Samochody z napędem elektrycznym poniosły fiasko, więc świat rozwija produkcję aut z napędem hybrydowym. Auta z takim napędem są także dostępne w Polsce.
Pierwszym seryjnie produkowanym na dużą skalę autem z napędem hybrydowym jest Toyota Pirus. W Japoni i USA Priusy idą jak świeże bułki. Prius został "Samochodem Roku 2004 Ameryki Północnej" i Samochodem Roku 2005 w Europie. Ale w USA auto jest obecne od 2000 r.

Wówczas, w trzy lata po japońskiej premierze, do USA i Kanady trafiła jego pierwsza generacja. Jesienią 2003 r. do USA wjechał nowy Prius. Szła już za nim sława samochodu, który oszczędza środowisko, ma przystępną cenę (około 20,5 tys. dolarów) i jest niezwykle efektywny, bo potrzebuje tylko galon benzyny (3,785 l) na pokonanie 96,5 km w cyklu miejskim. Prius jest szczególnie popularny w Kalifornii, stanie znanym z najsurowszych norm dotyczących poziomu emisji spalin samochodowych. Zyskał tam nawet miano "Nieoficjalnego Samochodu Hollywoodu", bo stał się modny wśród aktorów. Okres oczekiwania na Priusa wynosi w USA już blisko rok.
Stany Zjednoczone, najbardziej wymagający i najbardziej chłonny rynek samochodowy na świecie, stały się wręcz areną walki koncernów o nabywców aut hybrydowych. Oprócz Priusa Toyota ma tam już kolejne auta z napędem hybrydowym, m.in. Lexusa RX 400h. Także Honda

sprzedaje tam model Insight i Civic IMA (w wersji sedan), a wkrótce będzie hybrydowy Accord. Ford rozpoczyna sprzedaż w USA modelu Escape (Maverick). To pierwszy model tego producenta z napędem spalinowo-elektrycznym, przygotowanym zresztą w oparciu o licencję Toyoty. Nad własnymi projektami pracują General Motors, DaimlerChrysler, BMW (model X5), PSA Peugeot Citroen, Nissan i Mitsubishi.
Napęd hybrydowy traktowany jest zresztą jako przejściowy, a przyszłość motoryzacji upatruje się w wodorowych ogniwach paliwowych. Dlaczego w wodorowych? Po pierwsze dlatego, że wyczerpują się złoża ropy naftowej, po drugie - palące potrzeby ochrony środowiska zmuszają do szukania alternatywnych źródeł energii. Wodór jest dzisiaj najczystszym i najtańszym dostępnym paliwem. Tymczasem rynek zdobywają auta z napędem hybrydowym. Od 1997 r. sprzedano jest ponad 130 tys. takich samochodów, w tym aż 110 tys. Priusów. W Polsce w 2004 r. sprzedano 50 Priusów, w 2005 r. na nasz rynek weszła Honda Civic IMA.
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?