Najszybszy na świecie!

(mp)
Fot. Shelby Supercars
Fot. Shelby Supercars
Nie Bugatti Veyron, nie Koenigsegg CCR, a SSC Ultimate Aero Twin Turbo jest najszybszym na świecie seryjnie produkowanym samochodem.

Podczas testu na jednej z amerykańskich autostrad auto osiągnęło średnią prędkość 411,76 km/h.

 

Próbę przeprowadzono pod okiem specjalistów z Księgi Rekordów Guinnesa. SSC Ultimate Aero Twin Turbo musiał przejechać jak najszybciej zaplanowany odcinek, po czym w ciągu godziny

Fot. Shelby Supercars
Fot. Shelby Supercars

pokonać go ponownie. Za rekordowy wynik uznawano średnią z osiągniętych prędkości.

 

Podczas pierwszej części testu pojazd rozpędził się do 413,83 km/h, a w drugiej do 409,71 km/h co dało ostateczny wynik 411,76 km/h.

 

To o 19,04 km/h więcej od dotychczasowego rekordu świata należącego do Koenigsegga CCR i o 5 km/h szybciej od nieoficjalnego wyniku Bugatti Veyrona. Teoretycznie możliwości pojazdu są jeszcze większe. W superdogodnych warunkach np. tunelu aerodynamicznym, mógłby się on rozpędzić do…439 km/h!

 

Pierwsza setka pojawia się na liczniku Ultimate Aero Twin Turbo po ok. 2,8 sekundy. Na pokonanie dystansu 1/4 mili pojazd potrzebuje 9,9 sekundy, osiągając przy okazji prędkość 232 km/h. Tak wysokie osiągi udało się uzyskać nie tylko dzięki supermocnej jednostce napędowej. Nie bez

Fot. Shelby Supercars
Fot. Shelby Supercars

znaczenia jest stosunkowo niska masa pojazdu (1247 kg) uzyskana m.in. dzięki zastosowaniu do budowy nadwozia ultralekkich materiałów kompozytowych i z włókna węglowego.

 

Produkowany przez firmę Shelby Supercars model Ultimate Aero Twin Turbo napędza centralnie umieszczony benzynowy silnik V8 rozwijający maksymalną moc 1183 KM. To zresztą także światowy rekord, jeśli chodzi o moc jednostki napędowej w seryjnie produkowanym samochodzie. Wartość maksymalnego momentu obrotowego wynosi 1484 Nm.

 

Doładowany dwiema turbosprężarkami silnik ma bezpośredni, sekwencyjny wtrysk paliwa, a producent przewiduje do jego zasilania 91-oktanową benzynę. Napęd przekazywany jest na tylne koła z wykorzystaniem 6-stopniowej skrzyni biegów.

Fot. Shelby Supercars
Fot. Shelby Supercars

 

W układzie hamulcowym zastosowano z przodu 14-calowe, wentylowane tarcze z 8-tłoczkowymi zaciskami. Z tyłu tarcze mają także średnicę 14 cali, ale 6-tłoczkowe zaciski. Na zatrzymanie z prędkości 100 km/h SSC Ultimate Aero Twin Turbo potrzebuje ok. 32 m.

 

Obręcze kół w rozmiarze 19 cali z przodu i 20 cali z tyłu "obuto" w opony Michelin Pilot Sport PS2 przeznaczone do samochodów o najbardziej ekstremalnych osiągach.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

benzynowy

Pojemność skokowa (cm3)

6345

Moc (KM) przy obr./min

1183/6950

Maksymalny moment

obrotowy (Nm) przy obr./min

1484/6150

 

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

ok. 2,8

Prędkość maksymalna (km/h)

ok. 414 km/h

Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km)

brak danych

Długość x szerokość x wysokość (cm)

447,5 x 210,0 x 109,2

Pojemność bagażnika (l)

73,6

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie