Myślenie kontrolne

Mieczysław Teer
W warsztatach zajmujących się montażem instalacji gazowych do samochodów panuje panika. Wywołały ją informacje o kontrolach, których koszty mają ponosić kontrolowani.

W warsztatach zajmujących się montażem instalacji gazowych do samochodów panuje panika. Wywołały ją informacje o kontrolach, których koszty mają ponosić kontrolowani.

 

To, że warsztaty zakładające instalację gazową powinny być kontrolowane przez specjalistów nie ulega najmniejszej wątpliwości. Choć działania żarłocznego fiskusa znacząco obniżyły atrakcyjność LPG, to jednak w firmach montujących instalacje gazowe wciąż pojawiają się

Myślenie kontrolne

klienci. Organy państwa muszą zagwarantować im pewność, że instalacja została wykonana w sposób bezpieczny, zgodny z przepisami i zasadami sztuki. Sama procedura wydawania zezwoleń na prowadzenie montażu sprawy nie załatwia.

 

Minister zarządził

 

Minister Infrastruktury wydał więc dnia 24 grudnia 2003 r. stosowane rozporządzenie, w którym upoważnił Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie oraz Instytut Transportu Politechniki Śląskiej w Katowicach do przeprowadzenia kontroli zgodności sposobu montażu instalacji gazowej. Diabeł jednak tkwi w szczegółach. Koszty kontroli będą ponosić kontrolowani, co wydaje się koncepcją dość świeżą i wartą znacznie szerszego zastosowania. Idąc tym tropem można by wprowadzić ryczałtową opłatę za standardową kontrolę policyjną na drodze, cennik za sprawdzanie biletów w komunikacji miejskiej etc., etc.

Fot. M.Pobocha
Fot. M.Pobocha

Instytutu Transportu Samochodowego za jednorazową kontrolę warsztatu życzy sobie 960 zł plus 22% VAT. Jest oczywiste, że koszty kontroli zostaną przerzucone na klientów, którzy będą musieli więcej zapłacić za montaż instalacji.

 

O ile więcej?

 

Rozporządzenie nie określa częstotliwości kontroli. Jak właściciel warsztatu nie wzbudzi sympatii rewizorów, to nie ma przeciwwskazań, aby kontrolować go raz na tydzień. Albo i częściej. Podwyższy to cenę montażu instalacji, a w konsekwencji doprowadzi do odwrotu klientów od tego źródła napędu i zmniejszy wpływy z akcyzy do budżetu państwa. Może też doprowadzić liczne warsztaty do bankructwa, a państwo zmusić do płacenia ich byłym pracownikom zasiłku dla bezrobotnych.  

 

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24.12.2003 r. w sprawie homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem (Dz.U. Nr 232 poz. 2333) narzuca obligatoryjność kontroli. Wskazanie, kto ponosi koszty z tym związane, zawarte jest w Obwieszczeniu Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 7 marca 2003 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy - Prawo o ruchu drogowym, Dz.U. Nr 58 z 4 kwietnia 2003 r. poz. 515, Art. 68 ust. 6.

Różowy Most Tolerancji w Głogowie. Jaka jest jego historia?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie