Najważniejsze obroty

Aureliusz Mikos
Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha
Udostępnij:
W standardowym wyposażeniu nowych samochodów coraz częściej znajduje się obrotomierz. Wielu kierowców jednak rzadko korzysta z jego wskazań.

Dzięki obrotomierzowi kierowca może optymalnie wykorzystywać osiągi pojazdu. Silniki spalinowe charakteryzują się tym, że tylko w pewnym zakresie obrotów pracują najbardziej efektywnie. W niemal każdym silniku ma on inną wielkość, ale można uogólnić, że jest to zakres między obrotami, przy których jednostka osiąga maksymalny moment obrotowy, a obrotami Fot. M.Pobocha
mocy maksymalnej. W takim przedziale występuje najmniejsze zużycie paliwa w stosunku do rozwijanej mocy oraz najmniejsze obciążenie mechaniczne ruchomych części.

 
Jeżeli np. dodamy mocno gazu i silnik osiągnie obroty większe niż te, których zakres jest najbardziej efektywny, to zwiększy się zużycie paliwa, silnik bardziej się będzie zużywał, ale na pewno nie poprawi się osiągów samochodu. Z kolei przy prędkościach obrotowych poniżej dolnej granicy tego zakresu, być może zużycie paliwa będzie nieco mniejsze, ale odbije się to na trwałości silnika.

 

Jakie obroty w samochodzie są najbardziej wskazane kierowca może się dowiedzieć z instrukcji obsługi. Tam należy znaleźć dane, jaki jest maksymalny moment obrotowy i przy jakich obrotach samochód osiąga moc maksymalną.

 

Utarło się przekonanie, że im większą moc maksymalną rozwija silnik, tym samochód jest lepszy.  W istocie tak nie jest. Należy pamiętać, że trudno porównuje się silniki, ponieważ są one wpisane w układ napędowy auta. Może więc mniej istotne jest, czy silnik jednego samochodu ma moc większą o 10 KM od drugiego, lecz ważniejsze jest, jaka moc jest dostępna w zakresie obrotów, w którym zwykle pracuje silnik i jakim momentem obrotowym wtedy dysponuje. Należy podkreślić, że siła napędowa na kołach zależy między innymi od wartości momentu obrotowego. Im moment jest wyższy, a kształt krzywej (mocy i momentu obrotowego w funkcji prędkości obrotowej silnika) bardziej płaski w szerokim zakresie obrotów, tym silnik jest elastyczniejszy. Umożliwia to jazdę na konkretnym biegu w dużym zakresie prędkości bez szarpania i konieczności częstej zmiany biegów.

 

Dla kierującego ważna jest więc prędkość wału korbowego, przy której moment obrotowy osiąga taką wartość, że umożliwia zmianę biegu na wyższy. Są silniki, w szczególności wielozaworowe, które trzeba kręcić do 4500 obr./min, w innych można zmieniać bieg już przy 2500obr./min, a silnik będzie przyspieszać. W drugim przypadku silnik ma zdecydowanie wyższy moment przy niskich obrotach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie