Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Najpopularniejsze samochody w Polsce. Te auta kupują Polacy

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
W listopadzie 2022 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 26,84%. Udział firm osiągnął poziom 73,16%.
W listopadzie 2022 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 26,84%. Udział firm osiągnął poziom 73,16%. Arkadiusz Wojtasiewicz
Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w listopadzie 2022 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była również wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (października 2022 roku).

Rynek samochodów o DMC do 3,5T

To trzeci z rzędu wzrost wyników miesięcznych po czternastu miesiącach spadku sprzedaży r/r.  Skąd tak dobry wynik przy ciągle obserwowanych wzrostach cen, szalejącej inflacji i niepewnej sytuacji gospodarczej?

- Przyspieszenie dostaw aut zakupionych we wcześniejszych miesiącach to jeden z czynników obserwowanych wzrostów. Na pewno producenci zdecydowanie lepiej radzą sobie dziś w kwestii dostaw komponentów, dzięki czemu są w stanie przyspieszyć przekazanie klientom aut wcześniej zamówionych. Problemem jest utrzymujący się wzrost cen, który już wyhamował popyt i którego efektem może być dalszy spadek sprzedaży w przyszłym roku - informuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR.

Poziom niepewności na rynku jest duży. Na razie przeważa raczej pesymizm, a to oznacza, że w przewidywaniach naszych i producentów widzimy raczej spadki, a nie wzrosty.

Prognoza IBRM SAMAR na 2023 rok zakłada rejestrację 410 tys. samochodów osobowych oraz 59 tys. dostawczych o DMC do 3,5 tony. 

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w listopadzie 2022 roku zarejestrowano w Polsce 39 719 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 4,67% (+1 773 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 7,36% (+2 722 szt.) więcej niż w październiku 2022 roku. Dane skumulowane (439 382 szt.) wykazują spadek sprzedaży w 2022 roku o 7,88% (-37 571 szt.).

Cztery marki z pierwszych dziesięciu zanotowały więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost odnotował Mercedes – o 6,70%. Największy spadek liczby rejestracji zanotował Volkswagen, o 11,39%.

Jakie nowe samochody kupują Polacy?

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w listopadzie 2022 r. zarejestrowano w Polsce 34 196 samochodów osobowych, o 7,03% (+2 246 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 6,86% (+2 195 szt.) więcej niż w październiku 2022 r. Dotychczas w 2022 roku zarejestrowano w Polsce 382 893 samochody osobowe, o 6,73% mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (-27 622 szt.).

Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców, sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dot. polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe oraz minibusy) Polska zakończyła październik 2022 roku na 6. pozycji wśród 30 rynków Europy (ostatnie dostępne dane). Cieniem na rezultatach kładzie się pozycja naszego kraju w rankingu opracowanym na bazie tzw. wskaźnika chłonności rynku. 

Spojrzenie na rynek z tej perspektywy znacząco zmienia ocenę sytuacji na rynku. Wartość wskaźnika na poziomie 91 szt., plasuje Polskę dopiero na 24. pozycji pośród 30 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in.: Estonia (128 samochodów na 10 000 mieszkańców), Czechy (156 szt. na 10 000 mieszkańców) oraz Słowenia (202 szt. na 10 000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów UE wyniósł we październiku 2022 roku (ostatnie dostępne dane) 185 zarejestrowanych samochodów na 10 000 mieszkańców. 

W listopadzie 2022 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 26,84%. Udział firm osiągnął poziom 73,16%. 

W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 25 017 aut. Udział klientów firmowych w 2022 roku wyniósł dotychczas 70,84%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.

Cztery z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowały wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2022 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Mercedes o 9,43%, największy spadek zanotował Opel, o 35,61%. 

Nowy samochód. Kto liderem rynku?

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2022 roku klienci kupili i zarejestrowali 66 887 aut tej marki, o 1,28% mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 17,47%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 37 442 szt., o 10,68% mniej niż w 2021 roku. Udział marki wyniósł 9,78%. Na trzecim miejscu uplasowała się KIA. Klienci koreańskiego producenta zarejestrowali w 2022 roku 31 468 samochodów, o 3,90% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,22%. Na czwartej pozycji był Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 28 217 szt., o 10,16% mniej niż w 2021 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,37%. Na piątej pozycji jest Hyundai. W 2022 r. zarejestrowano 24 998 aut tej marki, o 0,50% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku. Udział marki w rynku wyniósł 6,53%. 

Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2022 roku jest dotychczas Toyota Corolla (19 600 szt.; -1,84% r/r), za którą uplasowała się Toyota Yaris (11 080 szt.; -17,79% r/r) oraz KIA Sportage (10 515 szt. +39,66% r/r), następnie Dacia Duster (10 037 szt.;-10,40% r/r), a za nią Skoda Octavia (9 912 szt.;-18,17% r/r).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Dacia Duster (4 928 szt.;-4,85%), na drugim miejscu - Toyota Yaris Cross (4 805 szt.; +1 748,08%), na trzecim - Kia Sportage (4 785 szt.;+33,03%), na czwartym – Toyota Yaris (4 747 szt.; -15,53%), a na piątym – Hyundai Tucson (3 400 szt.-3,98%).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (17 031 szt.; +4,99%). Na drugim miejscu jest Skoda Octavia (8 757 szt.; -17,36%), na trzecim Hyundai i30 (7 339 szt.; +27,81%), czwartym – Toyota RAV4 (6 384 szt.; -13,90%), a na piątym – Toyota Yaris (6 333 szt.; -19,40%). 
Źródło: IBRM Samar

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty