Najbardziej awaryjne auta. Ranking awaryjności ADAC 2020

Mariusz Michalak
Fot. Pixabay.com
Fot. Pixabay.com
Najnowszy ranking awaryjności aut ADAC 2020 pokazuje, że wbrew stereotypom auta marek innych niż azjatyckie też mogą otrzymać noty najbardziej niezawodnych w swojej klasie. W tej części prześwietlamy najbardziej awaryjne pojazdy.

Czym jest ADAC?

ADAC ( z niemieckiego Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) to niemiecki automobilklu, który założony został w 1903 roku. Zgodnie ze swoim statutem ADAC ma „monitorować i promować transport drogowy, sporty motorowe oraz turystykę chroniąc interesy zmotoryzowanych użytkowników dróg oraz angażować się na rzecz rozwoju ruchu drogowego, w szczególności w obszarze ruchu ulicznego, bezpieczeństwa w ruchu drogowym i edukacji użytkowników z uwzględnieniem aspektów dotyczących ochrony środowiska”. Klub ma również za zadanie „wspierać ratownictwo lotnicze i występować w ochronie bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego”.

Automobilklub posiada własną sieć pomocy drogowej w postaci floty pojazdów. Są to mobilne warsztaty, wyposażone w zestawy narzędzi i urządzeń pomiarowych, w tym uniwersalne komputery diagnostyczne.

ADAC testuje nowe samochody i zbiera dane na temat ich awaryjności, regularnie publikując ranking awaryjności aut z danych roczników.

Jak powstaje ranking awaryjności ADAC?

Ranking aut, tworzony przez ADAC nie jest może w pełni obiektywnym źródłem informacji o awaryjności i trwałości pojazdów, ale z pewnością daje sporą wiedzę na temat jakości poszczególnych modeli.

Ponieważ podstawą do jego tworzenia są niedomagania zgłoszone przez niemieckich kierowców podczas interwencji pomocy drogowej, to siłą rzeczy nie można mówić o pełnym obrazie kondycji każdego z aut. Na tej podstawie każdy z użytkowników albo potencjalnych nabywców aut z rynku wtórnego może jednak wyrobić sobie opinię o konkretnym modelu.

Nie wiadomo, ile kosztowały ewentualne naprawy, ale pewnym jest, że każdy zgłaszany problem był na tyle poważny, że unieruchamiał samochód.

Dlatego mimo pewnych ograniczeń raporty tego typu co zestawienie ADAC są bardzo cenione wśród osób poważnie podchodzących do zakupu samochodu używanego.

Raport powstał w oparciu o 3,76 mln zgłoszeń dokonywanych przez niemieckich kierowców, których samochody uległy awarii na trasie w 2019 r. Eksperci brali pod uwagę tylko te auta, które miały nie więcej niż 10 lat i oferowane są w sprzedaży od co najmniej trzech. Liczba rejestracji każdego modelu musiała przekroczyć 10 tys. egzemplarzy rocznie.

Zestawienie podzielono na pięć klas. Pod uwagę wzięto 113 samochodów 25 różnych marek. W pierwszej części prześwietliliśmy auta najmniej awaryjne. Najmniej awaryjne auta. Ranking awaryjności ADAC 2020. Teraz zajęliśmy się pojazdami sprawiającymi najwięcej kłopotów. 

Auta w poszczególnych klasach zostały uszeregowane według kolejności alfabetycznej, a nie według rankingu liczby usterek.

Klasa mini. Najbardziej awaryjne auta. Ranking awaryjności ADAC 2020

Liczba usterek na 1000 zarejestrowanych pojazdów (według pierwszego roku rejestracji samochodu)

Marka modelŚredni roczny przebiegRocznik 2017 – liczba usterekRocznik 2016 – liczba usterekRocznik 2015 – liczba usterek
Fiat 50010 tys. km7,117,129,5
Smart fortwo8 tys. km7,525,432,8
Smart Forfour10 tys. km9,831,330,1
  • W przypadku Smart Forfour wiele usterek stwierdzono m.in. w rocznikach 2015 i 2016. Narzekano przede wszystkim na kłopoty z rozrusznikiem i akumulatorem. Kiepsko wypadł także Smart Fortwo[b] [/b]

Nie zachwycił Fiat 500 z lat 2014-2015 (sporo kłopotów z bateriami). W przypadku starszych roczników wskazano także na problemy z układem chłodzenia oraz mechanizmem zmiany biegów.

Klasa aut małych. Najbardziej awaryjne auta. Ranking awaryjności ADAC 2020

Liczba usterek na 1000 zarejestrowanych pojazdów (według pierwszego roku rejestracji samochodu)

Marka modelŚredni roczny przebiegRocznik 2017 – liczba usterekRocznik 2016 – liczba usterekRocznik 2015 – liczba usterek
Hyundai i2011 tys. km3,149,7
Opel Meriva10 tys. km12,711,916,6
  • W Hyundaiu 20 najgorsze noty notują modele z lata 2011-2014. Wskazywano na  kłopoty z akumulatorem i układem zapłonowym.
  • Meriva jest kłopotliwa z roczniku 2017. Kłopotliwe są również starsze wersje z lat 2015-2016 czy 2010-2011. Na liście usterek znów wskazano akumulator (szczególnie modele z lat 2012-2015 i 2017), układ chłodzenia i ogrzewania (starsze roczniki) oraz pompę cieczy chłodzącej.

Klasa niższa średnia. Najbardziej awaryjne auta. Ranking awaryjności ADAC 2020

Liczba usterek na 1000 zarejestrowanych pojazdów (według pierwszego roku rejestracji samochodu)

Marka modelŚredni roczny przebiegRocznik 2017 – liczba usterekRocznik 2016 – liczba usterekRocznik 2015 – liczba usterek
Ford C-Max14 tys. km3,76,17,9
Ford Kuga16 tys. km5,35,911,9
Hyundai i3013 tys. km2,45,37,7
Kia Ceed12 tys. km3,48,812
Kia Sportage14 tys. km1,6413,3
Nissan Qashqai14 tys. km42,733,616,8
Peugeot 30814 tys. km6,19,313,6
Renault Kangoo12 tys. km16,42419,9
Renault Scenic12 tys. km7,2Bd.27,7

Trzeba podkreślić, że to bardzo pojemna kategoria.

  • Ford C-Max. Najgorsze roczniki to 2010-2013. Typowe usterki: problemy z akumulatorem (2010-2013), układem wtryskowym (2010-2011), alternatorem (2010) i filtrem cząstek stałych (2010).
  • Ford Kuga. Najgorsze roczniki: 2012-2014. Typowe usterki: akumulator (2010, 2012-2015), czujnik ciśnienia spalin (2010), alternator (2010-2011), filtr cząstek stałych (2010-2012).
  • Hyundai i30. Najgorsze roczniki: 2010-2012. Typowe usterki: akumulator (2010-2014), pompa paliwa (2010-2011), łańcuch rozrządu (2010, 2012), świece zapłonowe (2010), cewka zapłonowa (2011).
  • Kia Ceed. Najgorsze roczniki: 2010-2014. Typowe usterki: rozrusznik (2011), akumulator (2010-2016), katalizator (2010), pompa paliwa (2010-2011), czujnik położenia pedału sprzęgła (2011), łańcuch rozrządu (2010), świece zapłonowe (2011-2012).
  • Kia Sportage. Najgorsze roczniki: 2011. Typowe usterki: akumulator (2011-2015), pompa paliwa (2011).
  • Nissan Qashqai. Najgorsze roczniki: 2016-2017. Typowe usterki: akumulator (roczniki 2011-2017).
  • Peugeot 308. Najgorsze roczniki: 2011. Typowe usterki: pasek osprzętu (2011-2012), akumulator (2010-2012, 2014), wtryskiwacze (2011-2012), świece zapłonowe (2010), cewka zapłonowa (2010-2012).
  • Renault Kangoo. Najgorsze roczniki: 2015-2017. Typowe usterki: rozrusznik (2011), akumulator (2015-2017), instalacja elektryczna (2017), przewody zapłonowe (2010), świeca zapłonowa (2011-2013), stacyjka (2011).
  • Renault Scenic. Najgorsze roczniki: 2014-2015. Typowe usterki: rozrusznik (2010), akumulator (2014-2015, 2017), wtryskiwacze (2010, 2012), świece zapłonowe (2010-2011).

Klasa średnia. Najbardziej awaryjne auta. Ranking awaryjności ADAC 2020

Liczba usterek na 1000 zarejestrowanych pojazdów (według pierwszego roku rejestracji samochodu)

Marka modelŚredni roczny przebiegRocznik 2017 – liczba usterekRocznik 2016 – liczba usterekRocznik 2015 – liczba usterek
Ford S-Max19 tys. km10,820,9Bd.
Opel Insignia20 tys. km10,722,629,5
Seat Alhambra18 tys. km14,412,918,2
Volkswagen Sharan17 tys. km12,110,119
  • Ford S-Max. Najgorsze roczniki: 2010, 2016-2017. Typowe usterki: akumulator (2010, 2012, 2016-2017), alternator (2016), pompa paliwa (2010-2011), filtr cząstek stałych (2010).
  • Opel Insignia. Najgorsze roczniki: 2015-2016. Typowe usterki: pasek osprzętu (2010), akumulator (2011-2017), turbosprężarka i intercooler (2015-2016). Wskazano również na ogólne problemy z silnikiem (2010-2011) i dość problematyczny rocznik 2013, ale nie wskazano szczegółów.
  • Seat Alhambra. Najgorsze roczniki: 2013-2014, 2017. Typowe usterki: układ recyrkulacji spalin (2013), akumulator (2013-2017).
  •  Volkswagen Sharan. Najgorsze roczniki: 2013-2014, 2017. Typowe usterki: układ recyrkulacji spalin (2011-2013), akumulator (2011, 2013-2017), rozrusznik (2011).

Klasa wyższa średnia. Najbardziej awaryjne auta. Ranking awaryjności ADAC 2020

Marka modelŚredni roczny przebiegRocznik 2017 – liczba usterekRocznik 2016 – liczba usterekRocznik 2015 – liczba usterek
Mercedes Klasy E16 tys. km1,77,210,9

W tej kategorii zestawiono np. bowiem Opla Vivaro czy Volkswagena Transportera z Audi A6 czy BMW serii 5. Najgorzej wypadł Mercedes Klasy E (starsze roczniki).**

Mercedes Klasy E. Najgorsze roczniki: 2010-2011. Typowe usterki: rozrusznik (2010-2012), akumulator (2010-2012), stacyjka (2010-2011).

Zobacz także: Tak prezentuje się nowy Peugeot 2008

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty