Na co można liczyć

Maciej Pobocha
Fot. Grzegorz Mehring: Największe kontrowersje między producentem a użytkownikiem dotyczą realizacji gwarancji na powłokę lakierniczą i korozję perforacyjną. Posiadacz samochodu z uszkodzonym lakierem chce z reguły wymiany auta na nowe, a gwarant proponuj
Fot. Grzegorz Mehring: Największe kontrowersje między producentem a użytkownikiem dotyczą realizacji gwarancji na powłokę lakierniczą i korozję perforacyjną. Posiadacz samochodu z uszkodzonym lakierem chce z reguły wymiany auta na nowe, a gwarant proponuj
W przemyśle samochodowym długość okresu gwarancyjnego zaczyna mieć znaczenie marketingowe.

Logicznie rozumując, im dłuższy okres gwarancji, tym lepsza jakość produktu. W przemyśle samochodowym długość okresu gwarancyjnego zaczyna mieć znaczenie marketingowe.

 

Gwarancja, jaką w momencie zakupu obejmowany jest nowy samochód, stanowi podstawę dochodzenia przez klienta swoich praw. Warto zadbać o prawidłowe jej zawarcie i przestrzeganie wynikających z niej zobowiązań. W przeciwnym wypadku można narazić się na koszty.

Fot. archiwum: Warunkiem trwania umowy gwarancyjnej jest konieczność dokonywania okresowych przeglądów i napraw w autoryzowanych przez producenta samochodu
Fot. archiwum: Warunkiem trwania umowy gwarancyjnej jest konieczność dokonywania okresowych przeglądów i napraw w autoryzowanych przez producenta samochodu stacjach obsługi.

Umowa gwarancyjna udzielana jest bezpłatnie. Wskazuje obowiązki producenta pojazdu, który w okresie obowiązywania umowy gwarancyjnej powinien naprawić wady fabryczne auta. Określa także uprawnienia kupującego w przypadku, gdy samochód nie spełnia wymagań wskazanych w umowie.

 

Co zawiera umowa gwarancyjna

 

Dokument gwarancyjny powinien zawierać podstawowe dane potrzebne do dochodzenia ewentualnych roszczeń: nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela, czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej. Gwarancja musi również wskazywać zobowiązania spoczywające na właścicielu pojazdu i sprzedającym, których spełnienie jej konieczne do trwania umowy. W przypadku właściciela najczęściej spotykanymi warunkami są: wykonywanie przeglądów gwarancyjnych we wskazanych terminach oraz dokonywanie ich jedynie w autoryzowanych serwisach z wykorzystaniem oryginalnych części zamiennych. Do obowiązków sprzedającego zaliczają się m.in. prawidłowe wypełnienie umowy gwarancyjnej oraz poinformowanie klienta o warunkach gwarancji.

Fot. Robert Kwiatek: Przeglądy w stacjach autoryzowanych są z reguły droższe niż w nieautoryzowanych warsztatach. Wielu nabywców tanich aut objętych
Fot. Robert Kwiatek: Przeglądy w stacjach autoryzowanych są z reguły droższe niż w nieautoryzowanych warsztatach. Wielu nabywców tanich aut objętych 3-letnim okresem gwarancji mechanicznej , np. 2-letniego Suzuki Swifta, zastanawia się, czy w trzecim roku

Nieprzestrzeganie przez właściciela samochodu zobowiązań gwarancyjnych powoduje utratę gwarancji, a co za tym idzie, konieczność płacenia za wszystkie naprawy pojazdu.

 

Rodzaje gwarancji

 

Większości producentów wyróżnia kilka rodzajów gwarancji.

Gwarancja podstawowa ograniczona jest czasem lub przebiegiem pojazdu. Obejmuje podzespoły mechaniczne samochodu. Nie dotyczy jednak elementów zużywających się podczas eksploatacji, takich jak amortyzatory czy klocki hamulcowe. Utratę gwarancji mechanicznej spowodować może dokonanie w aucie zmian w postaci montażu części, urządzeń i akcesoriów nie zatwierdzonych przez producenta np. instalacji gazowej. Gwarancja nie dotyczy także uszkodzeń powstałych w wyniku wypadku czy

Fot. Grzegorz Mehring: Największe kontrowersje między producentem a użytkownikiem dotyczą realizacji gwarancji na powłokę lakierniczą i korozję perforacyjną.
Fot. Grzegorz Mehring: Największe kontrowersje między producentem a użytkownikiem dotyczą realizacji gwarancji na powłokę lakierniczą i korozję perforacyjną. Posiadacz samochodu z uszkodzonym lakierem chce z reguły wymiany auta na nowe, a gwarant proponuj

kolizji drogowej.

 

Gwarancja na powłokę lakierową obejmuje łuszczenie się powłoki lakierniczej, niedokładności w pokryciu lakierem elementów nadwozia, zbyt cienką powłokę lakierniczą oraz występowanie zabrudzeń w lakierze pokrywającym samochód. Nie uwzględnia uszkodzeń lakieru spowodowanych mechanicznymi czynnikami zewnętrznymi (zadrapania, rysy itp.), czynnikami chemicznymi (zanieczyszczenia, opady przemysłowe) i usterek spowodowanych nieprawidłową obsługą i pielęgnacją lakieru (użycie niewłaściwych środków do czyszczenia i polerowania itp.).

 

Gwarancja na korozję perforacyjną dotyczy usterek związanych z przerdzewieniem poszycia pojazdu.

 

Każdy robi, jak uważa

 

W naszym kraju samochody różnych marek mają odmienne terminy obowiązywania gwarancji. Gwarancja podstawowa (mechaniczna) na auta marek europejskich wynosi 2 lata. Producenci z Japonii i Korei są bardziej śmiali i oferują 3-letnią gwarancję mechaniczną. Najdłuższą, wynoszącą aż 5 lat, może pochwalić się Kia Opirus. Mimo to nie wszyscy chcą wierzyć, że samochód ten jest najlepszym spośród sprzedawanych w naszym kraju. Ten sam Opirus ma tylko 5-letnią gwarancję na perforację blachy, podczas gdy Fiat Stilo - 12-letnią.

Gwarancja na powłokę lakierniczą trwa zazwyczaj 2 - 3 lata. Chlubnymi wyjątkami są Lexus, Opel, Peugeot, Renault i Subaru, oferujące gwarancję 6-letnią.

Różnice czasowe w gwarancji na korozję perforacyjną sięgają nawet 10 lat. Gwarancja na korozję perforacyjną oferowana przez Mercedes-Benz i Volvo wynosi dwa lata, podczas gdy u większość producentów - 12 lat. Wynika to z nieróżnicowania gwarancji przez Mercedesa i Volvo. W ich umowach gwarancyjnych pojazd otrzymuje jeden rodzaj gwarancji.

 

Decydując się na zakup nowego samochodu, potencjalny nabywca bierze pod uwagę długość trwania gwarancji. Rzeczywista wiarygodność producenta przejawia się jednak w sposobie reagowania i usuwania napraw oraz usterek w ramach gwarancji. Praktyka w tym zakresie jest różna.

 

Dariusz Łomowski - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów 

 

Niezależnie od umowy gwarancyjnej podpisanej ze sprzedawcą reprezentującym producenta, właściciel auta może dochodzić swoich praw na podstawie przepisów o niezgodności towaru z umową (dawna rękojmia). Zawarte są one w ustawie z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego. Na ich podstawie kupującemu przez dwa lata od daty zawarcia umowy sprzedaży przysługuje prawo żądania nieodpłatnej naprawy albo wymiany na nowy samochodu wadliwego.

 

 Czas obowiązywania gwarancji z podziałem na producentów

 

 

Marka

Gwarancja podstawowa (mechaniczna) w latach

Gwarancja na powłokę lakierową w latach

Gwarancja na korozję perforacyjną w latach

Audi

2

3

12

Alfa Romeo

2

3

8

BMW

2 + 1 rok uznaniowa

3

12

Chevrolet

3 lub 100 tys. km

3

12

Citroen

2

3

12

FSO

Lanos 3 lub 100 tys. km

Matiz 2

3

 

3

6

 

6

Fiat

2

3

8

Stilo 12

Ford

2

-

12

Honda

3 lub 100 tys. km

3

6

Hyundai

3

3

6

Kia

3 lub 100 tys. km

Opirus 5

3

Opirus 5

3

Opirus 5

Lancia

2

3

8

Lexus

3 lub 100 tys. km

6

12

Mazda

3 lub 100 tys. km

3

12

Mercedes-Benz

2

2

2

Mitsubishi

3

3

6

Colt 12

Nissan

3 lub 100 tys. km

3

12

Terano, Patrol 6

Opel

2

6

12

Peugeot

2

6

12

Renault

2

6

12

Seat

2

3

Alhambra 2

12

Alhambra 6

Skoda

2

Superb 3

3

10

Suzuki

3 lub 100 tys. km

1

12

Jimny i Grand Vitara 6

Subaru

3 lub 100 tys. km

6

12

Toyota

3 lub 100 tys. km

3

12

Volkswagen

2

3

12

Volvo

2

2

2

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty