Najbardziej niebezpieczne drogi krajowe w Polsce - MAPA

Paweł Puzio
Najbardziej niebezpieczne drogi krajowe w Polsce - MAPA
Najbardziej niebezpieczne drogi krajowe w Polsce - MAPA
Najbardziej niebezpieczny odcinek drogi w Polsce to krajowe dwunastka i siedemnastka między Kurowem a Lublinem. Sprawdź, gdzie jeszcze jest duże ryzyko wypadku.
Najbardziej niebezpieczne drogi krajowe w Polsce - MAPA
Najbardziej niebezpieczne drogi krajowe w Polsce - MAPA

Już po raz czwarty w ramach międzynarodowego Programu Oceny Ryzyka na Drogach EuroRAP naukowcy z Politechniki Gdańskiej wraz z ekspertami Polskiego Związku Motorowego i Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej opracowali mapę ryzyka na drogach krajowych w Polsce. Wyniki badań pokazują, że jest bezpieczniej. Odcinki, gdzie najłatwiej o wypadek - tzw. czarne i krytyczne - są znacznie krótsze.

zobacz także Mapa najbardziej niebezpiecznych dróg krajowych w Polsce - zobacz

Na mapie pokazano, jak duże jest ryzyko śmierci lub odniesienia ciężkich obrażeń w wypadku samochodowym na poszczególnych drogach krajowych. Ryzyko przedstawiono za pomocą pięciostopniowej skali: kolor zielony oznacza najniższą klasę ryzyka (najwyższy poziom bezpieczeństwa), a kolor czarny najwyższą klasę ryzyka (najniższy poziom bezpieczeństwa). Ryzyko indywidualne dotyczy każdego użytkownika dróg i mierzone jest częstością wypadków z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi na każdym odcinku drogi w stosunku do liczby pojazdów, które przejeżdżają przez ten odcinek.

Aż 42 proc. długości dróg krajowych, to „czarne odcinki” o najwyższym poziomie ryzyka. Jest to o 19 proc. (3 tys. km) mniej w stosunku do lat 2005-2007.

Na 11 proc. dróg krajowych (o 7 proc. więcej niż w latach 2005-2007) ryzyko wypadku eksperci uznali za małe. To głównie autostrad oraz dwujezdniowe drogi ekspresowe.

Mapę ryzyka indywidualnego opracowano w oparciu o dane zebrane przez policję. W latach 2008-2010 na drogach krajowych w Polsce doszło do 10,6 tys. ciężkich wypadków (tj. wypadków z ofiarami śmiertelnymi lub ciężko rannymi), w których zginęło 4,7 tys. osób a 9,3 tys. zostało rannych.

Koszty materialne i społeczne tych wypadków wyniosły ponad 9,5 mld zł. W stosunku do lat 2005-2007 liczba wypadków ciężkich na drogach krajowych spadła o 18 proc., a liczba ofiar śmiertelnych o 21 proc.

zobacz także Mapa najbardziej niebezpiecznych dróg krajowych w Polsce - zobacz

Krytyczne odcinki

Znacząco spadła liczba odcinków krytycznych (o najwyższym ryzyku) z 44 do zaledwie 13. Na szczególną uwagę administracji drogowej zasługuje siedem krytycznych odcinków:

- Warszawa – Mińsk Mazowiecki (DK 2, długość 19,6 km, 85 ciężkich wypadków w latach 2008-2010),
- Mińsk Mazowiecki – Kałuszyn (DK 2, długość 23,7 km, 64 ciężkich wypadków w badanym okresie),
- Kurów – Lublin (DK 12/17, 25 km, 95),
- Lubartów – Lublin (DK 19, 26,6 km, 68),
- Wałbrzych – Świebodzice (DK 35, 10,8 km, 58),
- Nowy Targ – Zakopane (DK 47, 21 km, 48),
- Kielce – Wola Jachowa (DK 74, 13,4 km, 31).

zobacz także Mapa najbardziej niebezpiecznych dróg krajowych w Polsce - zobacz

W dalszym ciągu najwięcej dróg o najwyższym poziomie ryzyka występuje w województwach: lubelskim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim i podkarpackim, a najmniej w województwie wielkopolskim.

Najbardziej niebezpieczne są drogi krajowe 35, 7 oraz 2, a najmniej autostrady A2 i A1.

Paweł Puzio

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty