Na zimowe wakacje w góry

(WIB)
Udostępnij:
Narty na bagażniku dachowym, zimowy ubiór w walizkach. Czy zabraliśmy już wszystko na wypad w góry? Warto zawczasu pomyśleć o naszym bezpieczeństwie i wymogach, jakie musimy spełnić wjeżdżając zimą do niektórych krajów.

Mamy nadzieję, że wszyscy kierowcy mają już opony zimowe. W ostatnich
dniach nawet w miastach było bardzo ślisko i bez "zimówek" podjazd, pod
najmniejszą choćby górkę, okazywał się często niemożliwy. Ci, którzy w
najbliższym czasie wybierają się na zimowe wakacje w góry, powinni pamiętać
o komplecie łańcuchów zimowych.
Niektórzy kierowcy pamiętają z jakim mozołem montowaliśmy jeszcze kilka
lat temu stare i przestarzałe konstrukcyjnie łańcuchy. Nowe wyróżniają
się nie tylko kolorystyką, ale także łatwością użytkowania. Bez większych
problemów łańcuchy nowego typu założymy na koła w ciągu 2-3 minut. Obrazkowa
instrukcja ułatwi ich odpowiednie umieszczenie, gwarantujące bezpieczne
podróżowanie.
W podróż zabieramy tylko jeden komplet, w skład którego wchodzą dwa
łańcuchy. Montujemy je na koła napędzane na zaśnieżonych drogach. Nie używamy
ich na asfalcie, chyba że przepisy w danym kraju na to pozwalają. Ale nawet
wtedy maksymalna prędkość nie może przekraczać 50 km/h. - Jeżeli jest wyższa,
łańcuchy nie są nam potrzebne - żartują specjaliści. Na asfalcie łańcuchy
mogą bardzo szybko ulec uszkodzeniu. Po zdjęciu z kół, łańcuchy wystarczy
umyć w wodzie i wysuszyć. Odpowiednio użytkowane będą nam służyć wiele
sezonów.
Najwyżej 50 km/h
Pamiętajmy, że łańcuchy zakładamy tylko na dwa koła. W autach z przednim
napędem będą to koła przednie, zaś w samochodach z napędem tylnym koła
tylne. Co mają robić posiadacze aut z napędem na wszystkie koła? Powinni
założyć łańcuchy na oś przednią. Pamiętajmy, by z założonymi łańcuchami
nie przekraczać prędkości 50 km/h. Kupując łańcuchy koniecznie musimy znać
dokładny rozmiar opon naszego auta. Może się zdarzyć, że ze względu na
mały prześwit między nadkolem a oponą musimy kupić droższy łańcuch, z ogniw
o mniejszej średnicy. Najlepiej po łańcuchy pojechać nie do supermarketu
czy na stację benzynową, a do specjalistycznego sklepu, tam sprzedawca
doradzi nam, jaki rodzaj łańcuchów będzie najodpowiedniejszy.
Przepisy
Austria - używanie łańcuchów dozwolone od 15.11. do 30.04.

Czechy i Słowacja - używanie łańcuchów dozwolone tylko na ośnieżonych
drogach

Włochy - łańcuchy obowiązkowe w regionie Val d’Aoste

Szwajcaria - łańcuchy obowiązkowe w miejscach oznaczonych znakami "Chaines
a neige obligatoire"
Łańcuchy z patentem
Waldemar Zapędowski, właściciel firmy Auto Caros, przedstawiciel firm
Mont Blanc i KWB

- Decydując się na zakup warto zwrócić uwagę na sposób montażu łańcuchów
przeciwśnieżnych na kołach napędowych samochodu. Łatwy montaż jest bardzo
ważnym atutem, bowiem należy pamiętać, iż ewentualna konieczność ich założenia
wystąpi w trudnych warunkach atmosferycznych. Najtańsze łańcuchy przeciwśnieżne
możemy nabyć już za ok. 50 zł. Jeśli zdecydujemy się jednak wydać na ten
cel nieco więcej pieniędzy interesującą propozycją wydaje się oferta austriackiej
firmy KWB, której tradycje w produkcji łańcuchów dla różnych gałęzi przemysłu
sięgają połowy XIX wieku. Firma ta proponuje łańcuchy przeciwśnieżne o
bardzo dużej wytrzymałości i łatwym montażu z wykorzystaniem opatentowanego
systemu naciągania. Po założeniu klasycznych łańcuchów przeciwśnieżnych
i przejechaniu kilku kilometrów należy zatrzymać pojazd i odpowiednio je
dociągnąć. W przypadku łańcuchów Klack&Go firmy KWB unikatowy system
naciągania sam napręża łańcuch i dostosowuje go do naszych potrzeb. Następuje
to podczas jazdy samochodu, nie ma więc konieczności jego zatrzymywania.
Automatyczne utrzymanie stałego naprężenia łańcucha następuje poprzez wciśnięcie
jednego przycisku. Ważne jest również to, że założenie łańcuchów Klack&Go
nie wymaga podnoszenia bądź przemieszczania pojazdu

Oprócz szybkiego i bezpiecznego montażu, wspomniane łańcuchy odznaczają
się również dużą wytrzymałością i odpornością, dzięki czworobocznym ogniwom
wykonanym ze stopów niklowo-manganowych. W ofercie KWB znajdują się także
m.in. łańcuchy przeciwśnieżne Technomatic, przeznaczone dla pojazdów dysponujących
niewielką wolną przestrzenią pomiędzy kołem a karoserią samochodu. Dzięki
specjalnej technologii produkcji ogniw łańcucha, których wymiar nigdy nie
przekracza 9 mm, można je stosować w tych sytuacjach, kiedy niemożliwe
jest wykorzystanie łańcucha o klasycznych parametrach. Łańcuchy z serii
Technomatic zalecane są dla pojazdów z ABS, w ich przypadku o 30 proc.
zredukowano wibracje wynikające z używania łańcuchów. Seria Tempomatic
4x4 jest przeznaczona z kolei dla samochodów terenowych i dostawczych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie