni, czy kierunkowskaz sygnalizuje nasz skręt, spójrzmy na lampkę kontrolną. Nie ufajmy obserwacji dźwigni kierunkowskazów. ? oprac. pim
Plac manewrowy
Parkowanie skośne przy wjeździe przodem i wyjeździe tyłem
Co ma znaczenie?
- prawidłowe sygnalizowanie zmian kierunku jazdy
- niewyjeżdżanie poza określony obszar wjazdu, nienaruszanie linii i tyczek
- ustawienie pojazdu wewnątrz stanowiska (nie wymaga się tej samej odległości z prawej i lewej strony)
Jak to zrobić?
Piotr Wcisło, dyrektor WORD Katowice:
Podczas wykonywania tego manewru proponuję spróbować jazdy "na lewy pachołek" i na bieżąco dokonywać korekty. Natomiast przy wyjeździe polecam spokojną jazdę, baczne obserwowanie i kontrolowanie toru jazdy.
Jazda po prostej i łuku do przodu i do tyłu
Co ma znaczenie?
- płynna jazda do przodu, do tyłu
- nienajeżdżanie na linie
- zatrzymanie się przed końcem i początkiem pasa w odległości nie większej niż 0,4 m
Jak to zrobić?
Piotr Wcisło, dyrektor WORD Katowice:
W tym przypadku błędem jest często praktykowana "jazda na lusterkach". Polega ona na tym, że przyszły kierowca wycofuje się z łuku korzystając z lusterek. Ta metoda często okazuje się mało skuteczna. Proponowałbym spróbować obrócić się przez prawe ramię i jechać spoglądając przez tylną szybę. Zapewniam, że widoczność jest lepsza. Kobietom, które w tym momencie mogłyby się skarżyć, że są zbyt niskie i nie będą miały dobrej widoczności polecam… poduszkę. I zapewniam, że nie ma się czego wstydzić.

Remont drogi, chodnika i ścieżki rowerowej w Chorzelowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?