Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na narty za granicę - przepisy drogowe, obowiązkowe wyposażenie. Poradnik

Sławomir Draguła
Na narty za granicę - przepisy drogowe, obowiązkowe wyposażenie. Poradnik
Na narty za granicę - przepisy drogowe, obowiązkowe wyposażenie. Poradnik
Przed zagranicznymi wojażami warto sprawdzić, w których krajach jest obowiązek jazdy z oponami zimowymi, kiedy zakładać łańcuchy, a gdzie opony z kolcami. A także przypomnieć sobie zasady bezpiecznej jazdy po śniegu.

Zasady bezpiecznej jazdy po śniegu

Trzeba pamiętać, że nawet najlepsza zimowa opona, łańcuchy, czy kolce, nie chronią nas przed niekontrolowanym poślizgiem, jeśli nie przestrzegamy podstawowych zasad bezpieczeństwa i technik jazdy. - Ruszając w śniegu, czy na śliskiej nawierzchni robimy to powoli, delikatnie, płynnie na półsprzęgle  - mówi Jan Kawa, instruktor nauki jazdy z Opola. - Dopiero kiedy samochód już się toczy, możemy zwiększać obroty. Uważni musimy być również podczas hamowania. W zimie, nawet jeśli jezdnia jest czarna, może być pokryta lodem. Dlatego dojeżdżając zatem np. do skrzyżowania, hamowanie warto rozpocząć dużo wcześniej.

- W samochodach bez sytemu ABS nie wciskamy pedału hamulca do podłogi - przestrzega Jan Kawa. - Pojazd sunie wówczas po śliskiej nawierzchni, a my nie mamy nad nim kontroli. Ważne! Hamujemy pulsacyjnie naciskając i puszczając pedał hamulca. Wówczas samochód będzie sterowany i zatrzyma się o wiele szybciej. Zimą, zwłaszcza w górach, do kontrolowania prędkości przydatny jest silnik i skrzynia biegów. Na stromych zjazdach zdejmujemy nogę z pedału gazu i hamujemy silnikiem. Jeśli nadal samochód się rozpędza, redukujemy bieg.      

Zimną krew warto zachować podczas omijania przeszkody, którą zauważymy w ostatniej chwili. - Nie róbmy wówczas gwałtownych ruchów kierownicą czy hamulcem - radzi Kawa. Hamujemy tak, by nie doprowadzić do zablokowania kół. W sytuacji awaryjnej, jeśli widzimy, że nie damy rady zatrzymać się, lepiej jest skręcić w zaspę śnieżną niż zderzyć się z innym samochodem. - Gdy drogi są śliskie warto zachować większy odstęp od poprzedzającego nas pojazdu - mówi Jan Kawa. - Kiedy jego kierowca zacznie gwałtownie hamować, będziemy mieli więcej czasu na zatrzymanie naszego auta.

I na koniec praktyczna porada. Przy obfitych opadach śniegu warto wozić w bagażniku łopatkę, za pomocą której, łatwiej nam będzie wydostać się np. z zaspy, jeśli już w nią wpadniemy. W dłuższe podróże nie zaszkodzi wziąć termos z gorącym napojem i zatankować samochód do pełna. - Jeśli utkniemy gdzieś za dobre, będziemy mogli się rozgrzać napojem i mieć włączone ogrzewanie nie bojąc się, że zabraknie paliwa - kończy Jan Kawa.

Co kraj to obyczaj. Przysłowie te bardzo dobrze pasuje do przepisów ruchu drogowego. Dlatego zanim pojedziemy za granicę, sprawdźmy co nas tam czeka.

Austria

W tym alpejskim kraju od 1 listopada do 15 kwietnia jest nakaz używania opon zimowych. Powinny one być założone na wszystkich czterech kołach. Głębokość bieżnika musi mieć co najmniej 4 mm. W przypadku bardzo dużego ośnieżenia lub oblodzenia dróg obowiązkowe jest zakładanie łańcuchów na koła napędowe. Przypominają o tym znaki drogowe. Uwaga dozwolona prędkość z łańcuchami to 40 km/h. Natomiast używanie opon okolcowanych dozwolone jest w od 15 listopada do pierwszego poniedziałku po Wielkanocy, dla pojazdów o ciężarze do 3,5 tony.

Z uwagi na warunki atmosferyczne używanie ich może być przedłużone. Dozwolona prędkość z gumami okolcowanymi: autostrady - 100 km/h, poza terenem zabudowanym - 80 km/h. Z tyłu auta trzeba mieć tabliczkę pt. "opony okolcowane". Kierowcy nie stosujący się do przepisów mogą otrzymać 35 euro mandatu. Jeżeli stwarzają zagrożenie dla innych uczestników ruchu, kara może wynosić nawet 5000 euro.

Czechy

Od 1 listopada do końca kwietnia na wybranych odcinkach górskich dróg w Czechach obowiązuje nakaz jazdy tylko z zimowymi oponami albo łańcuchami. - Warto się na to przygotować, bo za brak odpowiednich opon policja może ukarać mandatem do 2,5 tys. koron (około 370 zł) - powiedział Josef Liberda z wydziału dróg urzędu miejskiego w czeskim Jeseniku. O konieczności jazdy na oponach zimowych informuje niebieski znak drogowy z symbolem płatka śnieżnego i samochodu. Według przepisów zimowe opony muszą być założone na czterech kołach, a ich bieżnik ma mieć co najmniej 4 mm głębokości (osobówki) i 6 mm (ciężarowe). Na niektórych drogach znaki nakazujące używania zimowych opon są rozkładane przez służby drogowe tylko w okresach pogorszenia się pogody.

Jeśli śniegu nie będzie, a znak będzie złożony, możemy jechać nawet na letnich gumach. Uwaga. Używanie łańcuchów przeciwślizgowych dozwolone tylko na drogach pokrytych warstwą śniegu wystarczającą do zabezpieczenia nawierzchni drogi. Zakaz jest natomiast używania opon okolcowanych.
 
Na tych drogach jest obowiązek jazdy na oponach zimowych:

 Region Pardubicki
- I/11 Jablonne - krzyżówka Cenkovice - Cervena Voda
- I/34 "Vendolak" - Policka krzyżówka II/360
- I/34 krzyżówka II/3549 Rychnov - Borova
- I/35 Hrebec - Koclirov
- I/37 Trnova - Nova Ves

 Region Olomounc
- I/35 Mohelnice - Studena Loucka
- I/44 Kouty - Cervenohorske selo - Domasov
- I/46 Sternberk - Horni Lodenice
- I/60 Lipova Lazne - Vapenne

 Region Środkowoczeski
- D1 Loket - granica państwa
- D1 Praha - Brno (od 21 do 182 km)

 Region Vysocina
- D1 granica państwa - Velka Bites

Region Usti
- I/8 Dubi - Cinovec
- I/7 Chomutov - hora sv.Sebastiana

Region Morawskośląski
- I/56 Ostravice - Bila - granica państwa

Francja

Jazdę na oponach zimowych nakazują znaki drogowe. Dozwolone jest zakładanie łańcuchów oraz opon okolcowanych. W tym pierwszym przypadku prędkość maksymalna to 50 km/h. W tym drugim wymagane jest specjalne oznakowanie pojazdu, zaś prędkość maksymalna, bez względu na warunki, nie może przekraczać 50 km/h w obszarze zabudowanym i 90 km/h poza nim. Na oponach okolcowanych można jeździć od 11 listopada do ostatniej niedzieli marca.

Niemcy

W tym kraju obowiązek jazdy na oponach zimowych obowiązuje od 2010 roku, kiedy na drodze jest lód, śnieg, błoto pośniegowe. Na zimówkach jeździmy z zasadą: "od O do O", czyli od października (Oktober) do Wielkanocy (Ostern). Za niestosowanie się do tego przepisu mandat wynosi od 40 do 80 euro.

Jeśli wymaga tego sytuacja na drodze można na koła zakładać łańcuchy. Prędkość maksymalna w takim wypadku to 50 km/h. W Niemczech obowiązuje natomiast zakaz używania opon okolcowanych. Wyjątek - w promieniu 15 km od granicy austriackiej.

Słowacja

Używanie opon zimowych obowiązkowe jest na Słowacji od 15 listopada do 15 marca, jeśli na drogach leży śnieg, błoto pośniegowe lub gołoledź. Samochody do 3,5 tony muszą mieć je założone na wszystkie koła. Kierowcy mogą zakładać też łańcuchy, ale tylko wówczas, gdy droga pokryta jest warstwą śniegu wystarczającą do zabezpieczenia nawierzchni drogi. Na Słowacji wprowadzony jest bezwzględny zakaz używania opon z kolcami. Jazda bez opon zimowych w określonych warunkach to 60 euro mandatu.

Szwajcaria

Zobacz też: redakcyjny test Mazdy CX-5

Jazda na oponach zimowych nie jest obowiązkowa, ale zalecana. Poza tym kierowca, który utrudnia ruch ze względu na jego nieprzystosowanie do warunków atmosferycznych karany jest mandatem. Łańcuchy przeciwślizgowe trzeba zakładać w regionach gdzie nakazują tego znaki. W Szwajcarii dozwolone jest używanie opon z kolcami w okresie od 1 listopada do 30 kwietnia, jeżeli wymagają tego warunki atmosferyczne lub drogowe.

Władze każdego kantonu mogą zmienić okres używania opon okolcowanych, zwłaszcza w górach. W opony okolcowane mogą być wyposażone pojazdy/zespoły pojazdów o dmc do 7,5 tony. Kolce nie mogą przekraczać 1,5 mm długości. Pojazd z rejestracją zagraniczną wyposażony w opony okolcowane  może poruszać się po Szwajcarii pod warunkiem, że wyposażenie takie jest dozwolone w kraju rejestracji pojazdu.

Włochy

Również w niektórych rejonach Włoch prawo nakazuje zakładanie opon zimowych. Na przykład w regionie Val d'Aoste obowiązek taki (lub wożenia łańcuchów) obowiązuje od 15 października do 15 kwietnia. Natomiast w regionie Mediolanu od 15 listopada do 31 marca - niezależnie od panujących warunków atmosferycznych.

Na niektórych drogach i w określonych warunkach atmosferycznych należy używać łańcuchów. Jeśli warunki na to pozwalają, we Włoszech dozwolone jest również używanie opon okolcowanych w pojazdach do 3,5 tony. Policja ma prawo w zależności od panującej pogody wprowadzania tymczasowego nakazu jazdy na oponach zimowych. Informują o tym znaki. Kara za niestosowanie się do tych wymogów to 79 euro.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty