Najlepsze używane kabriolety za niewielkie pieniądze

Bartosz Gubernat
Najlepsze używane kabriolety: kupujemy samochód bez dachu
Najlepsze używane kabriolety: kupujemy samochód bez dachu
Chociaż w naszym klimacie naprawdę ciepło i słonecznie jest maksymalnie przez trzy, może cztery miesiące w roku, samochód z otwieranym dachem i tak może dostarczyć mnóstwo frajdy. I nie musi być przy tym drogi. Kto dobrze poszuka, znajdzie propozycje za kilka tysięcy złotych.

Ze względu na specyfikę klimatu oraz charakter i tempo życia, w Polsce najpopularniejsze samochody to sedany, kombi i hatchbacki. Jak przekonują znawcy rynku, statystyczny Polak wybiera auto przede wszystkim rozsądnie. – Podstawowe kryterium to atrakcyjna cena i niskie koszty utrzymania, czyli przede wszystkim ekonomiczny silnik. Bardzo ważny jest też pojemny bagażnik, dlatego rodziny często wybierają samochody typu kombi – obserwuje Marek Rak, kierownik giełdy samochodowej w Rzeszowie.

Wysokiej klasy system car-audio, dodatkowe elementy wyposażenia czy wyszukany kolor często schodzą na dalszy plan. Nic więc dziwnego, że nad Wisłą samochodów typu cabrio i roadster jest jak na lekarstwo. Zdaniem Marka Raka, to w znacznym stopniu także wina klimatu. – W Polsce prawdziwe lato mamy w rzeczywistości tylko w lipcu, sierpniu i na początku września, z czego ten pierwszy miesiąc jest zazwyczaj deszczowy. Przy odrobinie szczęścia z odkrytym dachem można pojeździć jeszcze tylko w maju i czerwcu. Pozostałe miesiące są chłodne. Myślę, że to dlatego tak rzadko widuje się na naszych drogach kabriolety – mówi Marek Rak.

Ale olbrzymia frajda z jazdy z odkrytym dachem rekompensuje niedoskonałości naszej aury. Dlatego z kupna takiego samochodu nie warto rezygnować. Aby się sprawdziło, warto pamiętać jednak o kilku zasadach. Przede wszystkim tego typu samochód nie powinien być jedynym w rodzinie, bo w zimie pożytek z niego będzie niewielki. Szczególnie, gdy auto ma tzw. miękki dach. – Wówczas znacznie trudniej zagrzać wnętrze. Z powodu większej wilgoci bardziej parują szyby, a po dużych opadach śniegu materiał kryjący stelaż jest bardzo narażony na uszkodzenie. Na mrozie łatwo uszkodzić plastikową, tylną szybę – mówi właściciel Forda Escorta Cabrio.

Sporym problemem okazuje się także mały bagażnik, który mieści zazwyczaj znacznie mniej ładunku, niż jego odpowiednik w sedanie bądź klasycznym hatchbacku. Dodatkowo wiele samochodów bez dachu to pojazdy dwuosobowe. Nawet jeżeli mają tylne siedzenia, miejsca na nich bywa jak na lekarstwo. – Dlatego należy traktować je jako dodatkowy środek transportu. Ja na co dzień jeżdżę Fordem Mondeo, Escort wyjeżdża z garażu tylko w sezonie, na weekendowe przejażdżki. Traktuję go jak dodatek, to dla mnie taki motocykl na czterech kołach – dodaje nasz rozmówca.

Zobacz także: Jak przygotować samochód do podróży?

Polecamy: Skoda Octavia 1.0 TSI w naszym teście

Ponieważ w podobny sposób kabriolety użytkuje wielu kierowców, szansa na kupienie ładnego, używanego egzemplarza z niewielkim przebiegiem jest znacznie wyższa niż w przypadku samochodów z bardziej popularnym nadwoziem. Niestety wyższa jest także ich cena. Przykładem mogą być przyzwoicie utrzymane Audi 80. Sedana można kupić już za 4-6 tys. zł. Takie samo auto w wersji Cabriolet startuje z pułapu ok. 6 tys. zł, a najlepsze egzemplarze są wyceniane na przeszło 15 tys. zł. Warto podkreślić, że od kilku lat ich ceny właściwie stoją w miejscu, a w niedalekiej przyszłości najprawdopodobniej zaczną rosnąć. Z tego powodu kupno zadbanego cabrio zazwyczaj okazuje się świetną lokatą kapitału. Podczas gdy tradycyjne wersje nadwoziowe szybko tracą na wartości, pojazdy bez dachu trzymają cenę. Traktując zakup jako lokatę kapitału, warto rozpoznać rynek. I ile Audi, BMW czy Mazdy z otwieranymi dachami są cenione, tak np. Peugeot 206 CC czy Megane II CC mogą nie okazać się materiałami na youngtimera. Ich wygląd jest często krytykowany, co przekłada się na ceny. 

Istotne są też inne aspekty. Zdaniem Stanisława Płonki, doświadczonego mechanika samochodowego, kluczowa sprawa to bezwypadkowa historia. – Nadwozie typu cabrio jest mniej sztywne, dlatego poważne kolizje mogą je mocno osłabić. Skutkuje to gorszym prowadzeniem, a często problemami ze szczelnością otwieranego dachu. Naprawy w tej sytuacji są bardzo trudne – przestrzega Płonka.

Oglądając kabriolet należy bardzo dokładnie sprawnie sprawdzić stan jego dachu. Wszelkie przecieki i problemy z zamykaniem mogą się wiązać z bardzo kosztownymi naprawami. – Niestety dostępność części używanych albo zamienników do tych samochodów jest słaba. Najczęściej trzeba kupować je w ASO i kosztują bardzo dużo. Znam przypadki, gdzie naprawa niedomykającego się dachu kosztowała kilka tysięcy złotych, podczas gdy auto było warte niewiele więcej – dodaje Płonka. Podkreśla, najwygodniejsze obecnie kabriolety to te z twardym dachem. – Po pierwsze jest on bardziej odporny na uszkodzenia, po drugie w deszczowe dni zapewnia wyższy komfort jazdy – przekonuje.

Na kolejnych stronach prezentujemy wybrane wraz z naszymi ekspertami używane kabriolety, których zakup warto rozważyć.[page_break]


Najlepsze używane kabriolety. Tanie samochody bez dachuChociaż w naszym klimacie naprawdę ciepło i słonecznie jest maksymalnie przez trzy-cztery miesiące
Najlepsze używane kabriolety. Tanie samochody bez dachu

Chociaż w naszym klimacie naprawdę ciepło i słonecznie jest maksymalnie przez trzy-cztery miesiące w roku, samochód z otwieranym dachem i tak może dostarczyć mnóstwo frajdy.

fot. Fiat

Fiat Barchetta

To zgrabny, dwuoosobowy roadster, jeden z niewielu w tym segmencie z przednim napędem. Samochód był produkowany w latach 1995-2005. Jego projekt stworzył wywodzący się ze studia Pininfariny Grek Andreas Zapatinas. Barchetta powstała na bazie płyty podłogowej leciwego Fiata Tipo (więc zakup wielu części zamiennych nie stanowi problemu).

Oryginalna, a zarazem ponadczasowa sylwetka przyciąga wzrok. Pod maską Fiata Barchetty pracują tylko benzynowe silniki 1.8 16V o mocy 131 KM, dzięki czemu ważące zaledwie tonę auto jest bardzo dynamiczne. Na rynku dostępne są zamienne, twarde dachy dla tego modelu. Za największy minus tego samochodu uznaje się spory apetyt na olej silnikowy i niestety, często występującą korozję. Ceny większości używanych egzemplarzy mieszczą się w przedziale 8-16 tys. zł.


Najlepsze używane kabriolety. Tanie samochody bez dachuChociaż w naszym klimacie naprawdę ciepło i słonecznie jest maksymalnie przez trzy-cztery miesiące
Najlepsze używane kabriolety. Tanie samochody bez dachu

Chociaż w naszym klimacie naprawdę ciepło i słonecznie jest maksymalnie przez trzy-cztery miesiące w roku, samochód z otwieranym dachem i tak może dostarczyć mnóstwo frajdy.

fot. BMW

BMW serii 3 (E36 / E46)

Klasyka gatunku. Mocne silniki, tylny napęd, świetne wykonanie, klasyczna linia i nadwozie odporne na korozję czynią ten model jedną z najlepszych propozycji na rynku. Na polskim rynku najłatwiej upolować BMW E36 (lata 1990-1999) oraz BMW E46 (1998-2004). Ceny E36 zaczynają się od ok. 10 tys. zł, ale zadbany, bezwypadkowy egzemplarz to minimum 13 tys. zł. Za E46 Cabrio trzeba zapłacić przynajmniej 15-17 tys. zł. Ale nie należy być szczególnie zdziwionym na widok takiego samochodu za ponad 35 tys. zł. Tyle kosztują topowe wersje z końcówki produkcji. Nawet dwa razy tyle może kosztować sportowe M3 Cabrio.

Kierowcy skarżą się na przegrzewające się silniki (głównie jednostki R6), dlatego kupując taki samochód warto pilnować stanu układu chłodzenia. Niestety wiele egzemplarzy to auta zmęczone wyczynami domorosłych rajdowców, który niejednokrotnie sprawdzali, ile wyciśnie i jak driftuje ich kabriolet.

[page_break]

Najlepsze używane kabriolety. Tanie samochody bez dachuChociaż w naszym klimacie naprawdę ciepło i słonecznie jest maksymalnie przez trzy-cztery miesiące
Najlepsze używane kabriolety. Tanie samochody bez dachu

Chociaż w naszym klimacie naprawdę ciepło i słonecznie jest maksymalnie przez trzy-cztery miesiące w roku, samochód z otwieranym dachem i tak może dostarczyć mnóstwo frajdy.

fot. Volkswagen

Volkswagen Golf Cabrio

VW Golf to jeden z najpopularniejszych samochodów na naszych drogach, ale jego wersja Cabrio nie jest często spotykana. W ogłoszeniach najczęściej można spotkać egzemplarze III i IV generacji, przy czym ta druga jest jedynie face liftingiem Golfa III. Ceny zaczynają się od ok. 3-4 tys. zł i sięgają nawet 15 tys. zł za auto z końcówki produkcji (2003 rok), w bardzo dobrym stanie technicznym i wizualnym.

Atutem Volkswagena Golfa jest szeroka gama silników. Do wyboru są m.in. jednostki benzynowe 1.6, 1.8 i 2.0, oraz nieśmiertelny diesel 1.9 TDI w dwóch odmianach, 90- i 110-konnej. Zarówno III jak i IV generacja mają dobre zabezpieczenie przed korozją i stosunkowo rzadko się psują.


Najlepsze używane kabriolety. Tanie samochody bez dachuChociaż w naszym klimacie naprawdę ciepło i słonecznie jest maksymalnie przez trzy-cztery miesiące
Najlepsze używane kabriolety. Tanie samochody bez dachu

Chociaż w naszym klimacie naprawdę ciepło i słonecznie jest maksymalnie przez trzy-cztery miesiące w roku, samochód z otwieranym dachem i tak może dostarczyć mnóstwo frajdy.

fot. Audi

Audi Cabriolet

To jeden z najlepszych samochodów w klasie. Bazuje na modelu 80, którego produkcja zakończyła się w 1995 roku. Mimo tego Cabriolet pozostał w ofercie niemieckiego producenta aż do 2000 roku. Na początku auto oferowano ze 133-konnym silnikiem 2.3 R5, ale później gama jednostek została poszerzona o jednostki 1.8, 2.0, 2.6 V6 i 2.8 V6 o mocy od 115 do 174 KM. Od 1995 roku w ofercie był także 90-konny 1.9 TDI.

Bezapelacyjnie największym atutem tego auta są tanie naprawy. Większość części Cabriolet dzieli ze wspomnianym modelem 80. Ceny samochodów wahają się między 8 a 20 tys. zł. Te najtańsze to zazwyczaj auta mocno zużyte, wymagające dużych nakładów. Dlatego lepiej rozejrzeć się za samochodem młodszym, z pewnego źródła.[page_break]


Najlepsze używane kabriolety. Tanie samochody bez dachuChociaż w naszym klimacie naprawdę ciepło i słonecznie jest maksymalnie przez trzy-cztery miesiące
Najlepsze używane kabriolety. Tanie samochody bez dachu

Chociaż w naszym klimacie naprawdę ciepło i słonecznie jest maksymalnie przez trzy-cztery miesiące w roku, samochód z otwieranym dachem i tak może dostarczyć mnóstwo frajdy.

fot. Mazda

Mazda MX-5

Mały, dwuosobowy roadster. Ponadczasowa sylwetka i dobre wykonanie sprawiają, że nawet wśród dzisiejszych samochodów auto prezentuje się całkiem nieźle. Mazda MX-5 była produkowana w latach 1989-1997, a jej druga generacja między 1998 a 2005 rokiem.

Drugie wcielenie japońskiego roadstera oferuje silniki benzynowe 1.6 i 1.8 o mocy 110 i 139-146 KM. Napędzana jest oczywiście tylna oś. Typowe usterki to przeciekający dach i kłopoty z cewkami zapłonowymi. Ceny Mazdy MX-5 drugiej generacji zaczynają się od ok. 10 tys. zł i sięgają nawet 24 tys. zł.


Najlepsze używane kabriolety. Tanie samochody bez dachuChociaż w naszym klimacie naprawdę ciepło i słonecznie jest maksymalnie przez trzy-cztery miesiące
Najlepsze używane kabriolety. Tanie samochody bez dachu

Chociaż w naszym klimacie naprawdę ciepło i słonecznie jest maksymalnie przez trzy-cztery miesiące w roku, samochód z otwieranym dachem i tak może dostarczyć mnóstwo frajdy.

fot. Citroen

Citroën C3 Pluriel

Samochód charakteryzuje specyficzna konstrukcja dachu, oparta na pałąkach ściąganych przez kierowcę. To mało wygodne rozwiązanie. Bez pałąków można wybierać się w krótsze podróże, bo po ich zdemontowaniu niemożliwe staje się zamknięcie dachu. Na co dzień najwygodniejsze jest otwarcie szyb i rozwinięcie brezentowego zadaszenia. Na polskim rynku Citroen C3 Pluriel jest dość popularny, szczególnie wśród pań. Samochód bazuje na modelu C3 i zabiera na pokład cztery osoby, ale ze względu na ograniczoną ilość miejsca w rzeczywistości wygodnie podróżuje nim tylko dwójka dorosłych. Gama silnikowa to benzynowe jednostki 1.4 (73 KM) i 1.6 (109 KM) oraz sprawdzony diesel 1.4 HDI (68 KM).

Jak w przypadku większości francuskich samochodów, Pluriel boryka się z drobnymi, ale uciążliwymi usterkami, głównie elektroniki. Na szczęście ich naprawa nie jest zbyt droga. Auto było produkowane w latach 2003-2010. Na rynku wtórnym można kupić je już za pięć tysięcy złotych. Dobrze zachowane egzemplarze z udokumentowaną historią kosztują 7 tys. zł i więcej.

[page_break]
Najlepsze używane kabriolety. Tanie samochody bez dachuChociaż w naszym klimacie naprawdę ciepło i słonecznie jest maksymalnie przez trzy-cztery miesiące
Najlepsze używane kabriolety. Tanie samochody bez dachu

Chociaż w naszym klimacie naprawdę ciepło i słonecznie jest maksymalnie przez trzy-cztery miesiące w roku, samochód z otwieranym dachem i tak może dostarczyć mnóstwo frajdy.

fot. Peugeot

Peugeot 206 CC

Jego przewaga nad konkurentami to przede wszystkim sztywny, elektrycznie składany dach. Gama silników to jednostki benzynowe 1.6 (109 KM) i 2.0 (136 KM). Oferowany był także 1,6-litrowy turbodiesel HDI (109 KM). Wszystkie trzy uchodzą za stosunkowo mało awaryjne. Niestety dwulitrówka pali w cyklu miejskim powyżej 10 litrów paliwa, przez co nie polecamy tej wersji do codziennej jazdy.

Teoretycznie samochód jest czteroosobowy, ale symboliczna tylna kanapa raczej nie nadaje się na dłuższe wyjazdy. Bagażnik przy rozłożonym dachu mieści 410 litrów ładunku. Chcąc delektować się słońcem musimy jednak pamiętać, że będzie znacznie mniejszy (175 l). Ceny używanych egzemplarzy wahają się między 6 a 15 tys. zł.


Najlepsze używane kabriolety. Tanie samochody bez dachuChociaż w naszym klimacie naprawdę ciepło i słonecznie jest maksymalnie przez trzy-cztery miesiące
Najlepsze używane kabriolety. Tanie samochody bez dachu

Chociaż w naszym klimacie naprawdę ciepło i słonecznie jest maksymalnie przez trzy-cztery miesiące w roku, samochód z otwieranym dachem i tak może dostarczyć mnóstwo frajdy.

fot. Renault

Renault Mégane

Wersja z otwieranym dachem występowała już w pierwszej generacji, ale tu poszycie było wykonane z miękkiego materiału. Dopiero w drugiej generacji Francuzi zastosowali sztywny dach, podobny do tego z Peugeota 206 CC. Chociaż jest praktyczny i pozwala używać auta przez cały rok, niestety i w tym przypadku znacznie zmniejsza pojemność bagażnika, która po jego złożeniu maleje do 190 litrów.

Ze względu na świetny stosunek ceny do jakości, polecamy drugą generację, którą można kupić już za 10-12 tys. zł. Ceny młodszych egzemplarzy są niewiele wyższe, sięgają maksymalnie 20 tys. zł. Renault Megane CC było oferowane z wieloma silnikami - benzynowymi 1.6, 2.0, 2.0 Turbo i turbodieslami 1.5 dCi, 1.9 dCi oraz 2.0 dCi. Słabe punkty to przede wszystkim delikatne zawieszenie.[page_break]


Najlepsze używane kabriolety. Tanie samochody bez dachuChociaż w naszym klimacie naprawdę ciepło i słonecznie jest maksymalnie przez trzy-cztery miesiące
Najlepsze używane kabriolety. Tanie samochody bez dachu

Chociaż w naszym klimacie naprawdę ciepło i słonecznie jest maksymalnie przez trzy-cztery miesiące w roku, samochód z otwieranym dachem i tak może dostarczyć mnóstwo frajdy.

fot. Opel

Opel Astra

Wersja z otwieranym dachem występowała zarówno w pierwszej, jak i drugiej generacji tego modelu. Produkcja pierwszej trwała w latach 1991-2002. W przypadku pierwszej generacji ceny kabrioletów produkowanych od 1993 do 2000 r. zaczynają się już od 3-4 tys. zł, ale zadbane i dobrze utrzymane samochody to minimum 5-6 tys. zł. O takie jednak bardzo trudno. Najczęściej można trafić na samochód mocno skorodowany, ze zniszczonym poszyciem dachu. Silniki to 1,6- i 1,8-litrowe benzyniaki o mocy 75 KM i 116 KM. Rzadkiej spotykany jest motor 2.0.

Opel Astra II był produkowany między 1998 a 2009 rokiem. Wersję Cabrio, produkowaną przez Bertone, oferowano w latach 2001-2005. Dach, jak przystało na typowy kabriolet, wciąż wykonywano z brezentu. Pod maską pracują przede wszystkim jednostki 1.6 o mocy 101 KM, 125-konne 1.8 oraz 2.2, które rozwija 147 KM. Ceny samochodów wahają się między 8 a 15 tys. zł. Części zamienne nie są drogie, gdyż poza elementami składanego dachu kabriolet większość z nich dzieli z pozostałymi wersjami Astry II.


Najlepsze używane kabriolety. Tanie samochody bez dachuChociaż w naszym klimacie naprawdę ciepło i słonecznie jest maksymalnie przez trzy-cztery miesiące
Najlepsze używane kabriolety. Tanie samochody bez dachu

Chociaż w naszym klimacie naprawdę ciepło i słonecznie jest maksymalnie przez trzy-cztery miesiące w roku, samochód z otwieranym dachem i tak może dostarczyć mnóstwo frajdy.

fot. Mercedes

Mercedes SLK

Sportlich, Leicht und Kurz czyli sportowy, lekki i krótki. Od takich niemieckich słów pochodzi nazwa jednego z najpopularniejszych roadsterów na rynku. Od 1996 r. koncern ze Stuttgartu wprowadził na rynek już trzy generacje SLK. Pierwsza (R170), a zarazem najpopularniejsza w Polsce z racji cen, była produkowana w latach 1996-2004. Druga, oznaczona symbolem R171 powstawała do 2011 roku, kiedy na ryku zastąpił ją model R172.

Nabywcy Mercedesa R170 mieli do wyboru wersje silnikowe 200 (136 KM), 200 Kompressor (163 lub 190 KM), 230 Kompressor (193 lub 197 KM) i 320 (218 KM). Na szczycie znalazł się wariant SLK 32 AMG, który rozwija aż 354 KM. Silniki współpracują z pięcio- lub sześciobiegowymi skrzyniami manualnymi lub pięciostopniowym automatem. Ceny na rynku wtórnym wahają się od 11 do przeszło 20 tys. zł za SLK 320 i nawet 60-80 tys. zł za rzadki wariant ze stajni AMG.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie