Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na OC ubezpieczyciele tracą miliardy złotych!

Maciej Chomacki; www.fleet.com.pl
fot. Magazyn Fleet
fot. Magazyn Fleet
Jeszcze rok bądź dwa lata temu, odnawiając flotę co najmniej 200‒300 pojazdów osobowych, miałeś prawdopodobnie trzech różnych pośredników (agentów/brokerów) i 10 ofert od towarzystw ubezpieczeniowych, a przez to niemałe zamieszanie w firmie, którego z nich wybrać. W kolejnych latach może być znacznie trudniej.

Pośredników raczej nie ubędzie, mimo faktu, iż towarzystwa ubezpieczeniowe zaczynają sukcesywnie obniżać im prowizję. Chodzi bardziej o same towarzystwa. Według danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG), w pierwszym kwartale 2016 roku w ubezpieczeniach OC pierwszych pięciu graczy (z 25) miało ponad 70% udziału w rynku. Komuś, kto od jakiegoś czasu raz do roku ma do czynienia z ubezpieczeniem swojej floty, nie trzeba tłumaczyć rynkowej sytuacji, gdzie PZU, Warta i Ergo Hestia to trzech najbardziej liczących się graczy w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Później jest długo, długo nic i wielu pozostałych graczy, którzy od lat starają się dobić do miejsc 4‒10.

Gracz numer cztery i pięć wycofali się całkowicie z ubezpieczania flot. Gracz numer sześć również. Kilku mniejszych nigdy flot nie ubezpieczało i w obecnej sytuacji rynkowej raczej ubezpieczać nie będzie *. Allianz, Generali i Link4 wycofują się z ubezpieczenia flot. Oficjalne informacje są takie, że nie są to obecnie linie biznesowe, na które kładą duży nacisk i że je ograniczają. Rozmawiając z klientami, potwierdzą, iż po upływie umowy dane towarzystwo nie przedstawiło nawet propozycji odnowienia kontraktu. Rozmawiając z pośrednikami, dowiecie się, że te towarzystwa nie przedstawiają również żadnych nowych ofert.

Złe wyniki

W całym 2015 roku sprzedano ponad 19,5 miliona polis OC na kwotę ponad 8,1 mld złotych. Na polisach tych ubezpieczyciele stracili łącznie ponad 1 mld zł (MILIARD złotych), co jest najgorszym wynikiem w historii. Są to oczywiście dane wszystkich ubezpieczeń komunikacyjnych. Żadne z towarzystw ubezpieczeniowych nie ma rozbicia na ubezpieczenia flotowe i indywidualne. Możemy jedynie potwierdzić, według doświadczeń z tych firm, że wyniki sektora flotowego są jeszcze gorsze. Nie powinno to dziwić, gdyż floty mają dużo większe przebiegi, co w naturalny sposób przekłada się na częstotliwość występowania szkód.

Co się zmieniło?

Wypadków coraz mniej, ofiar śmiertelnych również, lepszych dróg jest za to coraz więcej, coraz lepsze są też samochody. Czy nie powinno to obniżać liczby wypadków, a w konsekwencji cen ubezpieczeń? Powinno, ale problem jest nie w liczbie zdarzeń, ale w ich koszcie.

Kilka lat temu uszkodzenia ciała przy wypadku samochodowym z punktu widzenia ubezpieczycieli nie były dużym problemem. Bardzo mało osób w ogóle zgłaszało takie roszczenia i wypłaty z nich raczej nie były duże (maks. 5 tys. zł). Dzisiaj na każdym kroku mamy kancelarie i firmy, które profesjonalnie pomagają poszkodowanym uzyskać dużo wyższe odszkodowania (średnio około 50 tys. zł). Co do zasady, każdy powinien uzyskać odpowiednie zadośćuczynienie za poniesioną szkodę, ale prawda jest taka, że wyższe koszty wypłat skutkują podwyższaniem składek, aby mieć środki na te wypłaty.

Władze zafundowały nam nowy podatek bankowy. Niewielu wie, że dotyczy on również firm ubezpieczeniowych. Jest to kilkadziesiąt milionów złotych rocznie. Dodatkowo mowa jest o powrocie tak zwanego podatku Religi, czyli daniny, która finansowałaby szpitalne oddziały ratunkowe, gdzie głównie trafiają poszkodowani z wypadków drogowych. Idea jak najbardziej słuszna, niestety jest to kolejny koszt, który pośrednio podniesie ceny ubezpieczeń.

Dwa lata temu, gdy zarysowaliśmy komuś na parkingu samochód, ubezpieczyciel potrafił ze względu na wiek i wcześniejsze uszkodzenia tego pojazdu ograniczać wypłatę odszkodowania poszkodowanemu przez nas kierowcy nawet o 80%. Przykładowo, za porysowany przedni zderzak dziesięcioletniego samochodu klasy C, można było otrzymać maksymalnie 500 złotych. Dzisiaj Komisja Nadzoru Finansowego narzuca, aby rekompensata odbywała się na oryginalnych częściach, bez uwzględniania wcześniejszych uszkodzeń, wiec koszt tego samego zdarzenia wzrósł z około 500 złotych, do około 2000 złotych, w zależności od marki i typu pojazdu oczywiście. To jeszcze nie koniec. Dwa lata temu trzydniowa naprawa zderzaka w warsztacie i brak w tym czasie samochodu był problemem poszkodowanego. Dzisiaj należy również zapłacić poszkodowanemu za wynajem pojazdu zastępczego, a to koszt około 500 złotych za wspomniany okres naprawy. Niby ta sama szkoda, a z kosztu 500 złotych robi nam się 2500 złotych. Ubezpieczyciele to wypłacą, ale z powodu takich strat, muszą po prostu podnieść ceny.

Tabela. Wynik techniczny w ubezpieczeniach komunikacyjnych

 

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

OC (mld zł)

0,2

-0,14

-0,7

-0,95

-0,9

-0,64

-0,43

-0,26

-0,79

-1,02

AC (mld zł)

0,2

0,3

0,44

-0,086

-0,31

0,33

0,725

0,48

0,24

-0,11

 

 

2016q1

2015q1

przypis w mln zł

udział w rynku

dynamika

przypis w mln zł

udział w rynku

PZU

989,70

37,0%

158,3%

625,25

29,7%

Warta

342,11

12,8%

111,6%

306,66

14,6%

Ergo Hestia

327,87

12,3%

119,4%

274,56

13,0%

Generali (+Proama)

146,30

5,5%

87,2%

167,71

8,0%

Allianz

101,70

3,8%

104,7%

97,16

4,6%

Link4

96,45

3,6%

135,1%

71,41

3,4%

Uniqa

85,37

3,2%

117,7%

72,50

3,4%

TUW

77,96

2,9%

123,8%

63,00

3,0%

Compensa (+Benefia)

76,82

2,9%

80,1%

95,86

4,6%

Avanssur

67,76

2,5%

146,3%

46,30

2,2%

Liberty

66,51

2,5%

128,3%

51,84

2,5%

Gothaer

61,50

2,3%

118,2%

52,05

2,5%

InterRisk

58,27

2,2%

108,3%

53,78

2,6%

Aviva

48,26

1,8%

162,0%

29,80

1,4%

TUZ

39,25

1,5%

115,1%

34,11

1,6%

BTA

26,39

1,0%

146,0%

18,07

0,9%

Axa (d.BRE Ub.)

16,25

0,6%

125,9%

12,90

0,6%

TVM

13,19

0,5%

110,5%

11,93

0,6%

AIG

10,42

0,4%

1480,7%

0,70

0,0%

Pocztowe

8,77

0,3%

116,9%

7,51

0,4%

Axa

7,62

0,3%

144,7%

5,27

0,3%

Greenval

3,09

0,1%

116,4%

2,65

0,1%

Concordia

2,57

0,1%

57,9%

4,44

0,2%

UPS

0,04

0,0%

68,8%

0,05

0,0%

Gefion

0,00

0,0%

 

 

0,0%

Ogółem

2674,16

 

127,0%

2105,52

 

dane: UFG, obliczenia własne

Co dalej?

Należy poważnie zacząć podchodzić do kwestii ubezpieczenia. W wielu, szczególnie wielkich, korporacjach powstają już stanowiska nie tylko fleet managera, ale i insurance managera, aby w umiejętny sposób zarządzać kwestią ubezpieczeń. Często jest to tańsze i bardziej efektywne niż kwota, którą możemy zaoszczędzić rezygnując z usług agenta ‒ średnio od 12 do 14% płaconej składki. Mając za plecami historyczną stratę, firmy ubezpieczeniowe muszą ją odrobić. Podwyżki minimalne rzędu 20‒30% są nieuniknione. Dodatkowo dochodzi kwestia liczby graczy, którzy konkurują ze sobą w segmencie ubezpieczeń flotowych. Logiczne wydaje się podniesienie cen tak po prostu, gdy naprawdę jest tylko kilka firm, które poważnie podchodzą do ubezpieczenia flot. Patrząc na kolejne lata, ceny dalej muszą rosnąć, gdyż rosną koszty wypłat. Większe firmy to przetrzymają, mniejsze wycofają się z tego segmentu i istnieje realna obawa, iż na rynku pozostanie tylko trzech graczy flotowych, którzy już dzisiaj mają 62% rynku.

Źródło: Magazyn „Fleet” Nr 9 (70)/2016; www.fleet.com.pl

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty