Naprawa auta z ubezpieczenia – gotówkowo czy bezgotówkowo?

Paweł Puzio
Udostępnij:
Decyzja o tym, w jaki sposób zostanie wypłacone odszkodowanie za uszkodzony w wypadku samochód, należy do kierowcy. Zależy od niej, czy pieniędzy od ubezpieczyciela wystarczy na naprawę auta.

Kierowca może wybrać między gotówkową i bezgotówkową likwidacją szkody. W przypadku tej pierwszej odszkodowanie jest wypłacane właścicielowi samochodu (np. z polisy OC sprawcy). Gdy kierowca zdecyduje się na formę bezgotówkową, jego auto jest naprawiane w warsztacie, który rozlicza się z towarzystwem ubezpieczeniowym. Oba sposoby wypłaty odszkodowania mają swoje wady i zalety.

Rozliczenie gotówkowe
Jest ono nazywane także metodą kosztorysową, bo wysokość odszkodowania jest wyznaczana w oparciu o kosztorys planowanych napraw. Likwidatorzy szkód z towarzystw ubezpieczeniowych zachęcają kierowców do korzystania z gotówkowej metody rozliczenia.

– Rozliczenie kosztorysowe to minimum formalności i najkrótszy czas od chwili zgłoszenia szkody do wypłaty odszkodowania – podkreśla Marcin Basiuk, dyrektor Departamentu Strategii Likwidacji Szkód TUiR WARTA.
Sprawy załatwiane są szybko, bo wysokość odszkodowania w wielu przypadkach jest ustalana podczas rozmowy telefonicznej z likwidatorem. Na kierowcą czyhają jednak pewne pułapki. Pierwszą jest VAT.

– Zawsze trzeba sprawdzić czy wycena według kosztorysu, przedstawiona przez ubezpieczyciela, zawiera także podatek VAT na części zamienne i usługi – radzi Waldemar Czerniak z Polskiego Związku Motorowego. Niektórzy ubezpieczyciele koszt podatku przerzucają na kierowcę. Drugą pułapką mogą się okazać ceny części zamiennych i robocizny, które podano w wycenie szkody. Kierowca musi przypilnować, żeby wyliczono je w oparciu o cennik autoryzowanej stacji obsługi, a nie niezależnego warsztatu, który ma umowę z ubezpieczycielem. – Koszty usługi w ASO i oryginalnych części są zawsze wyższe – dodaje Czerniak.

Zaletą metody kosztorysowej jest bardzo krótki czas likwidacji szkody, w wielu przypadkach wynoszący od 3 do 7 dni. Co ważne, gdy dojdzie do sporu z ubezpieczycielem dotyczącego wysokości odszkodowania wyliczonego metodą kosztorysową, przyjęcie od niego pieniędzy (tzw. kwoty bezspornej) nie zamyka drogi do dalszego dochodzenia swoich praw. Z gotówkowej formy rozliczeń korzystają zazwyczaj właściciele starszych pojazdów. - Po prostu, na stłuczce można zarobić, wykorzystując tanie zamienniki i usługi zaprzyjaźnionych mechaników – mówi Czerniak z PZM.

Rozliczenie bezgotówkowe
Ta forma wypłaty odszkodowania jest bardzo wygodna dla kierowcy. Musi tylko znaleźć warsztat, który ma umowę z towarzystwem ubezpieczeniowym. – Samochód trafia do warsztatu, który rozlicza się z ubezpieczycielem. Kierowca po sprawie odbiera naprawione auto – wyjaśnia Andrzej Pliszka z lubelskiego ASO Seata – firmy Euro Marketing.

Zalety tej formy likwidacji szkody są oczywiste – właściciel auta nie angażuje swojej gotówki, w większości przypadków nie musi się także martwić, czy kwota obliczona przez ubezpieczyciela pokryje koszty naprawy. Jest tak zwłaszcza, gdy odszkodowanie jest wypłacane z polisy OC sprawy. W przypadku, gdy korzystamy z naszego autocasco, trzeba uważać. W umowie z ubezpieczycielem może być zapis dotyczący amortyzacji samochodu, który obejmuje polisa. Wtedy odszkodowanie jest zmniejsza o określony procent wartości części, które będą wymieniane. – W tym przypadku ustalone odszkodowanie może nie wystarczyć na naprawę w najdroższym warsztacie na lokalnym rynku, ale w innym jak najbardziej tak – tłumaczy Marcin Basiuk.

Co wybrać?
Jeżeli jest to samochód w miarę nowy, maksymalnie pięcioletni i będzie naprawiany z OC sprawcy, lepiej wybrać bezgotówkową formę likwidacji szkody. Jeżeli jest to auto starsze, warto się zastanowić na formą kosztorysową i skorzystanie z solidnych zamienników oraz warsztatu niezależnego. Przed decyzją, gdzie i na jakich zasadach będziemy naprawiać auto, warto ceny w kilku serwisach, niekoniecznie autoryzowanych. Jest to szczególnie ważne przy kosztorysowej metodzie likwidacji szkody. Zawsze można też poprosić o pomoc w wyborze serwisu likwidatora z towarzystwa ubezpieczeniowego.

Lubimy gotówkę
Ponad 70 proc. likwidowanych szkód odbywa się w oparciu o rozliczenie kosztorysowe, tj. na podstawie wyceny kosztów naprawy pojazdu sporządzonej przez ubezpieczyciela. Są to szkody rozliczane gotówkowo – wypłata na konto lub w kasie.

Andrzej Plisza, ASO Seat – Euro Marketing
– W przypadku likwidacji szkód w nowych aut z polisy OC sprawcy, większość kierowców decyduje się na rozliczenie bezgotówkowe. Jest to wygodna i bezpieczna forma naprawy samochodu. Oryginalne części stosujemy nawet w ośmioletnich samochodach.

Waldemar Czerniak, Polski Związek Motorowy
– Odrębną kwestią jest sposób ustalenia wysokości odszkodowania. Ustalenie to może następować na drodze wyceny kosztów naprawy samochodu sporządzonej przez rzeczoznawcę lub w oparciu o faktury za wykonane usługi. W przypadku szkody całkowitej stosowana jest metoda różnicowa, określającą wartość rynkową auta przed szkodą z jego wartością po szkodzie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie