Nadjeżdża Fiat 500X - stylowy miejski SUV (ZDJĘCIA)

redakcja.regiomoto
Fiat 500X Lounge i Cross
Fiat 500X Lounge i Cross
Najnowszy model włoskiej firmy - Fiat 500X - to krzyżówka samochodu miejskiego i kompaktowego SUV-a. Bliźniak Jeepa Renegade ma sprawdzone silniki Fiata, stylowy wygląd "pięćsetki" i napęd 4x4 oraz w pełni niezależne zawieszenie.
Fiat 500X Lounge i Cross
Fiat 500X Lounge i Cross

Fiat 500X jest kolejnym modelem nawiązującym stylistyką do słynnej "pięćsetki" sprzed lat. Auto jest crossoverem, konkurentem dla Nissana Juke czy Opla Mokki. Ma łączyć wymiary miejskiego auta z właściwościami SUV-a. Fiat 500X jest bliźniakiem Jeepa Renegade, oba powstają we włoskim Melfi.

Samochód ma stylistykę podobną do współczesnego Fiata 500 czy jego większego brata - Fiata 500L. Auto ma dobre proporcje i jest dostępne w dwóch wersjach - miejskiej z pakietami wyposażenia Pop, Popstar i Lounge oraz terenowej z pakietami wyposażenia Cross i Cross Plus. Różnią się one stylistycznymi detalami i działaniem elektroniki sterującej pracą napędu na wszystkie koła.

Auto ma 4,25 m długości, 1,8 m szerokości i 1,60 m wysokości. Rozstaw osi wynosi 2,57 m. Prześwit wynosi 16,2 cm w wersjach z napędem na przód i 17,9 cm w autach z napędem 4x4. Bagażnik ma pojemności od 350 do 1000 l zależnie od położenia tylnej kanapy.

Dodatki w stylu retro znajdziemy też na desce rozdzielczej - to np. trzy wskaźniki przed kierowcą, z których środkowy jest otoczony metalową ramką. Po bokach znajdują się dwa analogowe kwadranty z prędkościomierzem i obrotomierzem, na środku jest 3.5-calowy wyświetlacz TFT. Na konsoli środkowej znajdują się trzy najczęściej wykorzystywane przyciski, które przypominają te ze starej "pięćsetki", natomiast zaraz powyżej umieszczony jest pięcio- lub sześcioipółcalowy wyświetlacz.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć Fiata 500X

Fiat 500X
Fiat 500X

Na początku Fiat 500 będzie dostępny z trzema silnikami do wyboru.

Pierwszy z nich to benzynowy 1.4 Turbo Multiair II o mocy 140 KM i maks. momencie obr. wynoszącym 230 Nm przy 1750 obr./min. Auto z tą jednostką ma przyspieszać od 0 do 100 km/h w 9,8 s. i rozpędzać się do 190 km/h. Deklarowane średnie zużycie paliwa wynosi 6 l/100 km. Silnik ten będzie dostępny z sześciobiegową skrzynią manualną i napędem na przód.

Drugi jest turbodiesel 1.6 Multijet II o mocy 120 KM i maks. momencie obr. wynoszącym 320 Nm przy 1750 obr./min. Pozwala on na sprint od 0 do 100 km/h w 10,5 s. i osiągnięcie maksymalnej prędkości 186 km/h przy deklarowanym zużyciu paliwa na poziomie 4,1 l/100 km. Silnik ten będzie oferowany z sześciobiegową skrzynią manualną i napędem na przód.

Trzeci z dostępnych silników to jednostka wysokoprężna 2.0 Multijet II o mocy 140 KM i maks. momencie obr. wynoszącym 350 Nm przy 1750 obr./min. Fiat 500X z tym silnikiem przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,8 s. i rozpędza się do 190 km/h. Deklarowane średnie zużycie paliwa wynosi 5,5 l/100 km. Ten silnik będzie dostępny z dziewięciostopniową automatyczną skrzynią biegów i napędem na wszystkie koła.

W kolejnych miesiącach gama zostanie uzupełniona o silniki benzynowe 1.6 o mocy 110 KM (z pięciostopniową, manualną skrzynią biegów i napędem na przód), 1.4 Turbo MultiAir2 o mocy 170 KM (z dziewięciostopniową, automatyczną skrzynią biegów i napędem 4x4) oraz 2.4 Tigershark MultiAir2 o mocy 187 KM (z dziewięciostopniową, automatyczną skrzynią biegów i napędem 4x4). Silnik 1.4 Turbo 140 KM będzie oferowany też z sześciostopniowym, dwusprzęgłowym automatem i napędem na przód. Gama turbodiesli poszerzy się o dwa silniki - 1.3 Multijet II o mocy 95 KM (z manualną, pięciostopniową skrzynią biegów i napędem na przód) oraz 2.0 MultiJet II o mocy 140 KM (z manualną, sześciostopniową skrzynią biegów i napędem 4x4).

Fiat 500X jest dostępny zarówno z napędem na dwa, jak i na cztery koła. Kiedy przyczepność jest wysoka, tylna oś jest odłączana, co pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa. W razie potrzeby napęd na wszystkie koła uruchamia się automatycznie. Kierowca może wybrać tryb jazdy za pomocą systemu Mood Selector. Zmienia on ustawienia silnika, hamulców, układu kierowniczego i automatycznej skrzyni biegów. Tryby w miejskich wersjach Fiata 500X są trzy: Auto (najlepszy tryb pod względem komfortu, spalania i emisji CO2), Sport (w przypadku jazdy, która stawia na pierwszym miejscu osiągi) i All weather (po pierwsze bezpieczeństwo, nawet w warunkach niskiej przyczepności).

W wersjach uterenowionych tryb All weather jest zastąpiony funkcją Traction, która w przypadku wersji 4x4 przyspiesza przekazywanie momentu obrotowego na oś tylną. Natomiast w wersjach z napędem na przód, uruchamia system kontroli „Traction Plus", który z jednej strony poprawia własności jezdne na podłożu o niskiej przyczepności, a z drugiej strony jest bardziej ekonomicznym i ekologicznym rozwiązaniem niż tradycyjne 4x4, zwiększając efektywność podczas codziennej, umiarkowanej eksploatacji terenowej samochodu.

Zawieszenie Fiata 500X jest w pełni niezależne. Na obu osiach zastosowano kolumny MacPhersona. Odpowiednią precyzję prowadzenia ma zapewniać elektryczne wspomaganie układu kierowniczego z systemem DST, który steruje rozdziałem momentu obrotowego, poprawiają trakcję.

Fiat 500X z podstawowym pakietem wyposażenia Pop ma w standardzie m.in. komplet poduszek i kurtyn powietrznych, ABS, układ stabilizacji toru jazdy ESC, światła dzienne, reflektory doświetlające zakręty, system ułatwiający ruszanie na wzniesieniu, tempomat czy elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu.

Fiat 500X pojawi się w salonach sprzedaży w przyszłym roku. Jego polskich cen jeszcze nie podano.

(DKO) 

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty