Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na co ma wpływ piaskowanie w procesie renowacji felg?

Artykuł sponsorowany
Stan nawierzchni polskich dróg pozostawia wiele do życzenia. Jazda po nich skutkuje między innymi intensywnym zużyciem felg. By przywrócić im dawną świetność warto zainteresować się procesem renowacji felg, zaczynając go od profesjonalnego piaskowania. Dlaczego warto działać właśnie w ten sposób? Na co ma wpływ piaskowania w całym procesie regeneracji felg?

Historia piaskowania sięga 1879 roku

Piaskowanie opatentowano już w 1870 roku. Jest to proces, który może pochwalić się długą tradycją w stosowaniu przez profesjonalistów i czasami amatorów. Piaskowanie wykorzystywane jest przede wszystkim do kompleksowego oczyszczania powierzchni, szczególnie przed planowanym malowaniem. Polega na czyszczeniu, wygładzeniu, bądź kształtowaniu powierzchni przy użyciu strumienia sprężonego powietrza, który rozprowadza po jej powierzchni drobiny specjalnie dobranego ścierniwa. Rezultatem tego procesu jest idealnie gładka powierzchnia, dokładnie wyczyszczona również w trudno dostępnych miejscach takich jak rogi, czy zakrzywienia. By wykonać piaskowanie felg we właściwy sposób należy mieć do tego zarówno fachowy sprzęt, jak i odpowiednią umiejętności oraz wiedzę.

Papier ścierny to nie jest rozwiązanie

Niektórzy domorośli znawcy motoryzacji przekonują, że korzystanie z usług profesjonalnych punktów mija się z celem. Podobne opinie wygłaszają również w temacie piaskowania felg, starając się udowodnić, że zwykły papier ścierny oraz sprawne ręce potrafią uzyskać efekt zbliżony do pracy wykonywanej przez specjalistę na profesjonalnym urządzeniu. Prawda niestety wygląda inaczej. Papier ścierny nie jest używany w profesjonalnych punktach serwisowych jako podstawowe narzędzie oczyszczania felg przed regeneracją, z uwagi na to, że nie jest w stanie wyczyścić najbardziej niedostępnych zakamarków. Z racji tego profesjonaliści stawiają na metodę piaskowania.

Dlaczego pistolet to nieskuteczna broń?

Do piaskowania obecnie są wykorzystywane 3 zasadnicze rodzaje urządzeń:

  • pistolet do piaskowania;
  • piaskarki ciśnieniowe (syfonowe);
  • piaskarki kabinowe.

Trzeba dodać, że w pełni profesjonalną jakość zapewniają wyłącznie piaskarki ciśnieniowe oraz kabinowe. Są one z reguły stosowane w wyspecjalizowanych zakładach, realizujących usługi regeneracji felg stalowych i aluminiowych. Korzystając z informacji zawartych w serwisach internetowych takich jak Autobooking warto sprawdzić, jakiego typu sprzęt znajduje się na wyposażeniu konkretnego serwisu lakierniczego. Część z nich w opisie oferowanych usług, zamieszcza informacje również na ten temat (czyli piaskowanie i malowanie felg).

Piaskarki kabinowe sprawdzają się najlepiej

Piaskarki kabinowe są najdokładniejsze, gdyż umożliwiają piaskowanie w szczelnej komorze, która skutecznie zapobiega przedostawaniu się osadów i nieczystości z otoczenia. Można się do niej dostać poprzez specjalne, zintegrowane rękawice umożliwiające obsługę znajdującego się wewnątrz pistoletu. Piaskowanie aluminium w postaci alufelg i nie tylko za pomocą piaskarek kabinowych daje najbardziej optymalne rezultaty z uwagi na działanie filtrów oczyszczających oraz zasysających ścierniwo zużyte do oczyszczenia poszczególnych elementów. Cena, rozmiar i koszty użytkowania sprzętu tej klasy sprawiają, że nie trafia on do domowych warsztatów. To narzędzie przeznaczone typowo dla specjalistów.

Piaskarki ciśnieniowe zapewniają mobilność

Piaskarki ciśnieniowe to sprzęt na który może pozwolić sobie pasjonat domowych napraw motoryzacyjnych. Pozwala przeprowadzić piaskowanie o wiele dokładniej niż standardowy pistolet. Wynika to z większej mocy piaskarek ciśnieniowych oraz funkcjonalności usprawniających całość działania jak na przykład odsysanie zużytego ścierniwa. By móc z nich jednak w pełni korzystać należy zadbać o kompresor o dużej mocy i wydajności. Piaskarki ciśnieniowe bywają pod tym względem wyjątkowo wymagające, a to niestety kosztuje. W zamian są jednak mobilne, co znacznie zwiększa obszar ich zastosowania niż ma to miejsce w przypadku piaskarek ciśnieniowych. Pistolet do piaskowania nie znajduje zastosowania w profesjonalnej renowacji felg. Jego moc jest zbyt mała, by poradzić sobie z zanieczyszczeniami, które mogą ukrywać się w trudno dostępnych szczelinach. Profesjonalne piaskowanie aluminium, czy też innych materiałów, wymaga o wiele bardziej zaawansowanego sprzętu.

Piaskowanie to fundament sukcesu renowacji felgi

Aby piaskowanie**przyniosło zamierzony efekt konieczny jest do tego odpowiedniej jakości piasek. Właściwie dobrane ścierniwo pozwala na dokładne przeprowadzenie całego działania. Precyzja zaś jest tutaj niezwykle istotna. W procesie renowacji felg piaskowanie jest etapem poprzedzającym malowanie obręczy. Stanowi więc tak naprawdę podstawę sukcesu całego przedsięwzięcia. Jakość piaskowania ma szczególne znaczenie przy wykorzystaniu profesjonalnej metody malowania proszkowego felg. Specyfika tego rozwiązania opiera się o kompleksowe nałożenie cząsteczek farby, które mają przeciwny ładunek elektryczny niż element na który są nakładane oraz wypalenie tak pomalowanego elementu w piecu. Felga poddana takim zabiegom staje się z powrotem całkowicie gładka, co wymaga precyzyjnie przeprowadzonego procesu piaskowania na początku.Alternatywą dla piaskowania jest znacznie droższe oczyszczanie chemiczne, wymagające zastosowania drogiego, wysokospecjalistycznego sprzętu. Z tego względu jest więc stosunkowo mało popularne. W procesie regeneracji felg piaskowanie jest wystarczające i w połączeniu z malowaniem proszkowym pozwala uzyskać doskonałe efekty.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty