Naprawa szyby samochodowej. Jakie uszkodzenia da się naprawić?

Wojciech Frelichowski
Fot. NordGlass
Fot. NordGlass
Udostępnij:
Uszkodzenie szyby może się przydarzyć każdemu kierowcy. Okazuje się, że w nie każdym przypadku konieczna jest jej wymiana.
Fot. NordGlass
Fot. NordGlass

Kilka lat temu badanie na temat eksploatacji szyb samochodowych przeprowadził ośrodek Millward Brown SMG/KRC na zlecenie firmy NordGlass, największej polskiej sieci naprawy i wymiany szyb samochodowych. Wyniki pokazały, że 26 proc. kierowców jeździ z uszkodzonymi szybami, a 13 proc w ogóle nie zwraca uwagi na jej stan. Tymczasem ignorowanie uszkodzenia szyby to nie tylko potencjalne ograniczanie widoczności w czasie podróży. To również narażanie się na mandat, nawet w kwocie 250 zł.

Bez szlifowania

Po zimie może się zdarzyć, że przednia szyba w samochodzie jest zarysowana (efekt zdrapywania lodu z szyby i piasku sypanego przez piaskarki). Specjaliści nie polecają wówczas szlifowania szklanej powierzchni. Szlifowanie ma na celu minimalne usunięcie części materiału do momentu zniknięcia rysy.

Niestety, w tym miejscu szyba trwale zmienia swoją grubość. Działanie to skutkuje powstawaniem zniekształceń w polu widzenia kierowcy oraz tzw. refleksów, szczególnie niebezpiecznych w trakcie nocnej jazdy lub w słoneczny dzień. Co więcej, w wyniku szlifowania szyba czołowa może też być mniej odporna zarówno na wstrząsy i uderzenia, jak i ruchy karoserii w czasie jazdy. Zaś w razie kolizji drogowej osłabiona przez szlifowanie szyba pękając może rozbić się na drobne kawałki.

Rysy jednak można naprawić inaczej. Jeśli średnica uszkodzenia nie przekracza 22 mm, czyli ma średnicę pięciozłotowej monety i nie znajduje się minimum 10 mm od najbliższej krawędzi, ubytki można naprawić w specjalistycznym serwisie.

Proces naprawy

Jak przebiega proces naprawy szyby? Na przykład w serwisach NordGlass usługa polega na oczyszczeniu miejsca uszkodzenia, usunięciu zabrudzeń i wilgoci z uszkodzonego miejsca oraz wypełnieniu go specjalną żywicą, a następnie utwardzenie promieniami ultrafioletowymi. Na koniec następuje polerowanie powierzchni szyby.

W procesie naprawy szyb ważna jest również temperatura otoczenia. Dlatego np. zimą samochód powinien spędzić w pomieszczeniu serwisu na tyle dużo czasu, by temperatura szyby wyrównała się i ustabilizowała. Według producenta, w ten sposób można przywrócić do 95 proc. pierwotnej wytrzymałości szyby i zabezpieczyć ją przed dalszym pękaniem. Średnio czas naprawy trwa ok. 20 minut. Koszt takiej naprawy wynosi od 100 do 150 zł.

Jednak specjaliści podkreślają, że na efekt naprawy duże znaczenia ma czas, jaki upłynął od momentu uszkodzenia. Czym szybciej udamy się do serwisu po zauważeniu uszkodzenia, tym lepiej. Szyba nie kwalifikuje się do naprawy, jeśli pęknięcia znajdują się bezpośrednio w polu widzenia kierowcy. W samochodach osobowych jest to strefa o szerokości 22 cm zlokalizowana symetrycznie względem kolumny kierownicy, gdzie górną i dolną granicę wyznacza pole działania wycieraczek.

Rozwarstwienie szyby

Częstym powodem uszkodzenia szyby jest rozwarstwienie, tzw. delaminacja, czyli utrata spójności pomiędzy poszczególnymi warstwami składowymi szyby. Szyba czołowa odpowiada za około 30 proc. sztywności konstrukcyjnej nadwozia. Wpływ zmiennych sił odkształcających, środki chemiczne oraz różnice temperatury pomiędzy wnętrzem auta a jego otoczeniem zewnętrznym też wpływają na stan szyby.

Tymczasem rozwarstwienie osłabia spójność warstw szyby, a tym samym ogranicza widoczność oraz zmniejsza odporność na pęknięcia. Niestety, tak uszkodzony laminat nie nadaje się już do naprawy, a zdelaminowaną szybę należy wymienić zanim zacznie pękać. Tego typu uszkodzenia nie powinny mieć miejsca w przypadku, gdy szyba jest poprawnie zamontowana i gdy nie używa się agresywnych środków do mycia, które mogłyby wejść w reakcję z laminatem.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie