Najpierw hybrydy, potem wodór

Bogdan Możdżyński
Fot. Toyota: Pierwszy, popularny samochód z napędem hybrydowym Toyota Prius kosztuje w Polsce od ok. 106 tys. zł
Fot. Toyota: Pierwszy, popularny samochód z napędem hybrydowym Toyota Prius kosztuje w Polsce od ok. 106 tys. zł
Udostępnij:
Samochody z napędem elektrycznym poniosły fiasko, więc świat rozwija produkcję aut z napędem hybrydowym. Są one dostępne także w Polsce.

Samochody z napędem elektrycznym poniosły fiasko, więc świat rozwija produkcję aut z napędem hybrydowym. Auta z takim napędem są także dostępne w Polsce.

 

Pierwszym seryjnie produkowanym na dużą skalę autem z napędem hybrydowym jest Toyota Pirus. W Japoni i USA Priusy idą jak świeże bułki. Prius został "Samochodem Roku 2004 Ameryki Północnej" i Samochodem Roku 2005 w Europie. Ale w USA auto jest obecne od 2000 r.

Fot. Toyota: Pierwszy, popularny samochód z napędem hybrydowym Toyota Prius kosztuje w Polsce od ok. 106 tys. zł
Fot. Toyota: Pierwszy, popularny samochód z napędem hybrydowym Toyota Prius kosztuje w Polsce od ok. 106 tys. zł

Wówczas, w trzy lata po japońskiej premierze, do USA i Kanady trafiła jego pierwsza generacja. Jesienią 2003 r. do USA wjechał nowy Prius. Szła już za nim sława samochodu, który oszczędza środowisko, ma przystępną cenę (około 20,5 tys. dolarów) i jest niezwykle efektywny, bo potrzebuje tylko galon benzyny (3,785 l) na pokonanie 96,5 km w cyklu miejskim. Prius jest szczególnie popularny w Kalifornii, stanie znanym z najsurowszych norm dotyczących poziomu emisji spalin samochodowych. Zyskał tam nawet miano "Nieoficjalnego Samochodu Hollywoodu", bo stał się modny wśród aktorów. Okres oczekiwania na Priusa wynosi w USA już blisko rok. 

 

Stany Zjednoczone, najbardziej wymagający i najbardziej chłonny rynek samochodowy na świecie, stały się wręcz areną walki koncernów o nabywców aut hybrydowych. Oprócz Priusa Toyota ma tam już kolejne auta z napędem hybrydowym, m.in. Lexusa RX 400h. Także Honda

Fot. Honda: Właśnie na nasz rynek weszła hybrydowa Honda Civic IMA – kosztuje ok. 95 tys. zł.
Fot. Honda: Właśnie na nasz rynek weszła hybrydowa Honda Civic IMA – kosztuje ok. 95 tys. zł.

sprzedaje tam model Insight i Civic IMA (w wersji sedan), a wkrótce będzie hybrydowy Accord. Ford rozpoczyna sprzedaż w USA modelu Escape (Maverick). To pierwszy model tego producenta z napędem spalinowo-elektrycznym, przygotowanym zresztą w oparciu o licencję Toyoty. Nad własnymi projektami pracują General Motors, DaimlerChrysler, BMW (model X5), PSA Peugeot Citroen, Nissan i Mitsubishi.

 

Napęd hybrydowy traktowany jest zresztą jako przejściowy, a przyszłość motoryzacji upatruje się w wodorowych ogniwach paliwowych. Dlaczego w wodorowych? Po pierwsze dlatego, że wyczerpują się  złoża ropy naftowej, po drugie  - palące potrzeby ochrony środowiska zmuszają do szukania alternatywnych źródeł energii. Wodór jest dzisiaj najczystszym i najtańszym dostępnym paliwem. Tymczasem rynek zdobywają auta z napędem hybrydowym. Od 1997 r. sprzedano jest ponad 130 tys. takich samochodów, w tym aż 110 tys. Priusów.  W Polsce w 2004 r. sprzedano 50 Priusów, w 2005 r. na nasz rynek weszła Honda Civic IMA.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie