Nanoszenie znaków numeru VIN

Krzysztof Przybysz
Fot. Ryszard Polit: Numer identyfikacyjny VIN widoczny za przednią szybą.
Fot. Ryszard Polit: Numer identyfikacyjny VIN widoczny za przednią szybą.

Numer identyfikacyjny VIN jest umieszczony w charakterystycznych miejscach, typowych dla danego producenta czy modelu. Różne są również metody nanoszenia tego numeru.
 

 

Opisane niżej metody znakowania pojazdów numerem VIN dotyczą sytuacji, gdy oznakowanie to umieszczane jest bezpośrednio na ramie lub nadwoziu samonośnym albo na części tego nadwozia nie dającej się łatwo usuwać lub wymieniać. We współcześnie produkowanych pojazdach nanoszenie oznakowań odbywa się zazwyczaj w sposób zautomatyzowany, zapewniający dużą powtarzalność położenia, układu jak i kroju poszczególnych znaków tworzących numer VIN. Dotyczy to również oznakowania widniejącego na tabliczkach znamionowych czy też stanowiącego oznakowanie silników. Znakowanie odręczne stosowane jest w zasadzie przez producentów wykonujących krótkie serie nadwozi.

Fot. Ryszard Polit: Numer identyfikacyjny VIN widoczny za przednią szybą.
Fot. Ryszard Polit: Numer identyfikacyjny VIN widoczny za przednią szybą.

 

Metody znakowania

 

Najbardziej popularną metodą nanoszenia oznakowań jest ich nabijanie za pomocą znakowników lub numeratorów. Operacja ta zazwyczaj wykonywana jest przed lakierowaniem nadwozia (ramy), co zapewnia pełną ochronę naniesionego oznakowania przed korozją. Nabijanie numerów ma zastosowanie zarówno przy znakowaniu blach nadwozi samonośnych jak i ram.

Wykonywane jest zasadniczo dwoma technikami z zastosowaniem narzędzia zapewniającego odbicie znaków w całości lub jako szeregu punktów tworzących zarys znaków.

 

Pierwsza odmiana stosowana jest najczęściej, daje dokładne odwzorowanie i zapewnia dobrą czytelność i trwałość oznakowania. Ma jednak pewne niedogodności, wymaga bowiem kompletu indywidualnych znaczników i jest stosunkowo kłopotliwa w automatyzacji.

Nanoszenie punktowe jest zdecydowanie mniej kłopotliwe w stosowaniu i może być łatwo zautomatyzowane. Utworzony tym sposobem obraz znaków ma nie zawsze dostatecznie czytelną postać. Zjawisko to miało miejsce w początkowym okresie wprowadzania  tej metody, kiedy obok mechanicznego nacisku stosowano tzw. wypalanie elektroiskrowe. Współcześnie wykonywane oznaczenia punktowe posiadają wysoką precyzję, jednak muszą być zabezpieczane antykorozyjnie ponieważ wykonywane są po lakierowaniu nadwozia.

 

Znakowanie metodą rytowania jest najnowszą technologią stosowaną w tym procesie. Metoda  ta daje czytelne oznakowanie, jednak z powodu stosowania jej po lakierowaniu, wymaga zabezpieczania antykorozyjnego.

Fot. Ryszard Polit: Numer VIN umieszczony na tabliczce znamionowej.
Fot. Ryszard Polit: Numer VIN umieszczony na tabliczce znamionowej.

 

Inną metodą jest wytłaczanie oznakowania od spodniej strony tak, że jest ono wypukłe w stronę obserwatora. Oznakowanie takie nanosi się tylko na elementy wykonane z blach karoseryjnych. Oznakowanie tłoczone wykonywane jest przed lakierowaniem blach nadwozia. Obecnie ta metoda znakowania ma najszersze zastosowanie do sporządzania tabliczek znamionowych.

 

Pozostałe metody to wypalanie otworów wiązką laserową oraz wycinanie. Pierwszą z nich przejściowo stosował Mercedes-Benz, wycinanie zaś ma znaczenie historyczne i stosowane było do tabliczek produkcyjnych.

 

Jako ciekawostkę przytoczyć można oryginalny, elektroiskrowy sposób znakowania samochodów marki Polonez. Wykonane po lakierowaniu nadwozia oznakowanie ma czytelną postać i jest zabezpieczone folią samoprzylepną.

 

Pole numerowe

 

Miejsce umieszczenia oznakowania, zwane polem numerowym, bywa często zaznaczone przez przetłoczenie blach, a w istniejących ewentualnie osłonach, np. dywanikach, tworzone są "okienka" umożliwiające do niego dostęp.

 

W samochodach osobowych oznakowanie VIN najczęściej umieszcza się w:

 

- w komorze silnika: na prawym wzmocnieniu bocznym, w pobliżu osadzenia gniazda prawego amortyzatora, z prawej strony na przegrodzie komory wlotu powietrza, na górnej poprzeczce wzmocnienia czołowego,

- w kabinie: na podłodze w okolicy przedniego prawego fotela, na prawym środkowym lub  prawym przednim słupku,

- w bagażniku na podłodze z prawej strony.

 

W furgonach numery te znajdują się na:

- prawym nadkolu,

- prawej podłużnicy w pobliżu przedniego prawego koła,

- na prawym stopniu kabiny,

- na podłodze przy prawym fotelu,

- na prawym przednim słupku.

 

Pojazdy terenowe o konstrukcji ramowej mają numery VIN nabite na tym elemencie po prawej stronie w części przedniej, przed prawym przednim kołem, za nim po środku, przed tylnym prawym kołem lub za nim.

 

 

Word

Manufacturing

Identifier

WMI

Vehicle

Descriptor

Section

VDS

Vehicle

Indicator

Section

VIS

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

B

B

B

B

B

B

B

B

B

B

B

B

B

N

N

N

N

Światowy

kod

identyfikujący

producenta

Człon

określający

pojazd

Liczba

kon-

trolna

Model

roku

Zakład

monta-

żowy

Numer seryjny pojazdu

Część

określająca

producenta

do 500

pojazdów

rocznie

 

Człon wyróżniający pojazd

 

N - cyfra

B - cyfra lub litera

 

Źródło: Centrum Badań Identyfikacyjnych (CEBID)

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty