W grupie samochodów osobowych w lutym 2019 r. zarejestrowano 43 764 szt. czyli o 1 629 szt. więcej niż w lutym 2018 (+3,9%) a jednocześnie o 2 163 szt. mniej niż w styczniu b.r. Spadek do poprzedniego miesiąca jest naturalny. Zazwyczaj krótszy luty, teraz miał 2 dni robocze mniej niż styczeń. Porównując dzienne rejestracje - w lutym były o 4,8% wyższe niż miesiąc wcześniej.
Nabywcy indywidualni zarejestrowali w ostatnim miesiącu 15,7 tys. szt. o 5,3 % więcej r/r i mniej o 8,3% (-1,4 tys. szt.) mniej niż w styczniu br.. Udział tej grupy klientów wyniósł 35,9% i był wyższy ( +0,5 pkt. proc.) niż rok wcześniej i niższy niż w styczniu o 1,4 pkt. proc.
Nabywcy instytucjonalni zarejestrowali w lutym 2019 r. 28,0 tys. samochodów, 0,8 tys. szt. (+3,1%) więcej niż w lutym ub.r. Rezultat ten był niższy od uzyskanego miesiąc wcześniej o 0,7 tys. szt. Wśród klientów instytucjonalnych najważniejszą grupę klientów stanowią niezmiennie firmy leasingowe/CFM i firmy wynajmu. W lutym stanowiły 41% rynku (64% wśród nabywców instytucjonalnych), podczas gdy rok wcześniej zajmowały 45,6% ( 70,6% wśród nabywców instytucjonalnych )
Marki popularne zakończyły ostatni miesiąc z rezultatem 38,0 tys. nowych rejestracji (+2%) i osiągnęły udział w rynku na poziomie 86,8% wobec 88,4% przed rokiem. W porównaniu do stycznia zajęły o 2 pkt. proc. mniej. Liczba samochodów marek premium wyniosła 5,8 tys. szt. i była wyższa niż rok wcześniej o 18,2%. W porównaniu do stycznia br. miał miejsce wzrost o 12,2% ( +630 szt.).
W całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano niemal 1,4 tys. hybryd (-13,6% r/r) oraz 151 szt. z napędem elektrycznym (+68%). Wśród nich znalazły się 73 szt. samochodów bateryjnych i z rozszerzonym zasięgiem oraz 78 szt. hybrydy plug-in. Samochody z napędem benzynowym zajęły 73,9% rynku a z dieslem 21,2% podczas, gdy rok wcześniej stanowiły odpowiednio 71,5% i 22,9%.
W grupie samochodów dostawczych do 3,5t w lutym 2019 r. według analiz PZPM przygotowanych na podstawie wstępnych danych CEP, przybyło 5 191 szt. nowo zarejestrowanych pojazdów. Tempo wzrostu +9,7% tej części rynku jest nadal wysokie, prawie identyczne jak w styczniu br. +9,1% choć nie takie jak w ostatnich miesiącach 2018 r. (dla przypomnienia w ostatnim kwartale ub.r. – w październiku 21,9%, w listopadzie 24,4%, w grudniu +12,6%).
W ogólnym rankingu w lutym 2019r. liderem rynku niezmiennie była Skoda i zarejestrowała 5 661 szt. niemal tyle samo co rok wcześniej (-3 szt.). Druga była Toyota (4 740 szt. -7,7%). Trzecie miejsce należało do marki Volkswagen (4 354 szt. -1,8%). Czwarte zajął Ford (2 837 szt. -1,8%) i piąte Opel (2 790 szt.; +7,9%). Drugą piątkę otworzyła Dacia (2 718 szt.+55,9 %), która w grupie Top 10zanotowała największy wzrost do lutego ub.r. Kolejne miejsca przypadły markom: Kia (2 294 szt. +9,9%), Renault (2 058szt. +15,6%), Hyundai (2051 szt. +9,3%) i Mercedes-Benz (1 421 szt. +9,8% ).
W ogólnym rankingu modeli, w lutym 2019r. na pierwszym miejscu Skoda Fabia (1 751 szt. ) ze znaczną przewagą nad drugą Octavią (1 452 szt.; -17,1%) i trzecim Yarisem (1 323 szt. ). Czwarty był Duster z wynikiem 1 263 szt. Piąta pozycja należała do Focusa (1 204 szt.). Drugą piątkę otworzyła Toyota Auris z wynikiem 1 055 szt.
Zobacz także: Kia Stonic w naszym teście
Toyota, Skoda oraz Dacia to najczęściej wybierane marki aut w lutym przez klientów indywidualnych, natomiast Dacia Duster, Toyota Yaris oraz Skoda Fabia to najchętniej wybierane modele w tej grupie. Wśród firm najczęściej decydowano się na auta Skody, Volkswagena oraz Toyoty. Nabywcy instytucjonalni najczęściej wybierali Skodę Fabię Skodę Octavię oarz Forda Focusa.
Od początku 2019 roku w grupie nabywców indywidualnych zarejestrowano 32,9 tys. szt. , było to o 44 szt. (-0,1%) mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Na pozycję lidera wróciła Toyota (4 355 szt.) mimo spadku rejestracji r/r o 20,5%. Druga Skoda zarejestrowała 4 131 szt. zmniejszając rejestracje wśród klientów indywidualnych o 3,0% r/r. Na trzecim podobnie, jak rok wcześniej był Opel (2 715; +1,1,%). Na czwartym miejscu była Kia (2 542; +1,6%). Z piątą lokatą ten okres zakończyła Dacia (2 460;+69,4 %), która aż o 2 pozycje poprawiła swoją pozycję sprzed roku. Drugą piątkę otwiera Hyundai (2 457 szt.; +7,5%).
Najczęściej wybieranym modelem przez klientów indywidualnych od początku była Toyota Yaris (1 746; -6,2%). Na drugim miejscu Fabia (1 333: -19,4 %). Trzeci był Duster (1 286 szt. +115,8% ), który podwoił rejestracje w stosunku do sytuacji przed rokiem i awansował o 11 miejsc. Czwarty był Fiat Tipo (1 166; +48,7%), który przesunął się o 3 pozycje w skali roku. Na piątej lokacie tym razem Corsa (990 szt.; +31,6%), który zyskał 4 pozycje. Kolejne miejsce należy do Tucsona (927; +22,8%), następna była Skoda Rapid (906: +35,8%), a za nią dopiero Octavia (824; -7,3%).
Do firm rejestrujących na regon dostarczono od początku roku 56,8 tys. szt. (+2,7%; +1,5 tys. szt.).
W rankingu rejestracji nabywców instytucjonalnych pierwsza piątka marek nie zmieniła się. Liderem jest Skoda (7 855; -5%; udz. 13,8%), drugi Volkswagen (7 263; +12,9%; udz. 12,8%). Trzecia była Toyota
(5 331; +3,5%; udz. 9,4%). Następny w rankingu był Ford (4 133 ; -7,9%) a za nim Opel (3 378; 2,8%). Drugą piątkę otworzyła Dacia (2 839; +34,9%) a za nią Mercedes-Benz (2 645; +6,2%).
Najczęściej wybieranym modelem przez klientów instytucjonalnych od początku br. była Octavia (2 738; -6,2%). Następna Fabia (1 944; -13%). Na trzecim, po awansie o jedno miejsce był Focus (1 841 ; +11,9%). Na czwartym Golf (1 820; -3,0%). Pierwszą piątkę zamknęła Astra (1 663; +10,1%).
Od początku 2019 roku zarejestrowano 89 961 nowych samochodów osobowych, o 1,7% więcej niż w analogicznym czasie 2018 r. Wszystkich marek premium zarejestrowano 10,9 tys. szt. przy wzroście ich liczby o 7,8% w skali roku. Marki popularne osiągnęły w tym czasie poziom 78,8 tys. nowych rejestracji (+0,9%). W całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano 3,4 tys. hybryd (-3,9%) oraz 228 szt. (+8,6%) z napędem elektrycznym lub hybrydowym plug-in. Samochody z napędem benzynowym zajęły 73,4% rynku a z dieslem 21,1% podczas, gdy rok wcześniej odpowiednio 71,4% i 22,7%.
Rejestracja nowych aut osobowych przez klientów indywidualnych - luty 2019
Pozycja | Model | Luty | |||||
2019 | 2018 | Zmiana % r/r | Zmiana poz r/r | ||||
Ogółem | Udział % | Ogółem | Udział % | ||||
1 | Dacia Duster | 814 | 5,2% | 251 | 1,7% | 224,3% | 15 |
2 | Toyota Yaris | 767 | 4,9% | 869 | 5,8% | -11,7% | -1 |
3 | Skoda Fabia | 562 | 3,6% | 672 | 4,5% | -16,4% | -1 |
4 | Fiat Tipo | 540 | 3,4% | 295 | 2,0% | 83,1% | 8 |
5 | Opel Corsa | 460 | 2,9% | 301 | 2,0% | 52,8% | 5 |
6 | Hyundai Tucson | 414 | 2,6% | 294 | 2,0% | 40,8% | 7 |
7 | Toyota Auris | 404 | 2,6% | 381 | 2,6% | 6,0% | -1 |
8 | Skoda Rapid | 374 | 2,4% | 308 | 2,1% | 21,4% | 0 |
9 | Toyota Corolla | 350 | 2,2% | 341 | 2,3% | 2,6% | -2 |
10 | Skoda Octavia | 325 | 2,1% | 406 | 2,7% | -20,0% | -6 |
11 | Opel Astra | 314 | 2,0% | 403 | 2,7% | -22,1% | -6 |
12 | Hyundai I20 | 313 | 2,0% | 289 | 1,9% | 8,3% | 2 |
13 | Kia Sportage | 292 | 1,9% | 223 | 1,5% | 30,9% | 5 |
14 | Toyota C-HR | 291 | 1,9% | 304 | 2,0% | -4,3% | -5 |
Toyota Aygo | 291 | 1,9% | 453 | 3,0% | -35,8% | -11 | |
16 | Dacia Sandero | 281 | 1,8% | 219 | 1,5% | 28,3% | 3 |
17 | Volkswagen Polo | 241 | 1,5% | 88 | 0,6% | 173,9% | 36 |
18 | Suzuki Vitara | 225 | 1,4% | 231 | 1,5% | -2,6% | -1 |
19 | Volkswagen Golf | 210 | 1,3% | 274 | 1,8% | -23,4% | -4 |
20 | Renault Clio | 205 | 1,3% | 189 | 1,3% | 8,5% | 3 |
Kia RIO | 205 | 1,3% | 191 | 1,3% | 7,3% | 2 | |
RAZEM 1-20 | 7 878 | 50,10% | 6 982 | 46,77% | 12,8% | ||
Pozostałe | 7 847 | 49,90% | 7 945 | 53,23% | -1,2% | ||
RAZEM | 15 725 | 100% | 14 927 | 100% | 5,3% |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie Centralnej Ewidencji Pojazdów
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?