Naprawa auta. Czy wizyta u mechanika będzie droższa?

Mariusz Michalak
Fot. Janusz Wójtowicz
Fot. Janusz Wójtowicz
Udostępnij:
Zmiany w prawie miały dotknąć nie tylko posiadaczy aut, ale także właścicieli niezależnych warsztatów samochodowych. Chodzi o usunięcie portu OBD.

Prace nad rozporządzeniem trwały dwa lata, a dotyczyło ono zarówno homologacji jak i napraw oraz utrzymania pojazdu. Najwięcej wątpliwości wzbudzał brak zapisu o dostępie do informacji dotyczących napraw i konserwacji pojazdów. Chodzi o tzw. port OBD.

Dzięki portowi OBD mechanik ma możliwość sprawdzenia komunikatów o błędach w samochodzie. Wystarczy podłączyć komputer do auta, aby uzyskać informacje o błędach. Eksperci przekonują, że możliwości technologiczne są dziś zdecydowanie większe niż w 2003 roku, gdy gniazdo OBD stało się standardem we wszystkich typach samochodów osobowych, a pojazdy coraz częściej korzystają ze stałego łącza internetowego.

Jeśli zmiany weszłyby w życie, niezależne warsztaty straciłyby możliwość samodzielnego diagnozowania usterek przy pomocy testerów diagnostycznych. Kierowcy z poważniejszą usterką musieliby zgłosić się do autoryzowanego serwisu, co wiąże się z wyższymi kosztami.

Parlament Europejski przyjął rozporządzenie gwarantujące prawo wyboru kierowców w zakresie tego, gdzie będą oni mogli naprawiać swoje samochody. Gniazdo OBD, za pomocą którego niezależne warsztaty mają możliwość komunikacji z pojazdem i dokonania precyzyjnej diagnostyki pozostanie w obowiązkowym wyposażeniu nowo produkowanych samochodów. Dla kierowców rozporządzenie w tej wersji oznacza możliwość swobodnego wyboru gdzie chcą naprawiać auto oraz gwarancję, że nie zapłacą więcej jak mogłoby to się stać po usunięciu portu OBD.

Zobacz także: Jak dbać o opony?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie