Na wszelki wypadek

(bc)
Szczęki hamulcowe AD to także produkt europejski spełniający oczekiwania posiadaczy samochodów popularnych o małej i średniej mocy. Szczęki AD doskonale sprawdzają się w eksploatacji miejskiej w taksowkach i pojazdach kurierskich.
Szczęki hamulcowe AD to także produkt europejski spełniający oczekiwania posiadaczy samochodów popularnych o małej i średniej mocy. Szczęki AD doskonale sprawdzają się w eksploatacji miejskiej w taksowkach i pojazdach kurierskich.
Samochody klasy wyższej oraz wersje sportowe są wyposażone w cztery hamulce tarczowe. W samochodach popularnych z małymi i średnimi mocami silnika, z tyłu z powodzeniem stosowane są nadal hamulce bębnowe. Nie oznacza to jednak, że odgrywają rolę drugoplanową.

 

Tylny układ hamulcowy pełni co prawda zwykle funkcję pomocniczą, ale wszelkie jego usterki są niezwykle niebezpieczne. Zużyte hamulce tylne pogarszają skuteczność hamowania, szczególnie przy wysokich obciążeniach, przyśpieszają zużycie hamulców przednich, utrudniają jazdę samochodem gdy trzeba ruszać pod górkę. Ponadto uniemożliwiają bezpieczne unieruchomienie pojazdu na postoju w miejscach o silnym nachyleniu terenu. Należy pamiętać, że hamulce tylne, z wyjątkiem wybranych modeli np. Citroena, obsługują hamulec ręczny, czyli awaryjny i w razie

Szczęki hamulcowe AD to także produkt europejski spełniający oczekiwania posiadaczy samochodów popularnych o małej i średniej mocy. Szczęki AD doskonale
Szczęki hamulcowe AD to także produkt europejski spełniający oczekiwania posiadaczy samochodów popularnych o małej i średniej mocy. Szczęki AD doskonale sprawdzają się w eksploatacji miejskiej w taksowkach i pojazdach kurierskich.

sytuacji awaryjnej, na przykład głównego układu hamulcowego, są jedyną szansą na zatrzymanie samochodu.

 

Do kontroli

 

Większość producentów samochodów zaleca kontrolę tylnego układu hamulcowego co drugi "mały przegląd", a zatem co 30 - 40 000 km. Kontrola polega na demontażu bębnów, sprawdzeniu jakości cylinderka hamulcowego (zapieczenie, wycieki płynu), oczyszczeniu wnętrza bębna, przesmarowaniu elementów ruchomych (np. samoregulatora szczęk) smarem wysokotemperaturowym oraz sprawdzeniu jakości okładzin na szczękach i wewnętrznej powierzchni bębna.

 

Przy okazji kontroli hamulców tylnych niezbędna jest kontrola sprawności linki hamulca ręcznego, która musi pracować lekko i po zwolnieniu dźwigni samoczynnie wracać w położenie spoczynkowe.

 

Objawy zużycia

 

Prawidłowo eksploatowane bębnowe hamulce tylne wytrzymują rekordowe przebiegi sięgające 100 000 km lub więcej, zwłaszcza jeśli samochód jeździ bez obciążenia. Warunkiem jest regularne

Wymiana szczęk lub bębnów musi się łączyć z wnikliwa kontrolą wszystkich elementów ruchomych tylnego układu hamulcowego.
Wymiana szczęk lub bębnów musi się łączyć z wnikliwa kontrolą wszystkich elementów ruchomych tylnego układu hamulcowego.

serwisowanie. Żywotność tylnego układu hamulcowego można skrócić przez roztargnienie - ruszając z miejsca bez zwolnienia hamulca pomocniczego. Kilkuminutowa jazda z "zaciągniętym" lub nie do końca zwolnionym "ręcznym" sprawia, że szczęki nadają się w zasadzie od razu do wymiany.

 

Podobny efekt uzyskuje się przy zatarciu linki hamulca ręcznego lub przy zatarciu (zapieczeniu) elementów ruchomych wewnątrz bębna (cylinderek, samoregulator, mocowanie szczęk). Typowym objawem zużycia szczęk jest charakterystyczne obcieranie przy hamowaniu. Na zużycie szczęk, bębna lub cylinderków wskazują nieprawidłowości wykryte podczas badania tylnych hamulców na przeglądzie rejestracyjnym, np. nierównomierne działanie hamulców tylnych.

 

Oferta AD

 

Oferta AD Polska w zakresie bębnów i szczęk hamulcowych cieszy się rosnącym uznaniem u mechaników, którzy doceniają wysoką jakość i rozsądna cenę. W istocie szczęki i bębny AD gwarantują bardzo długi okres sprawnej eksploatacji, a oferta zapewnia niemal 100% pokrycie rynku. Z uwagi na szczególnie staranne wykonanie i odpowiednie materiały bębny hamulcowe i szczęki hamulcowe AD sprawdzają się doskonale we wszystkich rodzajach samochodów

Bębny hamulcowe AD produkowane są w Europie z zachowaniem reżimu jakości właściwego dla wszystkich produktów AD oferowanych w krajach zachodnich.
Bębny hamulcowe AD produkowane są w Europie z zachowaniem reżimu jakości właściwego dla wszystkich produktów AD oferowanych w krajach zachodnich.

wyposażonych w ten typ układu hamulcowego.

 

Jak wymieniać?

 

Jeśli stan bębna hamulcowego na to pozwala, możemy wielokrotnie wymieniać same szczęki hamulcowe. Bębny hamulcowe można przetaczać, pod warunkiem, że po przetoczeniu ich wewnętrzna średnica nie przekroczy granicznego wymiaru. Jeśli są już zbyt wypracowane należy je obowiązkowo wymienić. Uwaga, przy wymianie bębnów należy obowiązkowo wymienić także szczęki hamulcowe. Jeśli zachodzi taka potrzeba, wymiana szczęk lub bębnów i szczęk może być dobrą okazją do wymiany i regulacji linki hamulca pomocniczego.

 

Docieranie

 

Po wymianie szczęk hamulcowych lub bębnów i szczęk przez pierwsze kilometry samoregulatory pozycjonują szczęki w stosunku do bębnów przy każdym silniejszym hamowaniu. Pełna wydajność

Szczęki można wymieniać same. Bębny wymienia się zawsze razem z klockami.
Szczęki można wymieniać same. Bębny wymienia się zawsze razem z klockami.

hamulców tylnych uzyskiwana jest zatem po krótkim okresie docierania.

 

Temperatura

 

Zatarcie elementów ruchomych we wnętrzu bębna hamulcowego w starych samochodach prowadzi czasem do zapieczenia szczęk w pozycji rozwartej. Łagodne ostudzenie bębna (w sytuacji nadzwyczajnej można go nawet polać wodą) sprawi, że hamulce "puszczą". Jest to jednak postępowanie awaryjne, które może uszkodzić geometryczne parametry bębna. Wymiana zużytych bębnów i szczek na produkty AD na szczęście skutecznie eliminuje ryzyko wystąpienia tych problemów.

 

AD radzi

 

Tylne hamulce pełnią zwykle rolę pomocniczą. Z drugiej jednak strony w praktyce kierowcy zdarzają się sytuacje, w których stan tylnych hamulców ma decydujący wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Przykłady sytuacji zwiększonego ryzyka to: hamowanie na śliskiej nawierzchni, ruszanie pod górkę w sznurze samochodów, hamowanie z dużych prędkości obciążonym samochodem, hamowanie awaryjne w razie uszkodzenia hamulca zasadniczego.              

 

W trosce o bezpieczeństwo jazdy pamiętaj:

- Co 30 - 40 tys. km należy kontrolować stan tylnego układu hamulcowego, zwracając uwagę na zużycie szczęk, bębnów, cylinderków oraz elementów ruchomych, takich jak np. samoregulator, czy linka hamulca ręcznego.

- Bębny hamulcowe można przetaczać, pod warunkiem, że ich średnica wewnętrzna, mierzona w najszerszym miejscu, na to pozwala. Przetaczanie starych bębnów poprawia skuteczność hamowania - aż do końca zachowują swoje

fabryczne parametry.

- Zużyte bębny hamulcowe wymienia się zawsze parami!- Po zamontowaniu nowych bębnów trzeba zawsze zamontować także nowe szczęki. Aby nowe bębny lub szczęki służyły jak najdłużej dbaj o stan hamulca pomocniczego. Zapieczenie linki sprawia, że okładziny szczęk hamulcowych zużywają się w ekspresowym tempie!

 

Więcej informacji o firmie i ofercie firmy AD Polska znajduje się na stronach internetowych www.adpolska.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty