Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Myjnia ręczna, bezdotykowa czy automatyczna? Jak najlepiej dbać o nadwozie

Bartosz Gubernat
Myjnia ręczna, bezdotykowa, czy automatyczna. Którą wybrać?
Myjnia ręczna, bezdotykowa, czy automatyczna. Którą wybrać?
Odpowiednia kosmetyka to podstawa utrzymania lakieru samochodowego w dobrej kondycji. Dlatego regularne mycie i woskowanie lakieru producenci samochodów zalecają w instrukcjach obsługi. Nieumiejętny wybór sposobu czyszczenia może wyrządzić jednak więcej szkody, niż pożytku.

Powłoka lakiernicza nowoczesnych samochodów najczęściej składa się z dwóch warstw. Na podkład, którym pokrywa się gołą blachę następnie kładzie się „bazę” – czyli kolor oraz lakier bezbarwny, nadający nadwoziu połysk. W zależności od producenta, łącznie całość ma od ok. 80 do 150-170 μm grubości. Oszczędniej samochody lakierują producenci z Azji, grubszą powłokę wykonują marki europejskie.

Myjnia ręczna - pamiętają o szczotce z naturalnym włosiem lub mikrofibrą

Myjnia ręczna, bezdotykowa, czy automatyczna. Którą wybrać?fot. Bartosz Gubernat
Myjnia ręczna, bezdotykowa, czy automatyczna. Którą wybrać?


fot. Bartosz Gubernat

Aby lakier przez długi czas był błyszczący, kierowca powinien pamiętać o jego kosmetyce. Podstawą jest dokładne mycie samochodu, które zaleca się przynajmniej raz w miesiącu.

- Samochód myjemy zaczynając od dachu i przesuwamy się z czyszczeniem do dołu. Dzięki temu najbardziej zabrudzone elementy zostają do wyczyszczenia na koniec. Szczególnie zimą, kiedy na drogach jest mnóstwo soli i piasku, dokładnie trzeba myć okolice nadkoli, progów i dolne partie drzwi. To tu zbiera się najwięcej osadów, które przyspieszają zużycie lakieru i mogą się przyczyniać do korozji nadwozia – mówi Paweł Brzyski, właściciel myjni samochodowej w Rzeszowie.

Aby mycie nie było dla lakieru inwazyjne, zaleca się stosowanie szczotek z naturalnego włosia i wysokiej klasy kosmetyków. W trakcie mycia szczotkę należy regularnie płukać, a wodę wymieniać. Piasek i śmieci ściągane z nadwozia wchodzą bowiem między włosy i podczas szczotkowania rysują powłokę lakierniczą.

Ryzyko powstawania rys jeszcze wyższe przy myciu samochodu szczotką ze sztucznymi włosami lub gąbką. Niezłym narzędziem, które daje dobre efekty pod warunkiem regularnego płukania są myjki obszyte mikrofibrą, najczęściej z jednej strony gładką, a z drugiej ułożoną w kształt frędzli. Takiego sprzętu używa się na profesjonalnych myjniach. Ich właściciele z reguły nie oszczędzają także na środkach czyszczących. Tylko szampony i detergenty najwyższej klasy zapewniają dobre właściwości czyszczące, nie działając przy tym zbyt inwazyjnie w stosunku do lakieru. W przypadku kiepskiej jakości środków, w dodatku zbyt słabo rozcieńczonych wodą, częste stosowanie kończy się matowieniem bezbarwnej warstwy.

**Mycie ręczne w profesjonalnym zakładzie kosztuje od 15-20 zł wzwyż. Im więcej usług dodatkowych, tym usługa droższa. Za ok. 50 zł auto zostanie umyte, wytarte, a zimą także zabezpieczone przed zamarzaniem zamków i przywieraniem uszczelek do drzwi.

Można także zainwestować we własny sprzęt i środki czyszczące. Dobra szczotka to ok. 50 zł, szampon ok. 20 zł, ircha z naturalnej skóry ok. 70 zł. Problemem jest jednak znalezienie miejsca, w którym legalnie można umyć samochód. Na parkingu pod blokiem nie wolno tego robić. Można nawet dostać mandat od straży miejskiej. Miejsce, w którym zgodnie z prawem można mieć auta, musi posiadać odpływ do kanalizacji sanitarnej a nie deszczowej.

Myjnie bezdotykowe - szybko, dość bezpiecznie dla lakieru, ale niedokładnie

Alternatywą dla mycia ręcznego są myjnie bezdotykowe, działające najczęściej przy stacjach paliw i centrach handlowych. Działają na bazie urządzeń wysokociśnieniowych, które wodę zmieszaną z detergentami wyrzucają na samochód w oparciu o ustalone programy. Dzięki temu sposób mycia można dostosować do stopnia zabrudzenia nadwozia. Podstawą zawsze jest płukanie samochodu czystą wodą. Można się do niego ograniczyć, jeśli lakier jest tylko zakurzony. Na myjniach wysokiej klasy stosuje się wodę zmiękczoną, dzięki czemu po wyschnięciu na lakierze nie pozostaje tyle jasnych śladów, co po zwykłej wodzie. Bardziej zabrudzony lakier można spłukać wodą z dodatkiem aktywnego środka myjącego, którego zadaniem jest rozmiękczenie i usunięcie brudu. Po umyciu w ten sposób nadwozia spłukuje się je czystą wodą, a następnie wybierając kolejny program, można wybrać jeszcze woskowanie i nabłyszczanie.


Myjnia ręczna, bezdotykowa, czy automatyczna. Którą wybrać?
Myjnia ręczna, bezdotykowa, czy automatyczna. Którą wybrać?

Największe zalety takich myjni to możliwość szybkiego umycia samochodu, bez obawy o porysowanie karoserii. Z nadwoziem styka się tu tylko strumień wody. Szczotki z aktywną pianą są dostępne tylko na niektórych myjniach jako opcja dodatkowa. Są przydatne, ale jeśli je stosujemy, nie możemy już powiedzieć o myciu bezdotykowym.

Największą wadą ograniczenia się do wody jest niedokładność. Uporczywa, zaschnięta na nadwoziu warstwa zanieczyszczeń jest niemożliwa do usunięcia bez użycia szczotki lub gąbki. Po umyciu samochodu bezdotykowo lakier błyszczy, ale przejeżdżając po nim palcem przekonujemy się, że jest na nim jeszcze sporo brudu.

Ponadto istnieje ryzyko uszkodzenia powłoki lakierniczej samochodu poprzez nieumiejętne posługiwanie się lancą. Woda pod wysokim ciśnieniem może być też groźna dla samochodów powtórnie lakierowanych, gdzie łatwiej o łuszczenie się i odpadanie farby. Mycie bezdotykowe kosztuje ok. 1 zł za minutę. Samochód klasy kompaktowej sprawny kierowca umyje w ten sposób w ok. 10-15 minut, czyli za ok. 10-15 zł.


[b][page_break][/b]


Myjnia ręczna, bezdotykowa, czy automatyczna. Którą wybrać?
Myjnia ręczna, bezdotykowa, czy automatyczna. Którą wybrać?

Myjnie automatyczne - najwygodniejsze, ale inwazyjne

Najwygodniejszym sposobem na umycie auta są myjnie automatyczne, nazywane przez kierowców szczotkami. Taka usługa wymaga od właściciela samochodu wyłącznie wykupienia kodu dostępu w kasie stacji paliw i wprowadzenia auta na wskazane stanowisko. Po domknięciu szyb, złożeniu lusterek i odkręceniu anten wpisujemy kod i oglądamy przez szybę, jak automat sam rozprawia się z brudem. Najlepsze programy oferują nawet dwukrotne mycie i suszenie nadwozia, woskowanie lakieru, a nawet płukanie podwozia. Osobne, koliste szczotki czyszczą felgi lub kołpaki.

Chociaż coraz więcej firm stosuje do produkcji szczotek delikatne materiały, a podczas mycia są one cały czas pryskane wodą, to ciągle najbardziej inwazyjna technika czyszczenia nadwozia. Potężne szczotki działają na lakier z dużą siłą, dlatego jeśli nabiorą piasku, uderzają nim całe nadwozie. Niestety sporo do życzenia pozostawia także dokładność takich myjni. Chociaż automat dokładnie polewa wodą całe auto, szczotki nie są w stanie dotrzeć do wielu zakamarków, w których szczególnie zimą zbiera się najwięcej zanieczyszczeń. Dlatego umyte koła, błotniki i drzwi najczęściej kontrastują z niedomytymi od spodu zderzakami, progami i pełnymi błota nadkolami.

Atutem myjni automatycznej jest przede wszystkim krótki czas usługi. W ok. 10 minut samochód jest czyszczony, woskowany i suszony. To wszystko za maksymalnie 30-40 zł. Ale można także taniej. Np. krótsze mycie bez woskowania kosztuje ok. 15 zł.

Kosmetyka nadwozia - wybieramy najlepszy sposób, by zadbać o lakier

Myjnia ręczna, bezdotykowa, czy automatyczna. Którą wybrać?
Myjnia ręczna, bezdotykowa, czy automatyczna. Którą wybrać?

Naszym zdaniem bezdyskusyjnym zwycięzcą porównania jest mycie ręczne. Pod warunkiem, że wykonane w profesjonalny sposób, przy użyciu miękkich szczotek i dobrych kosmetyków daje najlepszy efekt. Niestety jest czasochłonne, a w przypadku pełnej usługi z wycieraniem kosztuje najwięcej.

Mycie bezdotykowe to ciekawa alternatywa, ale trzeba być świadomym, że jego efekty nie będą tak dobre. W wielu przypadkach brudny samochód zostanie tylko spłukany z wierzchniej warstwy kurzu. Częściowo odzyska blask, ale ciągle będzie pokryty warstwą ograniczającą połysk lakieru. Myjnia automatyczna wydobędzie połysk, ale pozostawi brud w zakamarkach, a często także przysporzy samochodowi wielu mikrozarysowań, które z czasem znacząco obniżą walory estetyczne samochodu.

- Wówczas można się ratować mechanicznym polerowaniem lakieru. Taki zabieg polega na usunięciu rys wraz z cienką powłoką lakieru przy pomocy bardzo drobnego papieru i specjalnej pasty ściernej. Daje dobre efekty, ale nie wolno go zbyt często powtarzać. Należy także powierzyć go specjaliście, bo nieumiejętne operowanie maszyną łatwo zakończyć przetarciem lakieru, a wówczas element trzeba lakierować – mówi Artur Ledniowski, doświadczony lakiernik z Rzeszowa.

Myjnia ręczna[b] (jednorazowy koszt - 15-50 zł)
[/b]

Zalety:
- dokładne mycie zakamarków
- usunięcie z lakieru zaschniętego brudu
- możliwość doboru kosmetyków
- zazwyczaj możliwość płukania podwozia

Wady:
- ryzyko powstawania rys na lakierze
- najbardziej czasochłonne zajęcie

Myjnia bezdotykowa ([b]jednorazowy koszt – 10-15 zł)
[/b]

Zalety:
- szybkość mycia
- możliwość wyboru wielu programów, od płukania czystą wodą, po mycie z woskowaniem
- komfortowa praca wygodną lancą
- możliwość dokładnego wypłukania progów, nadkoli i trudno dostępnych zakamarków

Wady:
- usuwa tylko lekkie zabrudzenia
- ryzyko uszkodzenia lakieru lub zalania wnętrza strumieniem wody pod wysokim ciśnieniem

Myjnia automatyczna ([b]jednorazowy koszt – 15-40 zł)
[/b]

Zalety:
- szybkość mycia
- możliwość wysuszenia nadwozia
- możliwość płukania podwozia

Wady:
- ryzyko uszkodzenia wystających elementów nadwozia
- niedokładność
- przyspieszone zużycie i rysowanie lakieru przez szczotki

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty