Najlepsze używane samochody kompaktowe na każdą kieszeń

Piotr Walczak
Najlepsze używane samochody kompaktowe na każdą kieszeń
Najlepsze używane samochody kompaktowe na każdą kieszeń
Sprawdź, jakie są zalety używanych samochodów kompaktowych za 10, 20, 30 i 40 tys. zł. Oto propozycje z ogłoszeń motoryzacyjnych w regiomoto.pl.
Najlepsze używane samochody kompaktowe na każdą kieszeń
Najlepsze używane samochody kompaktowe na każdą kieszeń

Samochody kompaktowe są bardzo popularne na rynku wtórnym. Nic dziwnego. Po pierwsze nawet kilkunastoletnie modele z tego segmentu mają większe kabiny i bagażniki niż auta miejskie. Nie są jednak na tyle duże, by jazda w gęstym ruchu czy parkowanie były problemem. Po drugie - można nimi pokusić się o wyjazd w dłuższą trasę, mogą też pełnić funkcję samochodu rodzinnego. W komfortowych warunkach mogą w nich podróżować cztery osoby.

Samochody kompaktowego są to - jak chcą specjaliści - auta klasy średniej niższej, czyli segmentu C.

Przyjrzeliśmy się ofertom sprzedaży samochodów używanych zamieszczonych w serwisie

regiomoto.pl.

Wybraliśmy po kilka modeli samochodów kompaktowych, które warto polecić - w cenach do 10, 20, 30 i 40 tys. zł.

Przypominamy też, żeby przed zakupem jakiegokolwiek samochodu, nawet cieszącego się rewelacyjnymi opiniami, upewnić się co do jego stanu technicznego, przebiegu, historii serwisowej. Podstawą będzie pewność, że upatrzony samochód nie brał udziału w poważniejszej kolizji czy wypadku.

Używane samochody kompaktowe w cenie do 10 tys. zł

* Daewoo Lanos
Choć często jest niedoceniany, jest ciekawą propozycją, gdy liczy się przede wszystkim cena. Do 6000 zł spokojnie można znaleźć Daewoo Lanos z 2001 r, a nawet młodsze. Choć cena zależy oczywiście od stanu technicznego. Starsze - 14-letnie Lanosy są nawet połowę tańsze.

- Jak na dzisiejsze czasy jest to samochód paliwożerny i przestarzały, oparty na konstrukcji Opla Kadetta. Zawieszenie Lanosa nie wytrzymuje polskich dróg, kabina jest kiepsko wyciszona - podkreśla Paweł Skreczko, właściciel komisu samochodowego Euro-Cars w Białymstoku. - Ale nadal trudno kupić za podobne pieniądze inny samochód tej wielkości, tak niezawodny i odporny na korozję.

 

Zaletą Lanosa jest też duża dostępność tanich części zamiennnych. Największą wadą jest spalanie, które oscyluje nawet w granicach 11 l/100 km w mieście. Sposobem na obniżenie kosztów tankowania jest założenie instalacji gazowej. Tym bardziej, że silniki z modelu Daewoo Lanos dobrze znoszą jazdę na LPG. 

 

Zobacz też: Samochody kompaktowe w cenie do 10, 20, 30 i 40 tys. zł - ZDJĘCIA

Wybierać można spośród czterech silników benzynowych, diesli w ofercie nie było: 1.4 8V (75 KM), 1.5 8V (86 KM), 1.5 16V (100 KM), 1.6 16V (106 KM). Polecamy dwa ostatnie, bo czynią one z Lanosa naprawdę zrywny samochód.

 

Warto zainteresować się samochodami wyprodukowanymi jesienią 2000 r. i później. Daewoo Lanos poddano wtedy modernizacji, w ramach której odświeżono wygląd samochodu oraz uzupełniono wyposażenie.

Przykładowe oferty w regiomoto.pl

Daewoo Lanos 1.5, benzyna + LPG, 2000 r.
Daewoo Lanos 1.6, benzyna + LPG, 1998 r.


Daewoo Lanos 1.5, benzyna, 2001 r.

* Mazda 323F
Atutem Mazdy 323F jest to sportowa sylwetka. Kompakt oparty na płycie podłogowej Mazdy 626. Oznacza to jedno - wyjątkowo dużo miejsca w kabinie. Silniki montowane w Mazdach są trwałe, ale tylko pod warunkiem prawidłowej eksploatacji - m.in. regularnych przeglądów czy wymian oleju po zalecanym przez producenta okresie. Są one podatne na przegrzanie, dlatego trzeba pilnować poziomu oraz terminów wymiany oleju silnikowego i płynu chłodnicznego.

- Warto rozejrzeć się za samochodem z silnikiem benzynowym 1.6 16V 98 KM. Lubi wysokie obroty i jeśli będziemy kręcić nim do 4-5 tysięcy obrotów, Mazda przyspiesza naprawdę żwawo jak na niespełna stukonne - podpowiada Paweł Skreczko. - Zawieszenie jest dość twarde, samochodem nie buja w zakrętach, niestraszne mu są boczne podmuchy wiatru. Jednak na nierównych drogach komfort jazdy nie jest najwyższy. Minusem jest słabe zabezpieczenie przed korozją. To spora wada. Rdza atakuje najczęściej nadkola.

Mazda 323F z jednostką 1.6 w mieście spala około 9 litrów benzyny na setkę, w trasie zadowala się niespełna 7 litrami.

Zbyt słabo wygłuszono kabinę, przez co przy większych prędkościach panuje tam niemiły hałas. Trzeba też pamiętać, że części i naprawy tego modelu nie należą do najtańszych.

Przykładowe oferty w regiomoto.pl

Mazda 323F 2.0, olej napędowy, 2000 r.
Mazda 323F 1.5, benzyna, 2000 r.
Mazda 323F 2.0, olej napędowy, 1999 r.
* Renault Megane

 

Za 10 tys. zł możemy się rozglądać za Renault Megane pierwszej generacji z lat 1995-2002.. Zarówno stylistyka, jak i wygląd wnętrza są przyjemne dla oka. Kierowca i pasażerowie docenią też wygodne fotele, idealne na dłuższe trasy.

- Oprócz standardowych wymian części, które zużywają się podczas eksploatacji, ten model Renault nie sprawia większych kłopotów mechanicznych - uważa właściciel autokomisu Euro-Cars. 

Samochód warto polecić z turbodoładowanym silnikiem Diesla 1.9 dCi, 102 KM. To sprawdzona jednostka, nie przysparza właścicielom specjalnych problemów, jest oszczędna - spala średnio 5,2 l oleju napędowego na 100 km. 

Jednostki benzynowe mogą sprawiać kłopoty. Zdarzają się problemy z nastawnikiem zmiennych faz rozrządu oraz czujnikiem położenia wałka rozrządu.

Przy zakupie Renault Megane zaleca się dokładnie skontrolować stan zawieszenia oraz upewnić się, że nie ma wycieków płynów eksploatacyjnych.

Przykładowe oferty w regiomoto.pl

Renault Megane 1.4, benzyna, 1999 r.
Renault Megane 1.6, benzyna, 2000 r.
Renault Megane 1.9, olej napędowy, 2000 r. 

Używane samochody kompaktowe w cenie do 20 tys. zł

* Volkswagen Golf IV

Popularny, poszukiwany w Polsce model. Nic dziwnego - Volkswagen Golf IV to jeden z najlepszych samochodów kompaktowych na rynku.

Silniki benzynowe są dynamiczne, ale za to nieekonomiczne. Najbardziej popularne to 1.4 75 KM oraz 1.6 101 i 105 KM. Dobrze znoszą zasilanie LPG, dlatego wśród używanych VW Golfów nie brakuje samochodów z instalacją gazową. Ze względu na wielkość auta, lepiej zdecydować się na egzemplarz z silnikiem 1.6 a nie 1.4. Tylko 75 KM mocy to zbyt mało, by sprawnie przyspieszać.

Większą popularnością cieszą się turbodiesle 1.9 TDI. Słyną one z bezawaryjności. Lepiej wybierać wersje o mocy powyżej 100 KM. Nasz ekspert - Paweł Skreczko odradza natomiast zakup Volkswagena Golfa z wolnossącym silnikiem wyskoprężnym 1.9 SDI, który należy do awaryjnych. Jego moc (tylko 68 KM), to za mało dla kompaktowego samochodu. 

VW Golf IV wyróżnia się trwałym zawieszeniem. Jak na Volkswagena przystało, ma też precyzjnie pracującą skrzynię biegów. Oznaki zużycia - już przy przebiegu powyżej 150 tys. km - znajdziemy za to na plastkich we wnętrzu.

 

Volkswagen Golf czwartej generacji jest jednym z najchętniej sprowadzanych z zagranicy samochodów. Na rynku można więc znaleźć mnóstwo ofert sprzedaży tego samochodu.

 

- Lepiej kierować się nie rocznikiem, tylko stanem technicznym i wizualnym samochodu. Ciężko znaleźć zadbany egzemplarz VW Golfa z oryginalnym przebiegiem poniżej 200 tys. km - ostrzega Paweł Skreczko.

Przykładowe oferty w regiomoto.pl

Volkwagen Golf 1.9, olej napędowy, 1999 r.
Volkswagen Golf 1.6, benzyna, 1999 r.
Volkswagen Golf 1.4, benzyna, 2001 r.**
* Audi A3**
Audi A3 nadal prezentuje się elegancko. W cenie do 20 tys. zł kupić można jego pierwszą generację, której produkcji zaprzestano w 2003 roku.

Jakość zastosowanego wykończenia to absolutny numer jeden w swojej klasie, doskonale wypada także ergonomia obsługi i wygoda foteli. Układ kierowniczy jest precyzyjny, jak na tę markę przystało.

Do minusów Audi A3 można zaliczyć hamulce, ich skuteczność pozostawia wiele do życzenia, podobnie zresztą jak komfort jazdy. A także dużą popularność wśród złodziei, kradnących samochody na części.

Jeśli chodzi o silniki, to podobnie jak przy Volkswagenie Golfie, godnym polecenia jest 1.9 TDI, który imponuje elastycznością. Wśród benzyniaków wystarczającym jak na taki pojazd motorem jest 1.6 102 KM, choć spalanie w mieście może wynieść od 9,5 do 11 l/100 km. W trasie jest lepiej - ok. 7 l.    

- Przy kupnie samochodu proszę nie sugerować się liczbą kilometrów, która widnieje na liczniku, a przyjrzeć się dokładnie stanowi technicznemu - zaleca właściciel Euro-Cars. - Nie ma co się łudzić, że 13-letnie auto będzie miało przejechane mniej niż 200 tys. km. 

Przykładowe oferty w regiomoto.pl

Audi A3 1.9, olej napędowy, 2001 r.

Audi A3 1.6, benzyna, 1999 r.
Audi A3 1.8, benzyna + LPG, 1997 r.  

* Seat Leon

Hiszpański kompakt to właściciwe niemiecka konstrukcja. Pierwsza generacja Seata Leona (na takie auto możemy sobie pozwolić mając 20 tys. zł), to bliski krewniak VW Golfa IV i Audi A3.

 

Oprócz atrakcyjnej sylwetki, zaletą Seata Leona jest też dobrze zaprojektowane wnętrze. Wygodne fotele dobrze trzymają ciało w zakrętach, ale z tyłu brakuje miejsca na nogi i nad głową.

 

- Dopracowany układ jezdny sprawia, że prowadzenie Seata Leona dostarcza wielu wrażeń - nie kryje Paweł Skreczko. - Podczas pokonywania krętej trasy samochód trzyma się nawierzchni jak przyklejony, pozostaje cały czas przewidywalny i nie ma tendencji do nadmiernych przechyłów. Na pochwałę zasługuje także układ hamulcowy. Silnik 1.9 TDI jest najczęściej wybieraną przez kupujących jednostką.

Jeśli chodzi o benzynowe motory, jest podobnie jak w przypadku Volkswagena Golfa IV - 1.4 75 KM może być zbyt słaby, lepiej wziąć Seata Leona 1.6 105 KM, który zachowuje dobrą dynamikę i małą awaryjność.  

Przykładowe oferty w regiomoto.pl

Seat Leon 1.9, olej napędowy, 2001 r.
Seat Leon 1.6, benzyna, 2004 r.
Seat Leon 1.9, olej napędowy, 2002 r. 

Używane samochody kompaktowe w cenie do** 30 tys. zł**

* Citroen C4

Citroen C4 jest produkowany od 2004 roku i doczekał się dwóch generacji. Jest godnym następcą Citroena Xsary. Wrażenie robi szczególnie stylistyka - jak z samochodu wyższej klasy niż kompakt. Oryginalnie zaprojektowane reflektory i lampy tylne, chromowane akcenty oraz wyraźne przetłoczenia boczne idealnie współgrają z dostojną bryłą nadwozia. Choć oczywiście wszystko zależy od gustu.

W środku wystarczy miejsca dla czterech wysokich osób, deska rozdzielcza nie pozostawia wiele do życzenia - zaprojektowana została na wskroś nowocześnie. 

- Przed zakupem zachęcam przetestować fotele, ponieważ nie każdemu pasuje oryginalne wyprofilowanie siedzeń - zwraca uwagę Paweł Skreczko.

Citroen C4 zapewnia wysoki komfort jazdy, zawieszenie dobrze tłumi nierówności. Na plus należy zaliczyć też skuteczny układ hamulcowy.

Warto przyjrzeć się silnikom Diesla. W gamie Citroena C4 pierwszej generacji pojazdu były dwie takie jednostki. Jeśli istotne są dla nas osiągi lepiej wybrać 2.0 HDI 136 KM. Taniej zapłacimy za Citroena z mniejszym motorem wysokoprężnym 1.6 HDI o mocy 110 KM. Diesle spalają odpowiednio (średnio) 4,5 oraz 5,4 l/100 km.

W przypadku benzyniaków, warto zwrócić uwagę na 1.4 90 KM (pali średnio 6,4 l/100 km - wartość ta jest do przyjęcia). W przypadku 1.6 110 KM, spalanie oscyluje w granicach ponad 7 litrów. Tyle, że w tym drugim przypadku Citroen C4 ma zdecydowanie lepsze osiągi. 

Przykładowe oferty w regiomoto.pl

Citroen C4 1.4, benzyna, 2009 r.
Citroen C4 1.6, olej napędowy, 2007 r.
Citroen C4 2.0, olej napędowy, 2005 r.
* Fiat Bravo II**

 

W cenie do 40 tys. zł w

regiomoto.pl

można znaleźć egzemplarze Fiata Bravo z lat 2007 i 2008. Projektanci tej wersji Bravo całkowicie zmienili wygląd samochodu. Nie przypomina on starszego modelu, prezentuje się dynamicznie i elegancko zarazem. 

Zaletą jest poukładane wnętrze, wykonane z dobrej jakości materiałów. Plus to również bogate wyposażenie za przyzwoitą cenę. Fiat Bravo nie grzeszy może dużą ilością miejsca w środku, jednak dla czteroosobowej rodziny zdecydowanie wystarczy. Co do właściwości jezdnych, samochód prowadzi się komfortowo i przyjemnie, choć układ kierowniczy nie należy do najbardziej precyzyjnych.  

- Polecałbym turbodiesla 1.9 JTD o mocy 150 koni - mówi Paweł Skreczko. - Charakteryzuje się on niskim spalaniem (na poziomie 5,6 l ropy na 100 km), nie sprawia też użytkownikom większych problemów, rzadko się psuje.

Silniki benzynowe to 16-zaworowe jednostki 1.4, osiągające moc od 90 do 150 KM. Szczególnie Bravo ze 150-konną, turbodoładowaną jednostką potrafi dać dużą przyjemność z jazdy. Silnik ten jest ciekawym wyborem, tym bardziej, że Fiat Bravo swoim wyglądem zdradza sportowe aspiracje.  

Przykładowe oferty w regiomoto.pl

Fiat Bravo 1.6, olej napędowy, 2008 r.
Fiat Bravo 1.9, olej napędowy, 2008 r.
Fiat Bravo 1.4, benzyna, 2007 r.
* Opel Astra III

Samochód produkowany od 2004 roku. Opel Astra III został wtedy mocno odmłodzony wzgledem poprzednika. Podstawową jednostką benzynową jest 1.4, osiągająca moc 90 KM. To za mało dla kierowców, którzy często jeżdżą w trasy.

Według Pawła Skreczko jednym z rozsądniejszych wyborów - o ile myślimy o samochodzie służącym całej rodzinie, a nie tylko jednoosobowym dojazdom do pracy - będzie benzyniak 1.6 115 KM.

Diesle cieszą się opinią elastycznych i dynamicznych jednostek. Mają moce od 90 do 150 KM. Poszukać warto Opla Astry z motorem 1.7 CDTI o mocy 100 KM - nie sprawia użytkownikom większych problemów, jest ekonomiczny i powinien wystarczyć do płynnej jazdy.

Przykładowe oferty w regiomoto.pl

Opel Astra 1.9, olej napędowy, 2006 r.
Opel Astra 1.7, olej napędowy, 2005 r.
Opel Astra 1.6, benzyna, 2004 r. 
Używane samochody kompaktowe w cenie do** 40 tys. zł**

* Honda Civic
Ósmą odsłonę japońskiego hatchbacka powinniśmy bez większego kłopotu znaleźć. Szczególnie, że do salonów jechała niedawno dziewiąta wersja japońskiego kompaktu. Honda Civic VIII został wprowadzony na rynek w roku 2006. Stylistycznie stanowi kompromis pomiędzy swoim bezpośrednim poprzednikiem i wcześniejszymi, bardziej usportowionymi modelami. 

Fachowcy pozytywnie wypowiadają się na temat tego samochodu, podkreślając jego niezawodność, kosmiczny wygląd nadwozia i nie mniej oryginalne wnętrze czy też świetną pozycję za kierownicą.

W serwisie

regiomoto.pl

w proponowanym przedziale cenowym znaleźliśmy m.in. kilka egzemplarzy z dieslem 2.2. I jego właśnie polecamy. Jego parametry: 140 KM, aż 340 Nm momentu obrotowego i niewielkie zużycie paliwa na poziomie około 6 l/100km przemawiają za takim wyborem. Do tego dochodzą osiągi - 100 km/h poniżej 9 sekund.

Nie trzeba się obawiać jednostek benzynowych I-VTEC 1.4 i 1.8. W warsztatach rzadko spotykane są Hondy mające awarie tych wyskoobrotowych benzyniaków. Silniki te uchodzą za wyjątkowo trwałe.

Ilość miejsca w kabinie Hondy Civic nie zachwyca, polubić trzeba też stylistykę.

Przykładowe oferty w regiomoto.pl

Honda Civic 1.4, benzyna, 2006 r.
Honda Civic 1.8, benzyna, 2007 r.
Honda Civic 2.2, olej napędowy, 2006 r.
* Ford Focus

Do 40 tys. zł kupimy drugą generację samochodu.

- Bardzo udany model, mający bardzo dobre zawieszenie oraz precyzyjny układ kierowniczy - podkreśla szef białostockiego autokomisu. Jedynym minusem była pojawiająca się w wielu miejscach korozja w Focusach II z pierwszego okresu produkcji. Dopiero po liftingu w 2008 roku konstruktorzy wyeliminowali ten mankament. Polecamy więc samochody zmodernizowane, co można rozpoznać po charakterystycznych reflektorach, lekko zachodzących na maskę.

Decydując się na używanego Forda Focusa należy zwrócić szczególną uwagę na kontrolę stanu hamulców i ewentualnie wymienić tarcze. W tym przypadku najlepiej na oryginalne. Materiały z jakich zbudowane są zamienniki mogą nie wytrzymywać obciążeń. 

Jeżeli chodzi o silnik to zdecydowanym faworytem jest 1.6 TDCI o mocy 109 KM, który jest montowany do większości modeli Forda. To jednostka dynamiczna, elastyczna, a przy tym spalanie oscyluje w granicach 5-6 l na 100 km. Podczas jazdy praktycznie nie słychać pracy tego silnika w środku. Z kolei sprawdzony, stosunkowo często wybierany benzyniak to 1.6 100 KM.

 

Ford Focus II ma jeszcze jeden atut - niewiele skomplikowanej i awaryjnej elektroniki, która jest zmorą np. w samochodach francuskich.


Przykładowe oferty w regiomoto.pl

* Skoda Octavia

Kompaktowy samochód o nadwoziu liftback jest hitem w Polsce, jeśli chodzi o sprzedaż nowych aut. Zbudowana na płycie podłogowej Volkswagena Golfa Skoda Octavia dobrze trzyma cenę.

Suma 40 tys. zł w zupełności wystarczy na drugą generację (na rynku od 2004 roku), ale w wersji sprzed liftingu, który Skoda Octavia przeszła jesienią 2008 r.

Prosty i funkcjonalny kokpit, bagażnik o pojemności 560 litrów - to przemawia za Octavią. Na tylnej kanapie nie ma jednak tyle miejsca, by wygodnie mogły podróżować tam trzy dorosłe osoby. Stylistyka nadwozia też do najoryginalniejszych nie należy.

Wśród jednostek napędowych warto zainteresować się silnikiem 1.9 TDI 105 KM. Na szczęście jest bez filtra cząstek stałych DPF. Spośród benzyniaków pozytywne recenzje wśród kierowców zbiera 1.6 102 KM, choć jest on nieco za słaby do tego samochodu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty