Cena, moc silnika i marka – to najważniejsze parametry brane przez Polaków pod uwagę przy kupnie samochodu. Na dalszych pozycjach plasują się wygoda wnętrza, obecność klimatyzacji oraz komfort siedzenia – wynika z raportu „Komfort jazdy” przeprowadzonego na zlecenie Kongsberg Automotive Pruszków. Badanie „L’Observatoire Cetelem” wykonane na potrzeby BNP Paribas Personal Finance wskazuje z kolei, że nienasycenie rynku nowymi autami, skłonność do zakupu pojazdów z wyższych segmentów oraz rosnąca zamożność Polaków sprawiają, że aż 62 proc. zmotoryzowanych jest skłonnych wydać oszczędności na zakup atrakcyjnego samochodu. To więcej niż w Belgii, Niemczech, Hiszpanii, Francji, Włoszech, Portugalii, Wielkiej Brytanii, Japonii, Stanach Zjednoczonych, Brazylii, Chinach, Meksyku, Turcji czy Republice Południowej Afryki. A co z konkretnymi modelami? Które nowe auta są hitami naszego rynku? Sprawdziliśmy to korzystając z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Królowa jest tylko jedna
Gdyby wziąć pod uwagę tylko trzy czołowe miejsca w rankingach sprzedaży z minionych 10 lat (2007-2016), to najczęściej zajmowały je Skoda Fabia (9 razy) i Octavia (9) oraz Opel Astra (7). Po jednym razie na podium znalazły się Ford Focus i Volkswagen Golf. Pierwsza pozycja w ciągu dekady aż 8-krotnie przypadała w udziale Octavii, przy czym po raz ostatni dała się ona zdetronizować w… 2008 r. – wyprzedziły ją wówczas Astra i Fabia. W sumie kompaktową Skodę sprzedano w liczbie 148 223 egzemplarzy. Gdyby dodać do tego wynik z pierwszego półrocza 2017 r., Octavia przekracza magiczne 150 tys. sztuk (konkretnie 158 076). Jeśli chodzi o przedstawicieli poszczególnych marek, to od 2007 do 2016 r. włącznie w Top20 najchętniej kupowanych nowych aut osobowych najczęściej znajdowały się Toyoty (30), Skody (27) i Ople (25).
2017 rokiem…
Ciekawie prezentują się dane za rok 2017, a konkretnie pierwszą jego połowę. Od stycznia do końca czerwca najwięcej sprzedano Skód Octavii, Fabii i Opli Astra. Ale jeśli weźmiemy pod uwagę rejestracje nowych samochodów osobowych na klientów indywidualnych, to okazuje się, że prym wiedzie Astra przed Toyotą Yaris i Skodą Fabią. Octavia jest dopiero na… 9. miejscu. Czeski kompakt kochają za to firmy. W zestawieniu rejestracji aut na REGON, Octavia przoduje przed Fabią i Volkswagenem Golfem.
Zobacz także: Skoda Octavia w naszym teście
Polecamy: Co oferuje Kia Picanto?
Małe się nie sprzedają

Fot. Tomasz Bolt
A co z poszczególnymi segmentami? Wyraźnie spada zainteresowanie autami najmniejszymi, które w okresie I-VI 2017 r. znalazły 6988 nowych właścicieli (-14,9 proc.), przy czym liderem jest Toyota Aygo. W klasie samochodów miejskich (43 584 szt., +16,8 proc.) prym wiedzie Skoda fabia, a wśród kompaktów (72 904 szt., + 16,1 proc.) Skoda Octavia. Segment D z wynikiem 23 671 sprzedanych aut jest stabilny (+3,1 proc.) z wyraźną supremacją Volkswagena Passata. Doskonale sprzedają się natomiast pojazdy klasy średniej-wyższej, czyli E – 4336 sztuki i wzrost na poziomie 203 proc. jest imponujący. Pierwsze miejsce w gronie tego rodzaju aut przypada BMW serii 5. Niewielkie spadki notują natomiast samochody luksusowe (871 szt., -2,9 proc.), w których łeb w łeb idą BMW serii 7 i Mercedes klasy S. Więcej rejestrowanych jest aut sportowych i kabrioletów (962 szt., +21,3 proc.), m.in. za sprawą sprowadzanego z zagranicy Forda Mustanga. Mocno trzymają się małe i średnie SUV-y i crossovery (62 474 szt., +28,8 proc.), w których pierwsze miejsce w rankingu należy do Dacii Dustrer. Duże SUV-y i crossovery też są na plusie (5095 szt., +6,6 proc.), a o palmę pierwszeństwa rywalizują zaciekle Audi Q7 i BMW X5. Wzrosty notują też małe i średnie vany (14 211 szt., +12,9 proc.) z zostawiającym rywali daleko z tyłu Volkswagenem Golfem Sportsvanem. Ponarzekać za to mogą sprzedawcy dużych vanów – ich sprzedaż (1684 szt.) spadła o 12,3 proc.
Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) pytany, jakie czynniki wpływają na rankingi sprzedaży modeli, wskazuje na pragmatyzm Polaków oraz zmieniające się oczekiwania klientów i modę. „Doskonałym przykładem dwóch ostatnich motywacji są SUV-y i crossovery, z podwyższonym nadwoziem, większym prześwitem i stosunkowo przestronnym wnętrzem. Stanowią odpowiedź na bardziej aktywny tryb życia, z którym wiążą się liczniejsze wyjazdy za miasto, na łono natury, i dlatego cieszą się powodzeniem. Podobnie jest z samochodami o nadwoziu łączącym cechy sedana i hatchbacka, ze sporą przestrzenią bagażową i opcją otwierania klapy bagażnika z tylną szybą, co ułatwia pakowanie się” – mówi Jakub Faryś.
2007 | ||
Poz. | Model | Liczba rej. |
1. | Skoda Fabia | 14 667 |
2. | Opel Astra | 13 631 |
3. | Skoda Octavia | 11 930 |
4. | Toyota Yaris | 10 181 |
5. | Ford Focus | 10 021 |
6. | Fiat Punto | 7 835 |
7. | Fiat Panda | 7 407 |
8. | Volkswagen Passat | 6 761 |
9. | Opel Corsa | 6 539 |
10. | Honda Civic | 6 041 |
11. | Toyota Corolla | 5 829 |
12. | Kia Cee'd | 5 150 |
13. | Toyota Auris | 5 124 |
14. | Renault Clio | 5 013 |
15. | Volkswagen Golf | 4 701 |
16. | Toyota Avensis | 4 700 |
17. | Peugeot 207 | 4 635 |
18. | Peugeot 307 | 3 909 |
19. | Renault Megane | 3 885 |
20. | Volkswagen Polo | 3 833 |
2008 | ||
Poz. | Model | Liczba rej. |
1. | Opel Astra | 14 888 |
2. | Skoda Fabia | 14 581 |
3. | Skoda Octavia | 14 272 |
4. | Toyota Yaris | 11 752 |
5. | Ford Focus | 11 133 |
6. | Fiat Punto | 8 417 |
7. | Toyota Auris | 7 242 |
8. | Renault Clio | 7 230 |
9. | Volkswagen Passat | 6 976 |
10. | Opel Corsa | 6 966 |
11. | Volkswagen Golf | 6 940 |
12. | Honda Civic | 6 879 |
13. | Ford Mondeo | 6 287 |
14. | Kia Cee'd | 6 081 |
15. | Fiat Panda | 6 039 |
16. | Volkswagen Polo | 5 192 |
17. | Toyota Corolla | 4 844 |
18. | Toyota Avensis | 4 412 |
19. | Peugeot 207 | 4 389 |
20. | Hyundai i30 | 3 950 |
2009 | ||
Poz. | Model | Liczba rej. |
1. | Skoda Octavia | 16 409 |
2. | Skoda Fabia | 9 639 |
3. | Opel Astra | 9 592 |
4. | Ford Focus | 9 421 |
5. | Toyota Yaris | 7 702 |
6. | Fiat Punto | 7 665 |
7. | Toyota Avensis | 6 407 |
8. | Hyundai i30 | 5 864 |
9. | Ford Mondeo | 5 800 |
10. | Opel Corsa | 5 578 |
11. | Volkswagen Passat | 5 378 |
12. | Volkswagen Golf | 5 220 |
13. | Fiat Panda | 5 080 |
14. | Renault Megane | 4 997 |
15. | Kia Cee'd | 4 900 |
16. | Honda Civic | 4 616 |
17. | Toyota Auris | 4 570 |
18. | Renault Clio | 4 449 |
19. | Nissan Qashqai | 4 339 |
20. | Opel Insignia | 4 295 |
[page_break]
2010 | ||
Poz. | Model | Liczba rej. |
1. | Skoda Octavia | 17 503 |
2. | Opel Astra | 11 882 |
3. | Skoda Fabia | 11 763 |
4. | Ford Focus | 10 402 |
5. | Fiat Punto | 8 755 |
6. | Toyota Yaris | 8 106 |
7. | Nissan Qashqai | 7 212 |
8. | Hyundai i30 | 6 510 |
9. | Kia Cee'd | 6 151 |
10. | Fiat Panda | 6 070 |
11. | Opel Insignia | 5 807 |
12. | Opel Corsa | 5 802 |
13. | Renault Megane | 5 650 |
14. | Ford Mondeo | 5 530 |
15. | Volkswagen Passat | 5 259 |
16. | Toyota Avensis | 5 003 |
17. | Volkswagen Golf | 4 823 |
18. | Toyota Auris | 4 812 |
19. | Citroen Berlingo | 4 569 |
20. | Renault Clio | 4 542 |
2011 | ||
Poz. | Model | Liczba rej. |
1. | Skoda Octavia | 16 011 |
2. | Opel Astra | 11 148 |
3. | Skoda Fabia | 10 722 |
4. | Ford Focus | 9 277 |
5. | Toyota Yaris | 6 562 |
6. | Nissan Qashqai | 6 349 |
7. | Fiat Punto | 5 993 |
8. | Fiat Panda | 5 773 |
9. | Volkswagen Golf | 5 614 |
10. | Ford Fiesta | 5 530 |
11. | Opel Corsa | 5 268 |
12. | Volkswagen Passat | 4 805 |
13. | Renault Clio | 4 545 |
14. | Hyundai i30 | 4 529 |
15. | Renault Megane | 4 527 |
16. | Opel Insignia | 4 275 |
17. | Ford Mondeo | 4 093 |
18. | Kia Sportage | 3 978 |
19. | Toyota Avensis | 3 690 |
20. | Chevrolet Aveo | 3 680 |
2012 | ||
Poz. | Model | Liczba rej. |
1. | Skoda Octavia | 15 535 |
2. | Opel Astra | 8 996 |
3. | Skoda Fabia | 8 930 |
4. | Toyota Yaris | 7 656 |
5. | Nissan Qashqai | 7 543 |
6. | Ford Focus | 6 697 |
7. | Dacia Duster | 5 874 |
8. | Volkswagen Golf | 5 847 |
9. | Opel Corsa | 5 394 |
10. | Fiat Panda | 4 969 |
11. | Kia Sportage | 4 787 |
12. | Chevrolet Aveo | 4 451 |
13. | Ford Fiesta | 4 249 |
14. | Hyundai ix35 | 4 201 |
15. | Toyota Avensis | 4 144 |
16. | Volkswagen Passat | 4 142 |
17. | Renault Megane | 4 020 |
18. | Hyundai i30 | 3 922 |
19. | Renault Clio | 3 895 |
20. | Honda Civic | 3 791 |
[page_break]
2013 | ||
Poz. | Model | Liczba rej. |
1. | Skoda Octavia | 11 463 |
2. | Skoda Fabia | 10 800 |
3. | Ford Focus | 8 021 |
4. | Volkswagen Golf | 7 731 |
5. | Opel Astra | 7 553 |
6. | Toyota Auris | 7 304 |
7. | Toyota Yaris | 6 888 |
8. | Renault Clio | 6 552 |
9. | Kia Sportage | 6 000 |
10. | Nissan Qashqai | 5 395 |
11. | Hyundai i30 | 5 375 |
12. | Opel Corsa | 5 211 |
13. | Kia Cee'd | 5 008 |
14. | Hyundai ix35 | 4 932 |
15. | Dacia Duster | 4 674 |
16. | Ford Fiesta | 4 631 |
17. | Volkswagen Passat | 4 292 |
18. | Peugeot 208 | 3 838 |
19. | Skoda Rapid | 3 688 |
20. | Chevrolet Cruze | 3 598 |
2014 | ||
Poz. | Model | Liczba rej. |
1. | Skoda Octavia | 13 959 |
2. | Skoda Fabia | 9 628 |
3. | Ford Focus | 9 322 |
4. | Volkswagen Golf | 9 204 |
5. | Opel Astra | 8 832 |
6. | Toyota Auris | 8 681 |
7. | Toyota Yaris | 7 793 |
8. | Skoda Rapid | 7 785 |
9. | Opel Corsa | 7 183 |
10. | Dacia Duster | 6 268 |
11. | Renault Clio | 6 077 |
12. | Volkswagen Passat | 5 976 |
13. | Kia Sportage | 5 298 |
14. | Nissan Qashqai | 5 256 |
15. | Skoda Superb | 5 030 |
16. | Kia Cee'd | 5 014 |
17. | Hyundai i30 | 4 469 |
18. | Hyundai ix35 | 4 441 |
19. | Opel Insignia | 4 114 |
20. | Renault Megane | 4 066 |
2015 | ||
Poz. | Model | Liczba rej. |
1. | Skoda Octavia | 14 177 |
2. | Skoda Fabia | 12 043 |
3. | Volkswagen Golf | 11 639 |
4. | Opel Astra | 10 638 |
5. | Toyota Auris | 9 709 |
6. | Toyota Yaris | 9 633 |
7. | Ford Focus | 9 185 |
8. | Skoda Rapid | 8 974 |
9. | Volkswagen Passat | 7 895 |
10. | Renault Clio | 7 467 |
11. | Opel Corsa | 6 893 |
12. | Nissan Qashqai | 6 388 |
13. | Dacia Duster | 6 312 |
14. | Kia Sportage | 5 060 |
15. | Ford Mondeo | 4 518 |
16. | Toyota Avensis | 4 467 |
17. | Opel Mokka | 4 315 |
18. | Kia Cee'd | 4 256 |
19. | Skoda Superb | 4 120 |
20. | Toyota Corolla | 4 067 |
2016 | ||
Poz. | Model | Liczba rej. |
1. | Skoda Octavia | 16 964 |
2. | Skoda Fabia | 15 072 |
3. | Opel Astra | 14 819 |
4. | Volkswagen Golf | 12 624 |
5. | Toyota Yaris | 11 089 |
6. | Toyota Auris | 10 422 |
7. | Ford Focus | 9 819 |
8. | Volkswagen Passat | 8 857 |
9. | Skoda Rapid | 8 777 |
10. | Dacia Duster | 8 307 |
11. | Nissan Qashqai | 7 704 |
12. | Renault Clio | 7 020 |
13. | Hyundai Tucson | 6 893 |
14. | Opel Corsa | 6 770 |
15. | Skoda Superb | 6 425 |
16. | Kia Sportage | 5 936 |
17. | Ford Mondeo | 5 262 |
18. | Toyota Avensis | 4 928 |
19. | Toyota Corolla | 4 641 |
20. | Renault Megane | 4 595 |
[page_break]
2017 (I-VI) | ||
Poz. | Model | Liczba rej. |
1. | Skoda Octavia | 9 853 |
2. | Skoda Fabia | 9 212 |
3. | Opel Astra | 8 456 |
4. | Volkswagen Golf | 7 273 |
5. | Toyota Auris | 6 318 |
6. | Toyota Yaris | 6 230 |
7. | Ford Focus | 5 377 |
8. | Renault Clio | 5 105 |
9. | Dacia Duster | 4 915 |
10. | Skoda Rapid | 4 898 |
11. | Fiat Tipo | 4 405 |
12. | Volkswagen Passat | 4 368 |
13. | Nissan Qashqai | 4 296 |
14. | Skoda Superb | 3 585 |
15. | Opel Corsa | 3 574 |
16. | Hyundai Tucson | 3 509 |
17. | Toyota C-HR | 3 407 |
18. | Volvo XC60 | 3 295 |
19. | Kia Sportage | 3 282 |
20. | Toyota Corolla | 3 276 |
2017 (I-VI) firmy | ||
Poz. | Model | Liczba rej. |
1. | Skoda Octavia | 8 057 |
2. | Skoda Fabia | 6 227 |
3. | Volkswagen Golf | 5 493 |
4. | Opel Astra | 5 031 |
5. | Ford Focus | 4 530 |
6. | Toyota Auris | 4 113 |
7. | Volkswagen Passat | 3 848 |
8. | Renault Clio | 3 797 |
9. | Toyota Yaris | 3 114 |
10. | Skoda Superb | 3 070 |
11. | Nissan Qashqai | 3 036 |
12. | Skoda Rapid | 2 986 |
13. | Volvo XC60 | 2 779 |
14. | Dacia Duster | 2 620 |
15. | Toyota Avensis | 2 238 |
16. | Ford Mondeo | 2 187 |
17. | Seat Leon | 2 178 |
18. | Toyota Corolla | 2 153 |
19. | Fiat Tipo | 2 141 |
20. | Toyota C-HR | 2 004 |
2017 (I-VI) osoby prywatne | ||
Poz. | Model | Liczba rej. |
1. | Opel Astra | 3 425 |
2. | Toyota Yaris | 3 116 |
3. | Skoda Fabia | 2 985 |
4. | Dacia Duster | 2 295 |
5. | Fiat Tipo | 2 264 |
6. | Toyota Auris | 2 205 |
7. | Opel Corsa | 2 001 |
8. | Skoda Rapid | 1 912 |
9. | Skoda Octavia | 1 796 |
10. | Volkswagen Golf | 1 780 |
11. | Opel Mokka | 1 745 |
12. | Hyundai Tucson | 1 519 |
13. | Kia Sportage | 1 423 |
14. | Toyota C-HR | 1 403 |
15. | Suzuki Vitara | 1 321 |
16. | Renault Clio | 1 308 |
17. | Hyundai I20 | 1 300 |
18. | Kia RIO | 1 295 |
19. | Nissan Qashqai | 1 260 |
20. | Dacia Sandero | 1 258 |
Źródło: Analizy PZPM na podstawie CEP
[page_break]
2017 (I-VI) Segment A | ||
Poz. | Model | Liczba rej. |
1. | Toyota Aygo | 1 757 |
2. | Skoda Citygo | 1 392 |
3. | Volkswagen Up | 920 |
4. | Fiat 500 | 778 |
5. | Kia Picanto | 573 |
6. | Fiat Panda | 414 |
2017 (I-VI) Segment B | ||
Poz. | Model | Liczba rej. |
1. | Skoda Fabia | 9 212 |
2. | Toyota Yaris | 6 230 |
3. | Renault Clio | 5 105 |
4. | Opel Corsa | 3 574 |
5. | Dacia Sandero | 2 509 |
6. | Ford Fiesta | 2 224 |
2017 (I-VI) Segment C | ||
Poz. | Model | Liczba rej. |
1. | Skoda Octavia | 9 853 |
2. | Opel Astra | 8 456 |
3. | Volkswagen Golf | 7 273 |
4. | Toyota Auris | 6 318 |
5. | Ford Focus | 5 377 |
6. | Skoda Rapid | 4 898 |
2017 (I-VI) Segment D | ||
Poz. | Model | Liczba rej. |
1. | Volkswagen Passat | 4 368 |
2. | Skoda Superb | 3 585 |
3. | Toyota Avensis | 2 668 |
4. | Ford Mondeo | 2 488 |
5. | Mazda 6 | 1 514 |
6. | BMW serii 3 | 1 177 |
[page_break]
2017 (I-VI) Segment E | ||
Poz. | Model | Liczba rej. |
1. | BMW serii 5 | 1 396 |
2. | Mercedes klasy E | 1 095 |
3. | Audi A6 | 777 |
4. | Volvo V90 | 316 |
5. | Volvo S90 | 247 |
6. | Audi A7 | 157 |
2017 (I-VI) Luksusowe | ||
Poz. | Model | Liczba rej. |
1. | BMW serii 7 | 311 |
2. | Mercedes klasy S | 309 |
3. | Porsche Panamera | 130 |
4. | Mercedes CLS | 55 |
5. | Audi A8 | 37 |
6. | Maserati Ghibli | 10 |
2017 (I-VI) Sportowe i cabrio | ||
Poz. | Model | Liczba rej. |
1. | Ford Mustang | 302 |
2. | Mazda MX-8 | 132 |
3. | Porsche 911 | 80 |
4. | Porsche 718 | 42 |
5. | BMW serii 4 | 37 |
6. | Mercedes klasy C | 36 |
2017 (I-VI) Małe i średnie SUV-y i crossovery | ||
Poz. | Model | Liczba rej. |
1. | Dacia Duster | 4 915 |
2. | Nissan Qashqai | 4 296 |
3. | Hyundai Tuscon | 3 509 |
4. | Toyota C-HR | 3 407 |
5. | Volvo XC60 | 3 295 |
6. | Kia Sportage | 3 282 |
[page_break]
2017 (I-VI) Duże SUV-y i crossovery | ||
Poz. | Model | Liczba rej. |
1. | Audi Q7 | 900 |
2. | BMW X5 | 886 |
3. | Mercedes GLE | 569 |
4. | Jeep Grand Cherokee | 411 |
5. | Volvo XC90 | 410 |
6. | Lexus RX | 391 |
2017 (I-VI) Małe i średnie vany | ||
Poz. | Model | Liczba rej. |
1. | Volkswagen Golf Sportsvan | 2 154 |
2. | Opel Meriva | 1 476 |
3. | Volkswagen Touran | 1 294 |
4. | Kia Venga | 1 162 |
5. | Ford B-Max | 1 102 |
6. | Dacia Logy | 1 040 |
2017 (I-VI) Duże vany | ||
Poz. | Model | Liczba rej. |
1. | Ford Turneo Connect | 442 |
2. | Ford S-Max | 366 |
3. | Seat Alhambra | 327 |
4. | Renault Espace | 238 |
5. | Volkswagen Sharan | 183 |
6. | Ford Galaxy | 123 |
Źródło: Raport Branża Motoryzacyjna PZPM-KMPG
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?