Logicznie rozumując, im dłuższy okres gwarancji, tym lepsza jakość produktu. W przemyśle samochodowym długość okresu gwarancyjnego zaczyna mieć znaczenie marketingowe.
Gwarancja, jaką w momencie zakupu obejmowany jest nowy samochód, stanowi podstawę dochodzenia przez klienta swoich praw. Warto zadbać o prawidłowe jej zawarcie i przestrzeganie wynikających z niej zobowiązań. W przeciwnym wypadku można narazić się na koszty.

Umowa gwarancyjna udzielana jest bezpłatnie. Wskazuje obowiązki producenta pojazdu, który w okresie obowiązywania umowy gwarancyjnej powinien naprawić wady fabryczne auta. Określa także uprawnienia kupującego w przypadku, gdy samochód nie spełnia wymagań wskazanych w umowie.
Co zawiera umowa gwarancyjna
Dokument gwarancyjny powinien zawierać podstawowe dane potrzebne do dochodzenia ewentualnych roszczeń: nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela, czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej. Gwarancja musi również wskazywać zobowiązania spoczywające na właścicielu pojazdu i sprzedającym, których spełnienie jej konieczne do trwania umowy. W przypadku właściciela najczęściej spotykanymi warunkami są: wykonywanie przeglądów gwarancyjnych we wskazanych terminach oraz dokonywanie ich jedynie w autoryzowanych serwisach z wykorzystaniem oryginalnych części zamiennych. Do obowiązków sprzedającego zaliczają się m.in. prawidłowe wypełnienie umowy gwarancyjnej oraz poinformowanie klienta o warunkach gwarancji.

Nieprzestrzeganie przez właściciela samochodu zobowiązań gwarancyjnych powoduje utratę gwarancji, a co za tym idzie, konieczność płacenia za wszystkie naprawy pojazdu.
Rodzaje gwarancji
Większości producentów wyróżnia kilka rodzajów gwarancji.
Gwarancja podstawowa ograniczona jest czasem lub przebiegiem pojazdu. Obejmuje podzespoły mechaniczne samochodu. Nie dotyczy jednak elementów zużywających się podczas eksploatacji, takich jak amortyzatory czy klocki hamulcowe. Utratę gwarancji mechanicznej spowodować może dokonanie w aucie zmian w postaci montażu części, urządzeń i akcesoriów nie zatwierdzonych przez producenta np. instalacji gazowej. Gwarancja nie dotyczy także uszkodzeń powstałych w wyniku wypadku czy

kolizji drogowej.
Gwarancja na powłokę lakierową obejmuje łuszczenie się powłoki lakierniczej, niedokładności w pokryciu lakierem elementów nadwozia, zbyt cienką powłokę lakierniczą oraz występowanie zabrudzeń w lakierze pokrywającym samochód. Nie uwzględnia uszkodzeń lakieru spowodowanych mechanicznymi czynnikami zewnętrznymi (zadrapania, rysy itp.), czynnikami chemicznymi (zanieczyszczenia, opady przemysłowe) i usterek spowodowanych nieprawidłową obsługą i pielęgnacją lakieru (użycie niewłaściwych środków do czyszczenia i polerowania itp.).
Gwarancja na korozję perforacyjną dotyczy usterek związanych z przerdzewieniem poszycia pojazdu.
Każdy robi, jak uważa
W naszym kraju samochody różnych marek mają odmienne terminy obowiązywania gwarancji. Gwarancja podstawowa (mechaniczna) na auta marek europejskich wynosi 2 lata. Producenci z Japonii i Korei są bardziej śmiali i oferują 3-letnią gwarancję mechaniczną. Najdłuższą, wynoszącą aż 5 lat, może pochwalić się Kia Opirus. Mimo to nie wszyscy chcą wierzyć, że samochód ten jest najlepszym spośród sprzedawanych w naszym kraju. Ten sam Opirus ma tylko 5-letnią gwarancję na perforację blachy, podczas gdy Fiat Stilo - 12-letnią.
Gwarancja na powłokę lakierniczą trwa zazwyczaj 2 - 3 lata. Chlubnymi wyjątkami są Lexus, Opel, Peugeot, Renault i Subaru, oferujące gwarancję 6-letnią.
Różnice czasowe w gwarancji na korozję perforacyjną sięgają nawet 10 lat. Gwarancja na korozję perforacyjną oferowana przez Mercedes-Benz i Volvo wynosi dwa lata, podczas gdy u większość producentów - 12 lat. Wynika to z nieróżnicowania gwarancji przez Mercedesa i Volvo. W ich umowach gwarancyjnych pojazd otrzymuje jeden rodzaj gwarancji.
Decydując się na zakup nowego samochodu, potencjalny nabywca bierze pod uwagę długość trwania gwarancji. Rzeczywista wiarygodność producenta przejawia się jednak w sposobie reagowania i usuwania napraw oraz usterek w ramach gwarancji. Praktyka w tym zakresie jest różna.
Dariusz Łomowski - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Niezależnie od umowy gwarancyjnej podpisanej ze sprzedawcą reprezentującym producenta, właściciel auta może dochodzić swoich praw na podstawie przepisów o niezgodności towaru z umową (dawna rękojmia). Zawarte są one w ustawie z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego. Na ich podstawie kupującemu przez dwa lata od daty zawarcia umowy sprzedaży przysługuje prawo żądania nieodpłatnej naprawy albo wymiany na nowy samochodu wadliwego.
Czas obowiązywania gwarancji z podziałem na producentów
Marka | Gwarancja podstawowa (mechaniczna) w latach | Gwarancja na powłokę lakierową w latach | Gwarancja na korozję perforacyjną w latach |
Audi | 2 | 3 | 12 |
Alfa Romeo | 2 | 3 | 8 |
BMW | 2 + 1 rok uznaniowa | 3 | 12 |
Chevrolet | 3 lub 100 tys. km | 3 | 12 |
Citroen | 2 | 3 | 12 |
FSO | Lanos 3 lub 100 tys. km Matiz 2 | 3 3 | 6 6 |
Fiat | 2 | 3 | 8 Stilo 12 |
Ford | 2 | - | 12 |
Honda | 3 lub 100 tys. km | 3 | 6 |
Hyundai | 3 | 3 | 6 |
Kia | 3 lub 100 tys. km Opirus 5 | 3 Opirus 5 | 3 Opirus 5 |
Lancia | 2 | 3 | 8 |
Lexus | 3 lub 100 tys. km | 6 | 12 |
Mazda | 3 lub 100 tys. km | 3 | 12 |
Mercedes-Benz | 2 | 2 | 2 |
Mitsubishi | 3 | 3 | 6 Colt 12 |
Nissan | 3 lub 100 tys. km | 3 | 12 Terano, Patrol 6 |
Opel | 2 | 6 | 12 |
Peugeot | 2 | 6 | 12 |
Renault | 2 | 6 | 12 |
Seat | 2 | 3 Alhambra 2 | 12 Alhambra 6 |
Skoda | 2 Superb 3 | 3 | 10 |
Suzuki | 3 lub 100 tys. km | 1 | 12 Jimny i Grand Vitara 6 |
Subaru | 3 lub 100 tys. km | 6 | 12 |
Toyota | 3 lub 100 tys. km | 3 | 12 |
Volkswagen | 2 | 3 | 12 |
Volvo | 2 | 2 | 2 |
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Straż Graniczna reaguje na publikację "Gazety Wyborczej". "Niebezpieczna narracja"
- Lista imion zakazanych w Polsce! Urzędnik nie pozwoli ci tak nazwać dziecka!
- Oświadczenie Orlenu ws. rzekomego braku paliwa. Koncern odpowiada na ataki
- Unia szykuje się do wielkiej reformy. „Najgorszy możliwy dla Polski scenariusz”